Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes fungerar inte riktigt bra för klassisk musik?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 05:39

iTunes förefaller vara skapat för populärmusik, vilket gör att jag som envis lyssnare på klassisk musik tvingats byta plats på informationen Artist och Kompositör för att det ska se "rätt" ut i Bläddra och på iPoden. Det finns ett antal saker som jag dock inte för mitt liv får att fungera som jag vill.

Skivnummer - Var stoppar jag lämpligast in den informationen?

Alternativa inspelningar - Jag har flera inspelningar av samma konsert, men de olika satserna hålls inte samman i Bläddra utan kommer huller om buller. Jag måste selektera en viss artist för att få de olika satserna i ordning för att lunna lyssna på en hel konsert. Hur tvingar jag iTunes att visa de olika inspelningarnas delspår i rätt ordning?

Gruppering - Jag har för strukturens skull tvingats bryta sönder varje CD i flera oilka Album, där barje album innehåller ett enskilt verk (med ett antal olika satser). Går det på något sätt att använda Grupperings-taggen för att registrera vilken skiva respektive Album (=verket) kommer från?

Del av samling - Hur fungerar taggen Del av samling? Jag hittar inget i Hjälp, på Tutorials, eller här i forat om detta.

om du högerklickar på dina konsertlåtar, och väljer get info. Sen bläddrar du till Info och sen skriver du bara i Tracknumber 1 of exempelvis 13 (om albumet/konserten har 13 låtar) så fortsätter du så, 2 av 13, 3 av 13, då får du rätt ordning på poden!

hoppas det löste hullerombuller problemet

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 08:54

Nix. Det ändrar inget. Jag har kvar samma fel. Jag har t.ex. tre inspelningar av Rodrigos Concerto de Aranjues och de visas i följande ordning vad f-n jag än gör:

vers 1 spår 1
vers 2 spår 1
vers 1 spår 2
vers 2 spår 2
vers 1 spår 3
vers 2 spår 3
vers 3 spår 1
vers 3 spår 2
vers 3 spår 3

Skall vara
vers 1 spår 1-2-3
vers 2 spår 1-2-3
vers 3 spår 1-2-3

Just nu känns det mest lovvärda tipset att kasta ut allt och rippa om och vara petnoga med spårinfon, men det bär mig emot eftersom det är 10 GB i rippad form.

• Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-08 10:10

Men om du lägger in info under Skivnummer, så att vers 1 står skiva 1 av 3, vers 2 skiva 2 av 3, osv?

Förresten, kan du inte bläddra efter kompositör för att slippa byta plats på Artist/Kompositör-infon?

jag undrar också över det där med "del av samling".

jag vill att de låtar man markerar som sådan inte ska visas under "artist"/"album" i ipoden.
vad är annars dess funktion?

Skapa spellistor! enklaste sättet at lägga dem som man själv vill

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 11:54

Jag rensade bort alla infor om spår x av y och resultatet blev:

vers 1 spår 1-2-3
vers 2 spår 1-2-3
vers 3 spår 2-1-3

Det är ju själva f-n.

Ska testa att använda CD taggen istället, återkommer ASAP.

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 12:03

Nix. Åter tillden första listan. Nu raderar jag snart.

Eller skaffar mig "feglösningen" The Missing Manual for iPod.

• Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-08 12:54
Ursprungligen av iPodLeonardo:

Jag rensade bort alla infor om spår x av y och resultatet blev:

vers 1 spår 1-2-3
vers 2 spår 1-2-3
vers 3 spår 2-1-3

Det är ju själva f-n.

Ska testa att använda CD taggen istället, återkommer ASAP.

Och du ser ingen skillnad i taggen på de två första jämfört med den sista? Skumt... Testade du mitt förslag om skiva 1 av 3 osv?

• Oregistrerad
  • 2004-09-08 22:54

Jag har testat att använda Spår x av y och CD x av y tillsammans medDel av samling och alla kombinationer däremellan. Det bara fungerar inte. Jag ska under senare delen av kvällen leta reda på några CD med samma verk i olika versioner och rippa om till ett separat biliotek för att kunna leka med biblioteket utan alla andra 10 GB som störande moment.

Det retar mig när en utvecklare skapar ett embedded system (iTunes) med bra funktionalitet och GUI men med noll flexibilitet. Jag inser att jag som P1-lyssnare och Vivaldi-galning tillhör en försvinnande liten minoritet, men varför ska inte också jag kunna få ordning på min musik? Det är en himmelsvid skillnad mellan kraven på ett bibliotek för populärmusik respektive ett för klassisk musik.

Eller rättare sagt; Kraven på informationsmängd är helt annorlunda. Det räcker inte med Genre-Artist-Album-Spår. Oftast är det fråga om Genre-Tonsättare-Verk-Artist(Huvudsolist/orkester/dirigent)-Verkdel, dvs. en hierarkisk nivå mer. Till detta kommer ofta Kommentarer för att kunna få med information om medlemmar i ex.vis kammarorkestrar som måste vara sökbara också.

Detta retar mig, har alltid retat mig och får mig att bli som en Bulldog med bra tag.

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 04:13

Nix - får inte spåren att hålla ihop. Lägger tillfälligt ner projektet i avvaktan på The Missing Maual för iTunes and iPod.

Jag fattar inte vad du har för problem... Du vet om "kompositör"-möjligheten? Jag har inte haft några problem att lägga in låtarna i den ordning jag vill ha, det har gått väldigt bra för mig att ordna låtarna m h a "track number".

• Oregistrerad
  • 2004-09-09 09:28
Ursprungligen av svanerik:

... Du vet om "kompositör"-möjligheten? ...

Upplys mig.

Att du kan välja "visa info" på låt i iTunes och fylla i vilken kompositör som har gjort låten. Du kan sedan sortera efter det i iPoden.

1
Bevaka tråden