Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad ska jag köpa?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

en 3G 20 gb på pixmania för 3300:- och bara 2 dagar leverans

eller en 4g 20gb på apple store för 3195:- och många dagar leverans?

vad förlorar jag om jag köper en 3g?

4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G

batteritid förlorar du om du köper 3G (50%) och bara de gör 3G mycket sämre.

Ursprungligen av Evrion:

4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G 4G

batteritid förlorar du om du köper 3G (50%) och bara de gör 3G mycket sämre.

hur lång är leveransen från applestore?

det står på sidan att man kan betala med banköverföring vid minst 7500:- och ipod är 3195:- jag vet inte hur jag ska göra, för jag har inte visa eller mastercard. jag har visa electron.

det tog drygt två veckor att få min.. räkna med lite mer nu under "rushen"

Ursprungligen av Evrion:

det tog drygt två veckor att få min.. räkna med lite mer nu under "rushen"

men jag orkar inte vänta så länge när jag kan få en nästan lika bra direkt!

är det bara batteritiden?

8 timmar räcker väl gott och väl

"Shuffle direkt från menyn" inget jag skulle störa mig på

"flera on the go playlists" kommer inte använda det så mycket så en räcker.

sjävla programvaran är oxå feting uppdaterad. det är nått nytt ship eller nått som ska kunna visa fina bilder och massa annat sån som chipet igentligen akn göra.. kanske kommer i nån senare uppdatering. Men mne.. köp du 3G om du vill

fan orkar inte vänta 2 veckor...men är rädd att man ska bli missnöjd om man köper en 3g och 4g är så mycket bättre.

fan det snurrar....

jag vet fan inte hur jag ska göra!

Ursprungligen av tajroo:

fan orkar inte vänta 2 veckor...men är rädd att man ska bli missnöjd om man köper en 3g och 4g är så mycket bättre.

fan det snurrar....

jag vet fan inte hur jag ska göra!

Köp en mini istället...

det har jat änkt på också, men 4 gb kommer iaf jag inte långt med, har 9,5 gb musik, skulle vilja ha med allt

har du mycket musik och är prylnörd? 4G
har du lite musik och är prylnörd? Mini
har du musik och vill ha en mp3 spelare? 3G

Jag skulle säga en 4G.

Dels för batteritiden, dels för att framtida softwareuppdateringar förmodligen enbart kommer att stödjas av nya iPod. TIME Magazine har skrivit följande; "But you should know that internally the new iPod is a ground-up reconstruction, and its really compelling applications — the ones that very well might get the goat of anyone unable or unwilling to upgrade — are still secret. All that Apple is saying is that there's more to this than what's being publicized."
Dvs, ngt nytt lär vara på gång, som enbart kommer att stödjas av 4G.

Så, köp 4G, du kommer att ångra att du inte gjorde det om du köper 3G:an.

så det är värt att vänta lite för att få spelaren?

ska fundera vidare på det...

och det där mer ruschen, komemr det ta 3-4 veckor då kanske?

Ursprungligen av tajroo:

så det är värt att vänta lite för att få spelaren?

ska fundera vidare på det...

och det där mer ruschen, komemr det ta 3-4 veckor då kanske?

Beror på om man graverar eller inte. Tar typ dubbelt så lång tid med gravyr om jag förstått rätt. Annars kan du ju köpa den när den kommer in på teknikmagasinet eller siba, om du nu inte är ute efter studentrabatten.

Ursprungligen av mackanmartinez:

Beror på om man graverar eller inte. Tar typ dubbelt så lång tid med gravyr om jag förstått rätt. Annars kan du ju köpa den när den kommer in på teknikmagasinet eller siba, om du nu inte är ute efter studentrabatten.

k, när tror du att dom kommer in där? läste på siba på 4g ipod (leverans v 35) och det är vecka 33! kanske väntar tills dess då, för leveransen på siba lär ju vara snabbare än apple store?

Ursprungligen av tajroo:

k, när tror du att dom kommer in där? läste på siba på 4g ipod (leverans v 35) och det är vecka 33! kanske väntar tills dess då, för leveransen på siba lär ju vara snabbare än apple store?

Jag vet inte...jag var och frågade på siba och teknikmagasinet runt om i sthlm, och vissa skulle få in den idag. Macoteket på birgerjarlsgatan hade redan fått in den i helgen. Så, bästa lösningen om du har så bråttom är kanske att åka till den kungliga hufvudstaden?

Men på apple store står det 1-2 byggdagar, sen tar leveransen 3-5 dagar tror jag. Så, mer än en vecka lär du inte få vänta om du inte graverar.

Ursprungligen av mackanmartinez:

Jag vet inte...jag var och frågade på siba och teknikmagasinet runt om i sthlm, och vissa skulle få in den idag. Macoteket på birgerjarlsgatan hade redan fått in den i helgen. Så, bästa lösningen om du har så bråttom är kanske att åka till den kungliga hufvudstaden?

Men på apple store står det 1-2 byggdagar, sen tar leveransen 3-5 dagar tror jag. Så, mer än en vecka lär du inte få vänta om du inte graverar.

har inte bråttom egentligen, det är bara att jag vill ha den NU, just nu. jag är alltid så när jag ska beställa nåt

men om det inte tar med än en vecka så kör jag lätt på applestore!

Ursprungligen av tajroo:

har inte bråttom egentligen, det är bara att jag vill ha den NU, just nu. jag är alltid så när jag ska beställa nåt

men om det inte tar med än en vecka så kör jag lätt på applestore!

Försök fixa någon student som köper åt dig så sparar du några hundralappar..

  • Medlem
  • 2004-08-10 23:38
Ursprungligen av tajroo:

k, när tror du att dom kommer in där? läste på siba på 4g ipod (leverans v 35) och det är vecka 33! kanske väntar tills dess då, för leveransen på siba lär ju vara snabbare än apple store?

För två veckor sedan sa dom leverans vecka 32
Tur att man beställde från apple store
*klappar 4G ipod*

Ursprungligen av obli:

För två veckor sedan sa dom leverans vecka 32
Tur att man beställde från apple store
*klappar 4G ipod*

hur lång tid tog det för dig?

  • Medlem
  • 2004-08-10 23:41
Ursprungligen av tajroo:

hur lång tid tog det för dig?

Ungefär 1 vecka 0 dagar 1 timme och 30 minuter

coolt det var inte så lång tid...

btw, på sidan står det nånting i stil med " ladda upp ed höga hastigheter med medföljande usb2 och firewire kablar"

så jag kan köra visa usb?

  • Medlem
  • 2004-08-10 23:49
Ursprungligen av tajroo:

coolt det var inte så lång tid...

btw, på sidan står det nånting i stil med " ladda upp ed höga hastigheter med medföljande usb2 och firewire kablar"

så jag kan köra visa usb?

Japp, förutsatt att du har usb 2.0, vilket de flesta inte har för att de har varit för lata för att uppgradera till service pack 1.

Ursprungligen av tajroo:

coolt det var inte så lång tid...

btw, på sidan står det nånting i stil med " ladda upp ed höga hastigheter med medföljande usb2 och firewire kablar"

så jag kan köra visa usb?

japp, du får två kablar

Ursprungligen av chocolate:

japp, du får två kablar

går det at köra med den på usb1 och hur fort går det isåfall?

Ursprungligen av tajroo:

går det at köra med den på usb1 och hur fort går det isåfall?

Nej, inte enligt systemkraven på apples hemsida.

Sen tror jag inte att du skulle vilja köra usb1. Maxhastigheten där är 12Mbps, medan för usb2 är den 480Mbps. 40 ggr så snabbt alltså.

Ursprungligen av mackanmartinez:

Nej, inte enligt systemkraven på apples hemsida.

Sen tror jag inte att du skulle vilja köra usb1. Maxhastigheten där är 12MBS, medan för usb2 är den 480mbs. 40 ggr så snabbt alltså.

'

okej, jag vet inte vad jag har i min dator. vet du hur man kollar?

Ursprungligen av tajroo:

'

okej, jag vet inte vad jag har i min dator. vet du hur man kollar?

Nope, tyvärr. Kör mac, så jag har lyckligtvis firewire.

Ursprungligen av tajroo:

'

okej, jag vet inte vad jag har i min dator. vet du hur man kollar?

Kolla Device Manager/Enhetshanteraren. Där ska du ha en "Enhanced USB Controller".

Ursprungligen av Erik P:

Kolla Device Manager/Enhetshanteraren. Där ska du ha en "Enhanced USB Controller".

jag vet att jag har usb, men inte om jag har usb 1 eller 2

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-11 20:48
Ursprungligen av tajroo:

jag vet att jag har usb, men inte om jag har usb 1 eller 2

Alltså, gå in på Kontrollpanelen/System/Enhetshanteraren och titta på enheterna där. Har du någon som det står "Enhanced USB" nånting på så har du USB 2.0. Är din dator relativt ny (max 1-2 år) så lär du nog ha USB 2.0. Annars finns det tilläggskort (PCI-kort) för både USB 2.0 och Firewire att köpa.

USB 1.1 funkar också, har kört det själv men överföringen går ju rätt långsamt. Teoretiska skillnaden (12 Mbps mot 480 Mbps) är ju betydligt större än den verkliga, men det är stor skillnad. Mitt tips är att testa om du är osäker och köpa ett tilläggskort om det går långsamt (mindre än 1 låt/sek eller så). Jag har strulat några dagar med ett USB 2.0-kort som min dator inte gillade men har nu fått det att funka snabbt med ett Firewire-kort.

Jag beställde min 4G 20 Gb på torsdagkvällen och fick den på tisdagen, riktigt snabbt. Från Apple Store då, de prioriteras högst enligt vad jag förstått.

Bevaka tråden