Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

konvertera .ram till .mp3 eller AAC

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som vet ngt bra program för att konvertera ram till mp3 eller AAC??

.ram vilket filformat är det.. Är det real-audio så har jag ett program som kan konvertera till typ alla filformat utom AAC..

det är real audio...vilket program??

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 12:30

Nämen titta, detta var en kompis som letade efter bara förra veckan! Tackar

Kan vi inte hålla rent framför egen dörr och undvika att lusa ned siten med cracks och SN... den mår nog bättre av det..

Acc

Man kan ju konvertera låtar till ACC i iTunes. vad innebär det - är det bra?

Ursprungligen av Pallin:

Man kan ju konvertera låtar till ACC i iTunes. vad innebär det - är det bra?

Aac är bara en annan standardiserad typ av ljudkomprimeringmetod än mp3. Vissa vill hävda att aac låter bättre vid samma bitrate (databitar per sekund). Jag håller med. En mp3/128 låter helt klart sämre än en aac/128. Om man ökar bitraten, åtminstone över 200 kbps, så hör jag ingen större skillnad. Smaken är som baken...

En aac-låt får filändelsen "m4a" och de kopieringsskyddade man köper från Itunes Music Store får "m4p". Problemet med aac är väl att alla spelare inte kan spela dem. Hårdvarustödet för mp3 är så mycket mer utbrett. Men jag tror aac är på gång då fler och fler hårdvaror (t.ex. mobiltelefoner) faktiskt spelar aac. Sony Ericsson t.ex. Men det är bara Ipod som kan spela aac från Itunes Music. Vill man spela de låtarna i annan utrustning får man antingen ta bort skyddet med Jhymn eller bränna ut låtarna till CD eller CD-RW och importera dem till Itunes igen.

F.ö. så bör man rent tekniskt inte konvertera till aac från ett annat komprimerat format (eller mellan vilka komprimerade format som helst). Det blir alltid sämre, rent tekniskt. Vill man byta format bör man helst rippa om från CD eller annan oförstörd källa (t.ex. lossless, aiff eller wave).

Men om man tycker att ljudet är ok och vill ha mindre filer så naturligtvis kan man komrimera om. Det får örat bestämma...

1
Bevaka tråden