Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska det ta så här lång tid?

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 18:27

Jag blir galen. Beställde en ipod från apple.se den 17:e augusti. Samma dag betalade jag in pengarna. Den 25:e var den färdigbyggd och skeppades. Den 30:e kom den sedan fram till Luxemburg där den ska lämnas över till TNT.
Idag är det den 6:e september. Och någon ipod har jag inte heller sett röken av.
Statusen är fortfarande oförändrad, har ringt apple ett flertal gånger mellan den 30:e och 6:e.
Men ingenting händer. Har den legat där i över en vecka utan att någon bryr sig, så finns det väl en stor risk att den ligger där en vecka till, och en till, och en till....
Vad tusan ska jag göra. Jag blir ju inte klokare av att ringa apple. Dom vet ju ingenting.
Otåligheten är ett faktum.
Är det någon annan som det har tagit sån här tid för? Lid med mig...

Ring till tnt och klaga skulle jag gjort. Får min ipod imorrn, det var samma sak för mig statusen förändrades inte på apples låg i holland 10 dagar sen när jag ringde tnt idag så hade dem varit och försökt lämna den idag men var inte hemma. Hoppas du får den snart....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 21:40
Ursprungligen av Peter_h:

Ring till tnt och klaga skulle jag gjort. Får min ipod imorrn, det var samma sak för mig statusen förändrades inte på apples låg i holland 10 dagar sen när jag ringde tnt idag så hade dem varit och försökt lämna den idag men var inte hemma. Hoppas du får den snart....

Jo, Men varan har tydligen inte lämnats över till TNT än. Kan man ringa till dom iallafall?
För apple säger ju att det enda som är kvar är att varan ska lämnas över till TNT och sedan levereras.

hmm. har min order mottagits av TNT?

kolla:
Shipped

IPOD 40G W/CLICK WHEEL PERSONALIZED-BSY
Shipped
1 Shipped 03/09/2004
Invoice No. : 9030736027
Carrier : TNT Nederland B.V.
Tracking Number(s) :
hemligt nummer :]

----------------------------------------------

det har stått så sedan i fredags nu... vad händer?

Ursprungligen av JEENYUS:

hmm. har min order mottagits av TNT?

kolla:
Shipped

IPOD 40G W/CLICK WHEEL PERSONALIZED-BSY
Shipped
1 Shipped 03/09/2004
Invoice No. : 9030736027
Carrier : TNT Nederland B.V.
Tracking Number(s) :
hemligt nummer :]

----------------------------------------------

det har stått så sedan i fredags nu... vad händer?

Gå in på TNT knappa in ditt hemliga nummer och se vart den är

Ursprungligen av Iccccie:

Gå in på TNT knappa in ditt hemliga nummer och se vart den är

funkar inte, den hittas inte...

mitt trackingnumber är 10 siffror långt.. hmm, konstigt?

På min order sida så stod det två stycken 10 siffrifa nummer, men bara ett av dom gick att använda på tnt:s hemsida.

Ursprungligen av JEENYUS:

hmm. har min order mottagits av TNT?

kolla:
Shipped

IPOD 40G W/CLICK WHEEL PERSONALIZED-BSY
Shipped
1 Shipped 03/09/2004
Invoice No. : 9030736027
Carrier : TNT Nederland B.V.
Tracking Number(s) :
hemligt nummer :]

----------------------------------------------

det har stått så sedan i fredags nu... vad händer?

Det står fortfarande också så på min men sen ringde jag till apple så sa dem att jag skulle ringa tnt, när jag fråga var den va så hade dem varit hemma hos mig samma dag och försökt lämna den men hade inte varit hemma. men den kommer imorrn som tur e

  • Medlem
  • 2004-09-07 00:29

Varför tar det så lång tid överhuvudtaget? Jag beställde min i fredags, kan jag inte få den i morgon tack?

drömma kan man alltid räkna det tar cirkus: 10 arbetsdagar med gravering om har tur lite fortare.

  • Medlem
  • 2004-09-07 00:51

Känns bara jävligt skumt. Varför har inte Apple Sverige AB (eller något sånt där) ett eget lager med iPod som de skeppar ut i stället för att de skickas från Holland och Asien eller vad det var? Skumt bara.

blir vi lurade?

ringde TNT kundtjänst nyss, angav mitt tracking number för att se vart mitt paket är någonstans, då svarar dom att apple inte har skickat ordern till dom ännu. men hur kan då apple skriva så här på mitt applekontos beställningsstatussida:

Shipped

IPOD 40G W/CLICK WHEEL PERSONALIZED-BSY
Shipped
1 Shipped 03/09/2004

Invoice No. : 9030736027
Carrier : TNT Nederland B.V.
Tracking Number(s) :
hemligt nummer :]

DET STÅR JU FÖR FAN SHIPPED! blir vi konsumenter lurade av en digital IT-Jätte?
fakk this shit om det ska gå till så här.

Ursprungligen av JEENYUS:

blir vi lurade?

ringde TNT kundtjänst nyss, angav mitt tracking number för att se vart mitt paket är någonstans, då svarar dom att apple inte har skickat ordern till dom ännu. men hur kan då apple skriva så här på mitt applekontos beställningsstatussida:

Shipped

IPOD 40G W/CLICK WHEEL PERSONALIZED-BSY
Shipped
1 Shipped 03/09/2004

Invoice No. : 9030736027
Carrier : TNT Nederland B.V.
Tracking Number(s) :
hemligt nummer :]

DET STÅR JU FÖR FAN SHIPPED! blir vi konsumenter lurade av en digital IT-Jätte?
fakk this shit om det ska gå till så här.

Hej!

Distributionen av iPod från Apple till konsumenten genom Apple Store tillgår på följande sätt.

1. iPoden tillverkas i Shanghai.
2. iPoden skickas från Shangai till Europa (Holland) via ett företag som heter Kuehne & Nagel.
3. I Holland övertar TNT leveransen och levererar till konsumenten.

När det står shipped på Apples hemsida innebär detta att iPoden har skickats från fabrik. Trots att det står nåt kryptiskt om TNT innebär inte detta nåt annat än att TNT är företaget som kommer att utföra slutleveransen. TNT vet ingenting om din försändelse förrän iPoden kommer till Holland. Den trackingsida som föregående talare hänvisar till visar var nånstans iPoden befinner sig mellan punkt 1 och punkt 2 ovan. När TNT har tagit över leveransen kan du följa trackingen från TNTs hemsida. Trackingen på Apples hemsida funkar inte alls.

Se mitt inlägg http://www.ipod.se/forum/showthread.php?p=349637#post349637 för detaljerad information om iPodens väg från fabrik till mig

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 11:51

Har du kollat numret på den här sidan??

http://www.apecode.com/appletrack

Lycka till och må väntan inte bli längre...

tack tack till er båda

så här stod det på appletrack:

03 sep 04 30 60 departed from product source Apple, Shanghai
03 sep 04 05 00 boxes scanned Kuehne & Nagel Shanghai
03 sep 04 00 05 Data received from supplier Apple, Shanghai

hur länge tror ni det tar tills jag får den i hand (idag är det ju den 7:e september)???
vad händer om jag inte är hemma när TNT kommer, tror inte iPodlådan får plats i brevlådan...

Hej!

Se det inlägg jag hänvisar till. Där kan du se precis hur lång tid allt tog. För mig tog det tre dagar från det att det stod "Shipped" tills jag hade den i handen. Dock hade jag många fler poster i Appletracken, återigen se det inlägg jag hänvisar till..

Om du inte är hemma när TNT ringer på så försöker dom igen dagen efter. Om du vill undvika detta kan du ringa till TNT och boka tid för leverans när du ser på deras tracking att dom har tagit hand om iPoden.

/Fredrik

Jag sitter också och väntar på min iPod. Går det att gå in på Keuhne&Nagels hemsida för att spåra iPoden? På appletrack stod det att KN tagit emot försändelsen men jag kan inte spåra det på deras sida. Paketet borde vara hos mig nu men har inte fått det. Går ej att spåra på TNT heller.

AppleTrack visar tracking för Kuehne & Nagel.

  • Medlem
  • 2004-09-07 18:08

En liten fråga bara...

https://store.apple.com/Your/WebObjects/OrderStatusEurope.woa/-/FindOrderPage.wo

Är detta sidan alla pratar om där ni ser hur det går med leveransen?

Nej. AppleTrack är:
http://www.apecode.com/appletrack/

/Fredrik

nui har det stått så här jättelänge
03 sep 04 30 60 departed from product source Apple, Shanghai
03 sep 04 05 00 boxes scanned Kuehne & Nagel Shanghai
03 sep 04 00 05 Data received from supplier Apple, Shanghai

hmm, börjar bli lite otålig, det borde väl inte ta 5-6 dagar för att få det skickat från shanghai till europa?

snälla ge mig min ipod! :-[]

Ursprungligen av JEENYUS:

nui har det stått så här jättelänge
03 sep 04 30 60 departed from product source Apple, Shanghai
03 sep 04 05 00 boxes scanned Kuehne & Nagel Shanghai
03 sep 04 00 05 Data received from supplier Apple, Shanghai

hmm, börjar bli lite otålig, det borde väl inte ta 5-6 dagar för att få det skickat från shanghai till europa?

snälla ge mig min ipod! :-[]

Nää, det tar ovanligt lång tid tycker jag det verkar som. Jag beställde min från PixMania igår vid 13-tiden och den kom hemlevererad med DHL idag kl.11.15..grymt nöjd med den servicen! Beställde först från AppleStore men det var så lång väntetid så efter 2 ½ vecka la jag ner och avbeställde. Lycka till och hoppas du får den snart. Väntan känns lång.

iförrgår kom den till Luxemburg, och den skall tydligen ha lämnat Luxemburg nån timma senare:

Activity Location Date / Time (GMT)
Arrive Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 08 Sep 2004 11:33
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 08 Sep 2004 13:14

då kanske den kommer idag om man har tur(vilket jag inte har så jätteofta) eller så kommer den på måndag/tisdag. vad tror ni?

PS. Det var på Apples sida det OVAN stod. på appletracksidan stod det bara:

09 sep 04 90 75 truck arrived at final destination Apple, Shanghai
08 sep 04 30 10 departed direct KN Luxemburg
08 sep 04 40 69 accept scanned at EDC KN Luxemburg
03 sep 04 30 60 departed from product source Kuehne & Nagel Shanghai
03 sep 04 05 00 boxes scanned Kuehne & Nagel Shanghai
03 sep 04 00 05 Data received from supplier Apple, Shanghai

Ursprungligen av JEENYUS:

Activity Location Date / Time (GMT)
Arrive Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 08 Sep 2004 11:33
Depart Terminal LUXEMBOURG, LU, LU 08 Sep 2004 13:14

Exakt så står det på min också! Jobbigt...

Kolla TNT:s tracking!

har kollat, och när jag försöker spåra paketet så finns det inget...

skumt. det var ju ändå 2 dagar sen nu som den gick iväg ifrån luxemburg.

Vid trackingen på TNT, har du kryssat för "Reference"?

Ursprungligen av FredrikB:

Vid trackingen på TNT, har du kryssat för "Reference"?

yes, jag har provat båda.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 21:14

Min Ipod stod i Luxemburg I nästan en och en halv vecka. Men nu är den framme
Jag rekommenderar dock inte att beställa från apple.
En månad från det att jag betalade till det att jag fick iPoden duger inte. Skärpning Apple!

  • Medlem
  • 2004-09-10 21:57

Nej det duger verkligen inte. Verkar dock som det större problemet är hur den skickas och inte tillverkningstiden. Bådar inte gott för min framtida älskling.

När man kan få två gameboy advance med fyra spel från HK skickade på en fredag framme i Sverige på måndagen för 300:- så undrar man vad fasen Apple sysslar med.

Bevaka tråden