Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod gör pc-nissar till hängivna macare. Eller?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 19:15
Ursprungligen av kainen:

går det att koppla in en powerbook till en vanlig DVI pc bildskärm? (har en TFT 18" viewsonic)

PC-skärm? Alla Powerbooks har Mini-DVI ut. Adapter från mini-DVI till DVI följer med.
Stöd för både dubblering och spegling. Finns även mini-DVI till S-video and composite video adapter till 12".

Har du frågor eller känner att du behöver plugga på lite innan köpet så finns www.99mac.se
Potentiella switchers står högt i kurs där.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-01 10:59
Ursprungligen av acke:

PC-skärm? Alla Powerbooks har Mini-DVI ut. Adapter från mini-DVI till DVI följer med.
Stöd för både dubblering och spegling. Finns även mini-DVI till S-video and composite video adapter till 12".

Har du frågor eller känner att du behöver plugga på lite innan köpet så finns www.99mac.se
Potentiella switchers står högt i kurs där.

Tack för svaret... det va den enda frågan jag hade just nu ska väll anmäla mig där när köpet börjar närma sig, har inte orkat skapa något konto där bara... har surfat runt en hel del i läst massa intressant

Synat senaste Apple kampanjen med iPod+PowerBook/iBook
med 2000 spänn rabatt? Brukar visserligen innebära jobbiga
kuponger som ska skickas till Irland och bankavgifter för
att få pengarna införda på det egna kontot.

Halvbra erbjudande tänkt att få pc-nissar att "trilla över kanten"..

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-03 09:32
Ursprungligen av Danne Adolphson:

Synat senaste Apple kampanjen med iPod+PowerBook/iBook
med 2000 spänn rabatt? Brukar visserligen innebära jobbiga
kuponger som ska skickas till Irland och bankavgifter för
att få pengarna införda på det egna kontot.

Halvbra erbjudande tänkt att få pc-nissar att "trilla över kanten"..

Synd att man inte är studerande bara... fast jag fick en 900kr rabattkupong till powerbooken jag ska köpa iaf så

*edit det e 900kr FÖRE moms så det blir lite mer i rabatt

Ursprungligen av Danne Adolphson:

Synat senaste Apple kampanjen med iPod+PowerBook/iBook
med 2000 spänn rabatt? Brukar visserligen innebära jobbiga
kuponger som ska skickas till Irland och bankavgifter för
att få pengarna införda på det egna kontot.

Halvbra erbjudande tänkt att få pc-nissar att "trilla över kanten"..

Det verkar som man dessutom kan använda studentrabatten samtidigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-04 09:17
Ursprungligen av Danne Adolphson:

Vad tror ni om möjligheterna för iPod att attrahera pc-nissar att byta till mac?
Själv är jag skeptisk och tror att Apple kommer fortsätta attrahera grädden likt
Bang & Olofsen gör på stereosidan.

Hur många av er har bytt från pc till mac där iPoden fungerat som katalysator?

Jag funtar på att byta men mest då p.g.a. OS X. Men viss förklaringskraft kan dock ditt argument ha. Men din jämförelse måste jag kritisera lite (inget personligt). Folk som gillar välljud köper knappast Bang & Olofsen.

Ursprungligen av Eddie G:

Jag funtar på att byta men mest då p.g.a. OS X. Men viss förklaringskraft kan dock ditt argument ha. Men din jämförelse måste jag kritisera lite (inget personligt). Folk som gillar välljud köper knappast Bang & Olofsen.

Den råa prestandan per kr, megahertzracet om du så vill talar onekligen till Apples
nackdel. Jämförelsen med Bang & Olofsen kan tyckas halta men de säljer likt
Apple inte på teknisk specifikation utan på helhetslösning och design.

  • Medlem
  • 2004-08-05 19:44

Ja det kanske man kan säga Mac är ju grymt men jag använder heller linux.. Men eftersom att jag är för lat för att lära mig (ja ska JAG hålla på med linux så blir det i shell, punkt) men inte vill använda windows så blir det nog en mac om jag någonsin får pengar till det....

Eller en mac med Debian

Jag skulle nog vänta och se till Apple Expo i Paris.. Då får man se den nya iMac..
Om man inte läst om den gammla versionen så ser man att det är den perfekta datorn... Och med tanke på att dom kommer att lansera en helt ny version tror jag iaf att en hel del kommer att bli väldigt sugna att byta..

  • Medlem
  • City
  • 2004-08-05 22:45

Själv sitter jag med en Dell laptop som jag är relativt nöjd med, och en egenbyggd pc som är hyfsat stilren.
Men nu i dagarna skall det inhandlas en Ipod och jag funderar starkt på att skaffa mig en Powerbook men det är ett par tveksamheter. Dels programkompabiliteten för Mac dessutom det faktum att det saknas knappar på musen (enligt mig, litet problem men frustrerande), och sedan möjligheten att spela spel verkar vara puts väck, (t ex SOF2)
Och givetvis hänger mycket på mig själv, hinner jag lära mig Mac os X tillräckligt snabbt innan man blir uttråkad?
Har hört lite om att emulera windows på en mac, detta är trots allt inget dödsdömt, då får man en fin dator med operativsystem som fungerar bra för en själv. Jag älskar Mac men känner mig skeptiskt till upplägget av os X, (fastän det är grymt mycket snyggare är microsofts produkter)

Skall jag slå till på en powerbook? Jag sysslar med programmering och webdesign, (kan man köra MS access på os X eller någon konverterare? och finns tex IIS motsvarighet hos Mac?)

Vore grymt tacksam för seriösa tips med tanke på att man slägner ut mer än 20 papp

Ursprungligen av kraspor:

Själv sitter jag med en Dell laptop som jag är relativt nöjd med, och en egenbyggd pc som är hyfsat stilren.
Men nu i dagarna skall det inhandlas en Ipod och jag funderar starkt på att skaffa mig en Powerbook men det är ett par tveksamheter. Dels programkompabiliteten för Mac dessutom det faktum att det saknas knappar på musen (enligt mig, litet problem men frustrerande), och sedan möjligheten att spela spel verkar vara puts väck, (t ex SOF2)
Och givetvis hänger mycket på mig själv, hinner jag lära mig Mac os X tillräckligt snabbt innan man blir uttråkad?
Har hört lite om att emulera windows på en mac, detta är trots allt inget dödsdömt, då får man en fin dator med operativsystem som fungerar bra för en själv. Jag älskar Mac men känner mig skeptiskt till upplägget av os X, (fastän det är grymt mycket snyggare är microsofts produkter)

Skall jag slå till på en powerbook? Jag sysslar med programmering och webdesign, (kan man köra MS access på os X eller någon konverterare? och finns tex IIS motsvarighet hos Mac?)

Vore grymt tacksam för seriösa tips med tanke på att man slägner ut mer än 20 papp

Hehe, en powerbook har styrplatta...inte mus.

Skämt åsido så kan du ju köra en vanlig pc-mus med din powerbook. Själv kör jag en sladdlös logitech, där jag har programmerat in knapparna (typ scrollknappen), så att exposé aktiveras med den. Aspraktiskt. Letar efter ett fönster? Tryck ner scrollknappen så får du upp alla på en gång.

Är skadad pga det, och trycker ständigt ner scrollknappen på alla andra musar (möss?), men ingen magi där inte.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-06 10:45

Jepp jepp... blir till att beställa en Powerbook 12" när jag kommer hem från Amsterdam om knappt 2v... Har sett ljuset antar jag... är väll så nära jag nånsin kommer komma en religös upplevelse Har till och med lyckats få VDn på jobbet att köpa in den genom företaget åt mig så jag slipper moms mm. Fast han kommer väll vilja ha en egen när han väl ser den

Och allt detta tack vare en kompis som fick en iPod... så köpte jag en iPod o nu blir det en PowerBook... så nu sitter man här.... i macträsket... och är allmänt nöjd

Varmt välkommen. Låt oss hoppas att du inte blir besviken.
Tänk på helhetslösningen istället för megahertz och maxa
internminnet (mycket viktigt!). Det finns mycket kul att
upptäcka i OS X och när du har tröttnat på det grafiska
gränssnittet går det faktiskt att köra utan (terminalfönster).
Nördigt värre men kul för den som vill utforska UNIX.

Till den som är intresserad av Mac-datorer och OS X men inte vill/kan köpa en dator för att testa om det är rätt, rekommenderar jag varmt boken "Mac OS X: The Missing Manual, Panther Edition" av David Pogue, ISBN 0596006152:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0596006152/

Detta är en av de allra bästa databöckerna jag någonsin har läst - den har ett väldigt bra språk och är lätt att hitta i. Finns dessutom en avdelning längst bak som svarar på frågor om hur man hittar i OS X om man kommer från Windows.

Rent allmänt om Mac OS X måste jag säga att det är det överlägset bästa operativsystemet jag har använt, och det finns massor med småsaker jag hela tiden saknar när jag sitter på en PC, kanske främst Exposé (titta här för en förklaring: http://www.apple.com/macosx/features/expose/).
Måste bara nämna två saker i programväxlingen (Äpple + TABB mellan öppna program, motsvaras av Alt + TABB i Windows) som är så j**********la smarta och som jag saknar så jag spricker på Windows:

1) du pekar med musen på ikonen för det program som du vill öppna och klickar eller släpper bara tangenterna så öppnas det programmet

2) när ikonen för ett program är markerad trycker du på Q om du vill avsluta programmet, eller H om du vill dölja det. Du behöver alltså inte gå in i ett program för att avsluta det som brukligt är i Windows. Makes sense? Japp, och det är just det som är det bästa med Mac OS X i mina ögon. Det finns massor med funktioner som gör att man hajar till - det märks att någon verkligen har tänkt till för att det ska fungera på bästa sätt för dig som användare.

Puh, slut på uppsats - tillbaka till Windows XP på Dell på jobbet

Ingen som vill skänka pengar till min "David ska köpa en iBook (när han får råd)"-fond?
Varje krona ger mycket tacksamhet i gengäld

Säg bara till så skickar jag ett mail med postgiro, paypal eller bankkonto där ni kan sätta in pengarna...

  • Medlem
  • 2004-08-10 14:25

Sjalvfallet, jag är extremt attraherad av hur allt från apple är så "seamless":t integrerat, det finns nästan inget liknande på pcn som att sätta i ipoden och så 5 sek senare så vet både ipoden och itunes om vad de har haft för sig.
Om det inte varit för att jag var så fattig skulle jag köpt en powerbook och surfat i trädgården med airport express just nu.

Funderar helt klart på att köpa en Bärbar mac..

jag hade min powebook i lite mer än en månad men nu byter jag tillbaka till pc igen
hade en 12" powerbook g4 innan... men nu blir de en Sony Vaio S1. Min kompis har en och den är riktigt grymm så jag blev lite avis

Hade inte jag haft Linux så hade jag gärna bytt ifrån Windows till Mac OS efter att ha sett hur bra min iPod fungerar. Men jag har faktiskt funderat på att köpa en powerbook (för att de är så snygga) och sedan köra Linux på den. Hade jag inte haft en iPod så skulle jag inte ens fundera på det.

Tog ungefär 1 månad mellan iPod-köp och köp av iBook

Skall dock påpeka att jag bara haft en Mac-paus i c:a 10 år Så jag föredrar att säga att jag uppgraderar från Macintosh Classic till iBook.

Bevaka tråden