Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4G iPod - dåligt ljud?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kille på jobbet fick sin 4G iPod + inEar headphones häromdagen. När jag lyssnade på den blev jag förvånad över det "tunna" ljudet. Jag minns väl min polares 3G iPod (med vanliga hörlurar) och hur bra ljudet är - mäktig bas osv. Jag satte på equalisern på Bass Booster men tyckte fortfarande ljudet var lite tunt.

Idag sa killen på jobbet att han nu också tyckte ljudet är svagt, utan nämnvärd bas...

Kan det vara dålig kvalitét på mp3orna? Någon annan som upplevt något liknande med sin 4G?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-10 22:32

Det låter som om det handlar om lurarna. De som följer med är inte nämnvärt bra, fa inte i basen...

  • Medlem
  • 2004-08-11 12:31

Är det lurarna det hänger på alltså? Jag vill inte betala 3000 spänn för mycket utrymme men halvdant ljud.

Jag är jättenöjd med min, men det är klart, jag är inte audiofil. Jag kör ju tillochmed med orginallurarna. (Hur ska alla annars kunna veta att man har en iPod )

  • Oregistrerad
  • 2004-08-11 16:03

håller med drRotmos totalt

Lurarna är bra, men är du audiofil ska du ha något bättre såklart.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-11 17:37

Samma här, orginallurarna räcker jättebra till mig. Tycker det låter otroligt...

Vad snackar ni om, han pratar ju om In-Ear och inte originallurarna.

Richard788: Vad jag vet så ska det inte skilja särskilt mycket mellan 3 och 4G, alltså bra ljud, men inte så mycket basåtergivning. Equalizern är fortfarande värdelös och bör vara avstängd. Originallurarna tycker jag personligen inte är mer än godkända. Men de är faktiskt bättre än de låter. jag testade koppla dom till iBooken och blev förvånad över att det lät bättre än på min 3G iPod. Om In-Ear-lurarna har jag hört att man måste få dom att passa rätt i öronen, ända in för att de ska låta bra, annars låter de inte bra. Det är en akilleshäl för Apple In-Ear.

Ursprungligen av Mr. Mango:

Equalizern är fortfarande värdelös och bör vara avstängd. .

Rättelse: Equalizern i iPoden är värdelös. Om man ställer in equalizern i iTunes när man för över låtarna låter det mycket bättre än utan. Så.

Ursprungligen av richard788:

En kille på jobbet fick sin 4G iPod + inEar headphones häromdagen. När jag lyssnade på den blev jag förvånad över det "tunna" ljudet. Jag minns väl min polares 3G iPod (med vanliga hörlurar) och hur bra ljudet är - mäktig bas osv. Jag satte på equalisern på Bass Booster men tyckte fortfarande ljudet var lite tunt.

Idag sa killen på jobbet att han nu också tyckte ljudet är svagt, utan nämnvärd bas...

Kan det vara dålig kvalitét på mp3orna? Någon annan som upplevt något liknande med sin 4G?

När gäller ljudkvalitet lider nog Ipod av samma begränsning som de flesta andra mp3-spelare. Alla såna spelare har tagits fram av dataindustrin som inte har någon riktig tradition av att kunna göra bra Hifi-ljud. Tillverkare som bara gör högtalare, CD-spelare etc har ofta byggt upp många decenniers erfarenheter av bra ljud och gör riktiga Hifigrejer. Många Hifitillverkare har lyssnarpaneler, blindtester med ljud och lägger verkligen ner sin själ i hur det låter. Det kan ta flera år att utveckla sådana produkter medan nya Ipods kommer jämt och ständigt. Man måste kanske vara väldigt initierad lyssnare för att uppskatta den skillnaden, men det kan vara en förklaring varför mp3-spelare och datorer ibland har ett rätt fattigt ljud. På sikt kommer nog datatillverkarna bli bättre på det också, men än så länge har de mer kunskap om hårddiskar, program och gränssnitt. Bästa sättet är nog att samarbeta med andra företag, så som Sennheiser, JBL etc...

I en riktigt bra Hifiprodukt ska det låta så bra att man inte behöver använda Equalizer, basförstärkningsfunktioner och sånt. Hifientusiaster skyr såna funktioner som pesten.

Ursprungligen av flygbussen:

När gäller ljudkvalitet lider nog Ipod av samma begränsning som de flesta andra mp3-spelare. Alla såna spelare har tagits fram av dataindustrin som inte har någon riktig tradition av att kunna göra bra Hifi-ljud. Tillverkare som bara gör högtalare, CD-spelare etc har ofta byggt upp många decenniers erfarenheter av bra ljud och gör riktiga Hifigrejer. Många Hifitillverkare har lyssnarpaneler, blindtester med ljud och lägger verkligen ner sin själ i hur det låter. Det kan ta flera år att utveckla sådana produkter medan nya Ipods kommer jämt och ständigt. Man måste kanske vara väldigt initierad lyssnare för att uppskatta den skillnaden, men det kan vara en förklaring varför mp3-spelare och datorer ibland har ett rätt fattigt ljud. På sikt kommer nog datatillverkarna bli bättre på det också, men än så länge har de mer kunskap om hårddiskar, program och gränssnitt. Bästa sättet är nog att samarbeta med andra företag, så som Sennheiser, JBL etc...

I en riktigt bra Hifiprodukt ska det låta så bra att man inte behöver använda Equalizer, basförstärkningsfunktioner och sånt. Hifientusiaster skyr såna funktioner som pesten.

Det kan ju inte stämma. Visst, basförstärkning är oftast idiotiskt, men tänk på att många inspelingar kan vara dåligt EQade från början. Då är det praktiskt om man kan EQa själv efteråt.

Visst, EQ är alltid bra att ha i en anläggning eftersom den ger en viss frihet att ändra ljudet efter tycke och smak. Men jag har hört musik inspelad i normal kvalitet på riktigt bra stereoprylar och då kändes EQ överflödigt. Men på en vanlig dator/stereo/hemanläggning är högtalarna man har råd med ofta av rätt måttlig kvalitet. EQ används inte sällan för att maskera bristerna i högtalare eller hörlurar.

Använder själv EQ och har haft glädje av det. Det som däremot är riktigt fånigt är alla förinställda EQ-lägen, som heter typ "rock", "opera" och sånt. Finns både i Ipod och i iTunes (och en massa andra spelare från andra fabrikat). Använder man dem låter det riktigt illa oavsett lurar, tycker jag personligen.

Rekommenderar Koss Portapro, hur sköna som helst. Dessutom är de ruggigt snygga och har bra ljud.

Det verkar som om det är In-ear hörlurarna som är boven i dramat. Min kollega var förbi macoteket och passade då på att beklaga sig om ljudet för killen i kassan. Denne berättade att dessa hörlurar är förvånansvärt dåliga och att man till varje pris ska undvika dom. Verkar som om mysteriet är löst...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 23:41

Har jag inte sagt att man ska läsa min tråd om vita hörlurar för att uppnå visdom?!

1
Bevaka tråden