Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa från usa...

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag kommer åka på semester nu om 3 dagar till usa och tänker förmodligen köpa min ipod mini där..

Finns det några nackdelar med det tror ni?

Att om den pajr måste jag skicka den till usa eller kan apple här i sverige fixa det?

Den enda nackdelaen annars är att jag måste använda en converter från det amerikanska el uttaget till den svenska...

Jag skulle tjäna ca 900 spänn på att köpa den där..

eller vad tror ni??????

//Jesper

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:41

eluttaget e inget problem det finns grejer man kan köpa i Sverige till det.... jag köpte en grön mini i Amerika..

ja 900 e mycke så det e bara att slå till...

PS. sakerna till eluttaget kan man t.ex. köpa billigt på clas ohlson...

/Stoffe

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 20:50
Ursprungligen av eesper:

Tjena!

Jag kommer åka på semester nu om 3 dagar till usa och tänker förmodligen köpa min ipod mini där..

Finns det några nackdelar med det tror ni?

Att om den pajr måste jag skicka den till usa eller kan apple här i sverige fixa det?

Den enda nackdelaen annars är att jag måste använda en converter från det amerikanska el uttaget till den svenska...

Jag skulle tjäna ca 900 spänn på att köpa den där..

eller vad tror ni??????

//Jesper

Min 10gig är köpt i USA, tveka inte

=D

//C

tack för de snabba svaren!!

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 21:09
Ursprungligen av eesper:

tack för de snabba svaren!!

Man gör vad man kan

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-08-30 22:51

Det var inte många veckor sedan vi köpte 2st G4 40gb och 4st Minisar i USA. De funkar bra Vad det gäller uttaget så har frågan varit uppe flera gånger på forumet, sök och du skall finna. Två ledord kan vara "Clas Ohlson" och "strömkabel"

Ursprungligen av eesper:

Tjena!

Jag kommer åka på semester nu om 3 dagar till usa och tänker förmodligen köpa min ipod mini där..

Finns det några nackdelar med det tror ni?

Att om den pajr måste jag skicka den till usa eller kan apple här i sverige fixa det?

Den enda nackdelaen annars är att jag måste använda en converter från det amerikanska el uttaget till den svenska...

Jag skulle tjäna ca 900 spänn på att köpa den där..

eller vad tror ni??????

//Jesper

Tjaa... ska man vara riktigt laglydig så..
tänk på att alla priser i USA är utan deras moms, ligger runt 10% 8,8% eller nånting i Californien. Plus att när du kommer till sverige ska du lägga till 25% i moms (om du ska följa de svenska lagarna)

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-31 07:29
Ursprungligen av Iccccie:

Tjaa... ska man vara riktigt laglydig så..
tänk på att alla priser i USA är utan deras moms, ligger runt 10% 8,8% eller nånting i Californien. Plus att när du kommer till sverige ska du lägga till 25% i moms (om du ska följa de svenska lagarna)

Nej, nej, nej....
Enligt svensk LAG så får du ha med dig prylar upp till ett visst värde innan man måste lägga på moms... beror på vilket land du kommer åkandes ifrån men har för mig det är runt knappt 10 000kr som gäller usa. om någon orkar ta reda på exakt hur mycket och rätta mig så....

Ursprungligen av kainen:

Nej, nej, nej....
Enligt svensk LAG så får du ha med dig prylar upp till ett visst värde innan man måste lägga på moms... beror på vilket land du kommer åkandes ifrån men har för mig det är runt knappt 10 000kr som gäller usa. om någon orkar ta reda på exakt hur mycket och rätta mig så....

haha...glöm och dröm. Vad jag har för mig är det över 500kr. jag fick betala 35% på en plast byggsats för 1000kr när jag fick det i GÅVA från en i usa men det trodde visst inte svenska tullverket.

Ursprungligen av Iccccie:

haha...glöm och dröm. Vad jag har för mig är det över 500kr. jag fick betala 35% på en plast byggsats för 1000kr när jag fick det i GÅVA från en i usa men det trodde visst inte svenska tullverket.

Packar man upp och använder prylarna innan man åker hem tror jag inte att man behöver betala någon tull.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 03:09

Glöm inte att kasta ägg på bush.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 09:33
Ursprungligen av amadeus:

Glöm inte att kasta ägg på bush.

Nja... Det är ju med initiativ av Bush som det blir så mycket billigare i USA (han vill sänka alla skatter så mycket som möjligt). Fast å andra sidan så vill alla sänka skatterna i USA (man har inte lika mycket skattemoral där som här).

Sorry, off-topic och bryter mot reglerna. Förlåt. Det ska inte hända igen

Beslutsångest

en sak till bara! HAr fått lite beslutsånget på om jag ska köpa en mini eller en 20 gig..
jag gå nämligen på john bauer då e det ju bra att ha en lite större hårdisk som man kan ha sina prylar på så man slipper köpa en extern hårdisk eller vad tycker ni?

//jesper

  • Medlem
  • 2004-08-31 22:07
Ursprungligen av eesper:

en sak till bara! HAr fått lite beslutsånget på om jag ska köpa en mini eller en 20 gig..
jag gå nämligen på john bauer då e det ju bra att ha en lite större hårdisk som man kan ha sina prylar på så man slipper köpa en extern hårdisk eller vad tycker ni?

//jesper

Köp en 20gb för fan. Mini är bara skit. Jag var på apple store idag och tittade in - både 20gb och ipod mini.. fick provlyssna och allt... Minin var inte alls MKT mindre än 20gb.. iPOD 20gb har perfekt storlek! Mycket mer värt att köpa en 20gb när man väl ska köpa en ipod. 2600kr för 4gb alá 8h batteritid? Nej, tack...

KÖP KÖP KÖP!!!!!!!

Ursprungligen av scar:

Köp en 20gb för fan. Mini är bara skit. Jag var på apple store idag och tittade in - både 20gb och ipod mini.. fick provlyssna och allt... Minin var inte alls MKT mindre än 20gb.. iPOD 20gb har perfekt storlek! Mycket mer värt att köpa en 20gb när man väl ska köpa en ipod. 2600kr för 4gb alá 8h batteritid? Nej, tack...

KÖP KÖP KÖP!!!!!!!

bortsett från om man då köper över där då man INTE behöver betala 2600...

USA äger, köp köp köp ffs!

Ok, så vad tycker ni? Ipod mini eller 20g 4th? Det är inte stor prisskillnad.. En sak till Kan man använda ipoden som en externhårdisk? Mesta dels som typ filmer och dukument och bilder???

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 20:39

ja ipoden kan man ha som extern hårdisk... ipod mini tycker jag .. fast jag har bara min för musik.... MINI ÄR INTE SKIT!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 12:28
Ursprungligen av stoffen:

ja ipoden kan man ha som extern hårdisk... ipod mini tycker jag .. fast jag har bara min för musik.... MINI ÄR INTE SKIT!

Jag var tidigare mini hatare...såg en för några dagar sedan....har varit kär sedan dess...iof....men 3g är jag mycket nöjd med...han är ju min :D.....men mini blir väl nästa steg

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 16:50
Ursprungligen av Archduk3:

Jag var tidigare mini hatare...såg en för några dagar sedan....har varit kär sedan dess...iof....men 3g är jag mycket nöjd med...han är ju min :D.....men mini blir väl nästa steg

//C

cool

Tack för alla snabba svar!!! Men jag har bestämt mig nu för en ipod 20 gig 4g.. De blir nog ruskigt bra! och så e det ju lite roligt att vara först med nån pryl också

//jesper

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 23:27

Först är du nog inte, men ganska tidig kan man väl säga! Du kommer trivas med din nya ipod-kompis väl, det är jag övertygad om!

  • Medlem
  • 2004-09-03 21:57

jag köpte min ipod mini den 15 agusti yup och jag fick den idag så dom har inte dom i lager diräkt

  • Medlem
  • 2004-09-03 22:37
Ursprungligen av Mena_:

jag köpte min ipod mini den 15 agusti yup och jag fick den idag så dom har inte dom i lager diräkt

Ne, inte "diräkt".

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 10:04
Ursprungligen av eesper:

Tjena!

Jag kommer åka på semester nu om 3 dagar till usa och tänker förmodligen köpa min ipod mini där..

Finns det några nackdelar med det tror ni?

Att om den pajr måste jag skicka den till usa eller kan apple här i sverige fixa det?

Den enda nackdelaen annars är att jag måste använda en converter från det amerikanska el uttaget till den svenska...

Jag skulle tjäna ca 900 spänn på att köpa den där..

eller vad tror ni??????

//Jesper

jag har köpt en grön mini i USA .... känns coolt på nått sätt

1
Bevaka tråden