Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

usb-överföring, hur snabbt ska det gå?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

min nya ipod 4g 40 gig strular lite vid firewireanslutning, se: http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=41903
hursomhelst blev jag tvungen att använda usb istället.... nu är det bara så att jag satte den på uppdatering ca kl 18 igår, och den blev klar nån gång på morgonkvisten idag, alltså säg att det tog ca 10 timmar. för ca 30-35 gb musik.
är detta en normal hastighet? tycker det känns väldigt långsamt?

...det känns väldigt långsamt...

stackars hårdisk stå och spinna konstan i 10 timmar...nä usch skaffa ett FW-kort

Ursprungligen av Kellogs:

stackars hårdisk stå och spinna konstan i 10 timmar...nä usch skaffa ett FW-kort

Om jag förstått allting rätt (kanske jag inte har) så sker FW-överföringen på G4 med FireWire 400 som är långsammare än USB 2.0. Däremot ska FireWire 800 (?) vara snabbare än USB 2.0, men det är väl inte G4 kompatibel med?

Rätta mig om jag har fel...

/Anders

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-12 08:36
Ursprungligen av Anders_hoffman:

Om jag förstått allting rätt (kanske jag inte har) så sker FW-överföringen på G4 med FireWire 400 som är långsammare än USB 2.0. Däremot ska FireWire 800 (?) vara snabbare än USB 2.0, men det är väl inte G4 kompatibel med?

Rätta mig om jag har fel...

/Anders

FireWire 400 går stadigt på 400 kb/s medans USB 2.0 toppar på 480 (eller 460, minns inte riktigt...). USB 2.0 däremot varierar hastigheten, den går inte alltid i topp...

Ursprungligen av Legolas:

FireWire 400 går stadigt på 400 kb/s medans USB 2.0 toppar på 480 (eller 460, minns inte riktigt...). USB 2.0 däremot varierar hastigheten, den går inte alltid i topp...

Nej.

FireWire ligger stadigt på 400 Mbit/s medans USB2 toppar på 480.

Ursprungligen av DrRotmos:

Nej.

FireWire ligger stadigt på 400 Mbit/s medans USB2 toppar på 480.

Men vad är medel på USB2 ?
Och 400Mbit/s på fireWire gäller det både 6 och 4 pins.

Ursprungligen av THORVALD:

Men vad är medel på USB2 ?
Och 400Mbit/s på fireWire gäller det både 6 och 4 pins.

Skillnaden mellan 4 och 6 pinnar är väl bara strömmatning? eller? det trodde iaf jag!

Ursprungligen av Kellogs:

Skillnaden mellan 4 och 6 pinnar är väl bara strömmatning? eller? det trodde iaf jag!

jag också men har inte riktigt koll på det... men vi säger att det är så.
någon rättar oss säkert om det är fel.

ja jag har ett fw-kort, men av nån anledning vill min nya ipod inte funka med det (den gamla, min filmkamera osv funkar strålande)... men jag riggade upp min fläkt brevid ipoden som nån primitiv avkylning, tror det gick ganska bra. ska fortsätta att testa lite med fw osv senare ikväll.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-08 18:45

kan vara dockan som strular, testa med att koppla sladden direkt till ipoden istället.
jag tror att min docka e pajj. det tar evigheter att flytta över filer när jag använder den. direkt med fw-kabeln går det jättesnabbt!

Men om du använder USB 2.0 så måste du ha nyaste drivrutinerna för just det . Hade samma problem med en creative mp3:a som fixade sig till slut då jag uppdaterade usb 2.0 drivrutiner

  • Oregistrerad
  • 2004-08-08 23:46

Min 3G låg alltid kring 7-8 mb/s

Ursprungligen av talpedagog:

min nya ipod 4g 40 gig strular lite vid firewireanslutning, se: http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=41903
hursomhelst blev jag tvungen att använda usb istället.... nu är det bara så att jag satte den på uppdatering ca kl 18 igår, och den blev klar nån gång på morgonkvisten idag, alltså säg att det tog ca 10 timmar. för ca 30-35 gb musik.
är detta en normal hastighet? tycker det känns väldigt långsamt?

Hmm, min tog 32 timmar för 35 GB, via FireWire.
Jag vet, har den segaste datorn i världen...

1
Bevaka tråden