Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga: Uppspelning - kbit/s på iPod

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan

I vilken bit-rate spelar nya iPod G4 i ?

Alltså kbit/s, "vanlig" MP3 är ju 128 så att säga.
Men i mitt fall så har jag WAV i 1411 kbit/s, kan jag spela dom i iPoden utan problem ?
OM inte, hur löser jag det på bästa sätt, är det konvertering till MP3 som gäller då ?

  • Medlem
  • 2004-07-31 20:12

iPoden kan väl spela all sorts WAV? Den kan spela samma som 3G har jag för mig. Menar du mellan vilka bitrates den klarar, eller?

Ja exakt.

Kan den det så blir jag väldigt glad.
Jag har nämligen en massa Phil Collins, Peter Gabriel och Genesis konserter i WAV formatet = )

WAV är inga problem. Det klarar iPoden, likaså MP3, MP3 VBR, AAC, AIFF och Apple Lossless. De sistnämnda är riktigt bra om man vill ha toppkvalité. Bland komprimerade ljud är AAC är helt klara att föredra framför MP3.

problemet som kan uppstå er att det hoppar..ipoden har "bara" 25 MB skakminne...dessutom är det inte så bra för batteriet att köra filer som är mer än 25 MB...detr är bättre att koda med aac med hög bitrate i sådana fall...

Ursprungligen av Kellogs:

problemet som kan uppstå er att det hoppar..ipoden har "bara" 25 MB skakminne...dessutom är det inte så bra för batteriet att köra filer som är mer än 25 MB...detr är bättre att koda med aac med hög bitrate i sådana fall...

32 MB ska det vara. Det finns egentligen ingen anledning att inte koda sina låtar till AAC i dagsläget. Det är efterträdaren till MP3 som ger högre kvalité och mindre utrymme. AAC 128 ska enligt Apple själva inte gå att skilja från CD-kvalité för ett mänskligt öra. Den inbyggda AAC-kodaren i iTunes är dessutom mycket bra på att koda till just AAC. Själv kör jag alltid med AAC 192. Glöm MP3, det är totalt ute.

1
Bevaka tråden