Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur funkar det utan ID3-taggar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-08 17:56

Möjligt att ämnet har tagits upp tidigare, men jag hittade då inget.

Vad jag kan förstå så klarar iPoden ENDAST att sortera låtarna efter ID-taggarna.

Detta känns som ett problem då min Mp3-samling består av mappar (surprise :rolleyes: ) med låtarnas taggar bestående enbart av låtnummer i artistfältet och låtnamn i låtnamnsfältet. Har gjort såhär eftersom det funkar både i winamp och i min bilstereo som "05 - Låtnamn".

Eftersom det inte finns någon artistinfo över huvud taget misstänker jag att det skulle bli soppa i ipoden, eftersom alla 01-låtar skulle komma först, följda av alla 02-låtar o.s.v.

Är jag ute och cyklar eller vad?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 18:22

Jag vill inte verka otrevlig, men du får skylla dig själv om du har satt fel info i fel fält i dina taggar. Skulle du gjort det ordentligt från första början så skulle det inte varit några bekymmer. (Jag känner mig som domarna i Idol's tävlingen. ) Men det finns juh massor med program som snabbt o enkelt fixar upp dina taggar ordentligt (utifrån 'mapp'-namn och filnamn etc).

Du kan juh även skapa playlistor o sånt på iPodden, så du behöver inte höra igenom alla dina 01'or före du kommer till 02'orna.

Franz - http://www.solidgeek.net

  • Medlem
  • 2004-09-08 23:49

Fel och fel, det var faktiskt det enda som funkade i bilen OCH hemma på ett tillfredsställande sätt. Hade ingen lust att ha album/artist scrollande för varje låt innan jag kunde se vad låten ifråga hette.

Nu är det väl inte världens undergång att lägga in artistnamnen igen, men det hade varit skönt att slippa då jag inte vill ha dom där egentligen. Men det funkar alltså inte? Går det inte att göra en playlist för varje album då eller nåt.. Snacka om att ro över sjön för vatten..

Ursprungligen av franz:

Jag vill inte verka otrevlig, men du får skylla dig själv om du har satt fel info i fel fält i dina taggar. Skulle du gjort det ordentligt från första början så skulle det inte varit några bekymmer. (Jag känner mig som domarna i Idol's tävlingen. ) Men det finns juh massor med program som snabbt o enkelt fixar upp dina taggar ordentligt (utifrån 'mapp'-namn och filnamn etc).

Du kan juh även skapa playlistor o sånt på iPodden, så du behöver inte höra igenom alla dina 01'or före du kommer till 02'orna.

Franz - http://www.solidgeek.net

  • Medlem
  • 2004-09-08 20:00

det finns program som kan tagga hela din samlig även om du sorterat dom i mappar, tag&rename tror jag kan göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-08 21:54
Ursprungligen av Kolon:

Är jag ute och cyklar eller vad?

Som sagt tidigare... Ja. Du är ute och cyklar som inte fixar taggarna som de "ska" vara.
Kan fortfarande inte förstå varför vissa inte låter iTunes sköta taggningen och sorteringen. Blir så mycket enklare och finfint strukturerat på det viset.
Jag körde faktiskt med nästan exakt samma sorteringssystem som iTunes långt innan jag visste att iTunes fanns.

  • Medlem
  • 2004-09-08 23:02

Usch, man kan ju inte tagga om. Blir ju annan crc. :\

1
Bevaka tråden