Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funderingar kring Ipod av Mac hatare...

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Först och främst vill jag inte att det ska bli nått flamewar utan detta är mina tankar bara om Ipod och Apple.

Jag har sen 1998 när jag fick sitta på en skola och arbeta med Mac fullkomligen hatat Mac. För det första var utseendet på datorerna på den tiden precis lika tråkiga som PC. Sen tillkommer ett operativsystem som på den tiden iaf (har inte rört en Mac sen dess) var totalt idiotiskt att jobba med. Man var tvungen att tilldela visst antal MB i minne till varje program och allt som oftast fick man felmeddelande att minnet inte räckte till. Vi hade 6 PC maskiner och 20 Macar i våran sal och det var aldrig några som helst problem att arbeta med Photoshop på PC medans det på Mac var ett rent helvete. Efter allt bra man hört om Mac och desktoppublishing såg jag faktiskt fram mot att arbeta med en Mac. Visst hade Macen många bra lösningar också men det övergripande minnet ifrån den perioden är bara hat mot Mac OS. Det enda riktigt positiva man kan säga om Mac OS ifrån den tiden var att det var superstabilt, men det berodde ju också på den idiotiska minneshanteringen. Den största undran vad det gäller Mac är fortfarande vem som kom på iden att bara använda en musknapp ?

När iMac serien släpptes så fick jag upp ögonen för Apple och har sen dess gillat deras design. Sen dess har dom haft en stilren design med några färgklickar här och där. Var faktiskt inne på Macoteket idag i Sthlm och fick sen en ny Powerbook med 16:9 skärm och den var GRYMT snygg. (tom Apples produktkartonger är hästlängder snyggare än konkurenternas)

För någon månad kastade min gamla trotjänare Sony Walkman MD in handduken och jag började leta mp3spelare. Jag ville ha något med mycket minne och snygg design. Det loppet var kört ganska fort då inte en enda tillverkare förutom kanske Jens Of Sweden kan designa MP3spelare. Dom är mao rätt fula i min smak dom flesta mp3spelare. Min polare hade tjatat om iPod i flera månader så jag började snegla på den i tron att den kostade en bit över 4000. Förvånad insåg jag att den nya G4 iPoden bara kostade 3200 och jag satt faktiskt 6 timmar i sträck och läste recensioner/omdömen om den. Jag var helt såld och skulle bara ha en. Applestore skulle ha 20 dagar på sig att leverara så letandet gick vidare när jag hamnade på Siba och dom sålde mig en iPod 20GB för 2995:-.

Glad att jag hittade en springer jag hem och öppnar kartongen. Redan vid uppackningen inser jag att Apple inte gör mig besviken med designen. Allt glänser kvalite och ser snyggt ut med Apple logotyp på tom firewirekabeln. iPoden glider runt i min hand och jag är helt förälskad innan jag ens har testat den. Bara Apple kan ha designat denna trevliga lilla sak. Jag kör igång den och leker runt med klickhjulet som är lika genialiskt som stilrent. Sitter och ler för mig själv när jag hittar Belysning i menyn och skärmen lyser upp i en ljusblå färg.

Allt är frid och fröjd tills jag börjar inse några saker. Bara Apple kan göra en produkt som KRÄVER programvara för att föra över låtar till en mp3spelare. Visserligen gör iRiver samma sak men den kan man iaf ändra till en USB Mass Storage Device med en omflashning. Vad är nästa steg ? Att iPod kräver låtar som man bara kan ladda ner ifrån iTunes ?

Nästa sak är batteritiden som i min mening är lite i underkant för att kännas bra i dessa högteknologiska tider.

Efter det kommer det som är mest irriterande och det är att det inte är möjligt att ställa in egna EQ inställningar i iPoden. Detta problemet är iofs eliminerat då jag idag faktiskt köpte nya hörlurar och behöver inte använda EQ längre.

Sista saken jag tycker är märkligt är att det inte följer med en skyddsväska då den blir repig på baksidan bara man tittar på den.

Jag kan förstå avsaknaden av en fjärrkontroll men VEM kom på iden att man är tvungen att köpa hörlurar tillsammans med den officiella fjärrkontrollen ?

Jag är ändå till sist mer än nöjd med min iPod som jag hoppas kommer hänga med länge. Det som känns skönt ändå på nått sätt är att man köpt en iPod och inte en mp3spelare för det klingar fortfarande väldigt mycket Mac/Apple om iPod för att den ska kännas speciell i jämförelse med andra mp3spelare. Det som också är helt underbart med iPod är det finns så mycket tillbehör till den. Allt ifrån väskor till bärbara högtalare tillverkade speciellt för iPod.

Trodde aldrig jag skulle säga det men:

GO APPLE

(Däremot kommer ni aldrig höra GO STEVE J*** ifrån mig

Hur ska du föra över en låt om inte med programvara, med telepati?

Det behövs programvara för att få hårddisken att montera över USB/firewire också... Inte bara på en MAC, PC behöver också programvara, till ALLT!

tycker inte det är så mycket att bråka om att iTunes är marknadens bästa musikspelar progg alla kategorier,
och att du kan styra spellistor från den är suveränt!
På MD tiden kunde man sitta en hel dag och döpa spellistan med scrollhjulet. Och det var för 15 låtar!

Jag tycker Steve Jobs förtjänar all kred han kan få, han grundade inte bara apple hans återkomst har fått företaget på rätt köl igen efter några svåra år.

Jag tycker du ska sätta dig framför en G5a med OSX på... det har hänt lite sedan 98'...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-29 08:32

*Suck*

Jag har allvarligt börjat fundera på att byta från PC till MAC. Och jag har ändå haft olika PC:s sedan 1991. Andra datorer sen 1984...

Jag har en kompis som demade OS X, och det var ungefär där som jag började fundera vad jag håller på med...

iTunes har på ett par veckor gått från fullständigt obegripligt till logiskt och ganska enkelt att hantera. Jag har ett par små saker som jag irriterar mig på, men det spelar inte så stor roll...

Du kan visst göra egna EQ-inställningar! Gör dom iTunes så följer dom med in i iPoden

Ursprungligen av DrRotmos:

Du kan visst göra egna EQ-inställningar! Gör dom iTunes så följer dom med in i iPoden

Hur då? jag har gjort min lilla egna nu på iTunes men likt förbannat så hittar ja inte den i EQ-listan i Podden.... Mvh Anton

Orka läsa allt det där

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-08-29 18:02
Ursprungligen av minipod:

Orka läsa allt det där

Tråkmåns.

Ursprungligen av plakat:

Tråkmåns.

okej jag ska väl.

Kör man en "normal" mp3spelare som Mass Storage Device behöver man inga program överhuvudtaget i XP. Med min iRiver som jag hade för ett tag sen så var det ju bara att kopiera in låtarna som på vilken hårddisk som helst....

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-08-29 18:01
Ursprungligen av trifix:

Kör man en "normal" mp3spelare som Mass Storage Device behöver man inga program överhuvudtaget i XP. Med min iRiver som jag hade för ett tag sen så var det ju bara att kopiera in låtarna som på vilken hårddisk som helst....

iPod är som vilken hårddisk som helst och dessutom mycket mer än så.

Ursprungligen av Plakat:

iPod är som vilken hårddisk som helst och dessutom mycket mer än så.

Det tråkiga är ju annars att man inte kan spela det man kopierar till Ipod när man använder den som vanlig hårddisk. (Eller kan man det?) Man måste importera via Itunes. Kör du t.ex. Linux kan du inte spela det du lägger in. Det är en begränsning av möjligheterna, lite typiskt Apple, tror jag. Skumt att de skryter med Mac+PC på min Ipod-kartong... Vadå PC? Man kan väl köra de mest varierande system på en pc? Tröttsamt ordval. Mac+Windows hade ju varit korrekt.

Vill du ha iPoden som en vanlig enhet så är det ju bara att köra med anapod.

Jag kan säga att os x är ett grymt stabilt system, jag har använt det i tre år med totalt fyra omstarter p g a krasch.

  • Medlem
  • 2004-08-29 23:01
Ursprungligen av trifix:

Man var tvungen att tilldela visst antal MB i minne till varje program och allt som oftast fick man felmeddelande att minnet inte räckte till. Det enda riktigt positiva man kan säga om Mac OS ifrån den tiden var att det var superstabilt, men det berodde ju också på den idiotiska minneshanteringen.

Tilldela minne manuellt till program är något som man i princip aldrig gör om det inte är något speciellt program där det är satt i underkant av programtillverkaren. Problemen du beskriver tyder på att folk mixtrat med minnestilldelningen och/eller att det var för lite minne i datorerna och minnet "flyttades" mellan minneshungriga program.

Mac OS från den tiden var inte stabilt, bl.a pga avsaknaden av skyddat minne. Det fina var att systemet ur användarsynpunkt var så logiskt in i minsta detalj. Inget större problem att memorera in filerna i systemet vad dom var till och var dom skulle ligga om man nu ville det.

Varför är du förresten mac-hatare idag?

Jag är mac-hatare idag för att jag inte vet bättre helt enkelt

Fullt villig att konvertera

Stabiliteten var det ju aldrig några problem med på skolan. Macarna kraschade aldrig vilket pcmaskinerna gjorde nån gång då och då.

Vad det gäller minnet så kördes både PC och Mac på 32mb vilket räckte alldeles utmärkt på PC men inte alls funkade på Mac med exakt samma program. Det vi pysslade med var Photoshop, Premiere och Macromedia Director.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:22

Jag håller med dig Trifix, jag jobbade på reklambyrå denna sommar och frågan med att fördela minne var ok första dagen, och de nästkommande dagarna undrade alla vad det var för skrik som kom ur mitt rum.

Pc-älskaren där sa bara kort "mac os 9" till de. Då blev de tysta och gick tillbaka till sina burkar

//C

Jag håller helt med dig, Alphonze. Många Mac-användare har fått för sig att PC och Windows är samma sak. Det är det inte precis som Mac och Mac OS är samma sak. Linux kan både köras på PC och Mac men fungerar ändå inget vidare med iPod. iTunes är visserligen ett bra program, men jag vill gärna ha ett alternativ för Linux eller något annat Unix (Mac Os X är väl i grunden Free-BSD, så det borde väl inte vara så svårt att ordna, eller?). Det var lite surt att behöva lägga in ett extra OS i datorn bara för att man köpte en iPod.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 09:43

Kör du t.ex. Linux kan du inte spela det du lägger in.

Alphonze pch exclamation, har ni någon koll på vad man kan göra i det underbara plattforms-oberoende (x86, alpha, amd64, hppa, mips, ppc, sparc) systemet Linux?? Det finns inget som man inte kan göra i Linux som man inte kan göra i t.ex. win (förutom att defragmentera, det behövs inte ).

Jag har Linux och har inga problem att lägga in låtar med gtkpod för att sedan spela upp det.
Så MAC+PC på omslaget är ju helt korrekt!!

Anledningen till att det krävs ett separat program för att lägga in på ipod är väl för att den har en databas som håller reda på allt man vill veta för att sortera låtarna.

Ursprungligen av Micke:

Kör du t.ex. Linux kan du inte spela det du lägger in.

Alphonze pch exclamation, har ni någon koll på vad man kan göra i det underbara plattforms-oberoende (x86, alpha, amd64, hppa, mips, ppc, sparc) systemet Linux?? Det finns inget som man inte kan göra i Linux som man inte kan göra i t.ex. win (förutom att defragmentera, det behövs inte ).

Jag har Linux och har inga problem att lägga in låtar med gtkpod för att sedan spela upp det.
Så MAC+PC på omslaget är ju helt korrekt!!

Anledningen till att det krävs ett separat program för att lägga in på ipod är väl för att den har en databas som håller reda på allt man vill veta för att sortera låtarna.

Hehe! Nej, jag har inte full koll på applikationer till Linux, men anledningen till klagomålet för "pc+mac"-texten är ju att Apple själva enbart tillhandahåller programvara för just Mac OS och Windows OS, ej generellt "pc".

Kul iallafall att det finns lösningar för Linuxanvändare då!

En fråga bara: hur ser katalogstrukturen (där musikfilerna ligger på Ipoden) ut när du använder Gtkpod? Liknar den det som Itunes gör med konstiga katalognamn och slumpmässiga(?) placeringar av musikfilerna?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-08 15:03

Klart att man kan spela upp musik från iPoden! Du sätter dina inställningar på manuellt, istället för automatiskt!

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-11-08 16:57
Ursprungligen av Tima:

Klart att man kan spela upp musik från iPoden! Du sätter dina inställningar på manuellt, istället för automatiskt!

Nej det går inte som han menar... han menar att han vill lägga in mp3or direkt på ipoden i hårddisk läge och sedan använda ipoden till att spela upp dom. man måste lägga in låtarna genom iTunes eller annat program som uppdaterar ipodens databas om vart låtarna ligger osv.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-09 07:20

gtkpod fungerar (i princip) exakt som iTunes, så ja, alla möjliga sorters mappar och filer skapas.

På frågan varför Apple inte gör en port till Linux finns det många som är lika undrande. Kanske är det så att de tycker att de applikationer som finns är tillräckliga, så därför orkar de inte lägga ner tid på att utveckla, eller också tycker de att det finns inte så många användare.

Ursprungligen av Micke:

[...] På frågan varför Apple inte gör en port till Linux finns det många som är lika undrande. Kanske är det så att de tycker att de applikationer som finns är tillräckliga, så därför orkar de inte lägga ner tid på att utveckla, ... [...]

Förmodligen är det så.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-11-09 11:57
Ursprungligen av Micke:

eller också tycker de att det finns inte så många användare.

Finns det ju inte av mac heller om man jämför med PC... skulle vara konstigt om dom resonerade så när dom inte har en så stor kaka av marknaden själva... allting bord väll vara plus?
Måste påpeka att jag själv använder både pc och mac... har en powerbook (så att ingen appleälskare hoppar på mig bara för att jag säger sådär hehe)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 02:20
Ursprungligen av trifix:

(Däremot kommer ni aldrig höra GO STEVE J*** ifrån mig

iPoden var hans idé...

Svenska böcker

Jag är i USA men vill gärna lyssna på svenska böcker. Kan man ladda ner böcker för iPod från svenska sajter? Jag använder min iPod med Win XP

Ursprungligen av bodahlstrom:

Jag är i USA men vill gärna lyssna på svenska böcker. Kan man ladda ner böcker för iPod från svenska sajter? Jag använder min iPod med Win XP

http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=42495

1
Bevaka tråden