Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort både spellista och låtar

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-04 14:43

Hej!

Precis skaffat mig en Ipod. En funktion som jag ännu inte hittat en lösning på är följande. Jag kör manuell uppdatering då jag tycker det är smidigast. Men om jag tar bort en spellista, så tas ju inte spåren i den spellistan bort från min Ipod. Det vill jag att de ska göra. Går inte det?

Lite jobbigt att ta bort alla låtar manuellt. Svårt att hålla reda på alla.

Det enda du kan göra då är ställa in ipoden så att den bara syncar med dina spellistor. då är bara de listorna som du vill synca mot med

  • Medlem
  • 2004-09-04 22:42

Winamps plugin fixar biffen och gör det jag vill. Funkar mycket bättre än iTunes i alla avseenden tycker jag.

iTunes kräver lite invänjning framförallt om man kört ett annat program innan gör som karlzone säger så fixxar det biffen.

Anledningen till att jag tycker att man ska använda iTunes är att det är skapat för ipoden eller ipoden är skapat för itunes (hönan vs. ägget) de är alltså bästisar

  • Medlem
  • 2004-09-05 20:05

Håller med dig Kellogs. iTunes är perfekt tillsammans med iPod, men visa funktioner saknas, iaf på PC då man inte kan använda sig av applescripts, men annars toppen

  • Medlem
  • 2004-09-06 23:06

Har verkligen försökt ge iTunes en chans, men jämfört med Winamp så räcker det inte i mina ögon.

Ursprungligen av yeppe:

Har verkligen försökt ge iTunes en chans, men jämfört med Winamp så räcker det inte i mina ögon.

Dumma windows-användare!!!!

jag tror att det har och göra med att vi windows användare är vana att allt ska vara klyddigt...skämtåsido...

Nu är jag ingen räv på winamp men (vet ej om det kan koda aac überhaupt (överhuvudtaget) eftersom detta är överlögset mp3 enl. min mening). Om man är van vid att ladda ner musik och spela upp det via winamp så har man vant sig vi detta interface och det är därför svårt att "lära sig ngt nytt".

yeppe: vad är fördelen med winamp??

  • Medlem
  • 2004-09-07 09:07

Största födelen med Winamp är att jag kan det redan från början

Sen är iTunes otroligt segt, åtminstone på min dator. Kopiera TILL hårddisken är ju inte heller fel att kunna, vilket vad jag vet inte går med iTunes. AAC använder jag inte alls, men det kanske finns plugin till det i Winamp? Har ej kollat...
Sen hela upplägget förstår jag med en gång när man tittar på Winamp. Man ser exakt det man vill, massor av nyttig statistik och kan göra det man vill. Som till exempel med spellistorna (det tråden först handlade om).

Kort sagt: Fungerar bättre rent allmänt! (enligt mig)

Jag säger absolut inte att iTunes är dåligt, för behärskar man det fullt ut kan det säkert fungera lika bra. Men det är ju vad man är van vid... Allt har sina för och nackdelar...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-07 11:16

Det finns ju t.o.m. folk som föredrar Mediaspelaren i Windows... (Ryser vid tanken)

  • Medlem
  • 2004-09-07 18:25
Ursprungligen av Spyder:

Det finns ju t.o.m. folk som föredrar Mediaspelaren i Windows... (Ryser vid tanken)

Vad taskigt!
Använder Mediaplayer för att lira musik då det innehåller en videospelare, någto som inte iTunes har, eller? Fast använder såklart iTunes när jag för över låtar till minin men inte annars, gillar dock det snyggare gränssnittet. Sen håller jag med den andra som klagade på att det var segt, det är det! Tar en stund för datorn att starta upp det, fattar inte problemet. Verkar dock gå fortare om man kör Win 2000, provade hos en polare som har en 5 ggr långsammare dator, där gick det fortare att starta iTunes... Mysko deluxe men vafan, jag lever fortfarande!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-08 08:20
Ursprungligen av 8fps:

Vad taskigt!
Använder Mediaplayer för att lira musik då det innehåller en videospelare, någto som inte iTunes har, eller? Fast använder såklart iTunes när jag för över låtar till minin men inte annars, gillar dock det snyggare gränssnittet. Sen håller jag med den andra som klagade på att det var segt, det är det! Tar en stund för datorn att starta upp det, fattar inte problemet. Verkar dock gå fortare om man kör Win 2000, provade hos en polare som har en 5 ggr långsammare dator, där gick det fortare att starta iTunes... Mysko deluxe men vafan, jag lever fortfarande!

Förlåt, det var inte meningen att låta taskig, det är bara det att jag har inte hittat någon som helst logik i Mediaspelaren, men det kanske säger mer om mig än om alla de som använder det...

Själv kör jag XP och iTunes startar bra mycket snabbare än Mediaspelaren. För video använder jag hellre winamp eller dvd-programmet.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 11:21
Ursprungligen av yeppe:

Största födelen med Winamp är att jag kan det redan från början

Sen är iTunes otroligt segt, åtminstone på min dator. Kopiera TILL hårddisken är ju inte heller fel att kunna, vilket vad jag vet inte går med iTunes. AAC använder jag inte alls, men det kanske finns plugin till det i Winamp? Har ej kollat...
Sen hela upplägget förstår jag med en gång när man tittar på Winamp. Man ser exakt det man vill, massor av nyttig statistik och kan göra det man vill. Som till exempel med spellistorna (det tråden först handlade om).

Kort sagt: Fungerar bättre rent allmänt! (enligt mig)

Jag säger absolut inte att iTunes är dåligt, för behärskar man det fullt ut kan det säkert fungera lika bra. Men det är ju vad man är van vid... Allt har sina för och nackdelar...

Jag kan annordna kurs, där ju så svårt

//C

Jag tycker att iTunes kickar Winamp 5 vilken dag som helst. Winamp kan inte hantera en sådan enkel sak som att sortera artister i bokstavordning ordentligt!

Heter gruppen något som t.ex. The International Noice Conspiracy så kommer Winamp att lägga artisten bland med andra band som börjar på "T" istället för att som iTunes lägga gruppen under "I".
iTunes kategorisering blir alltså: "International Noice Conspiracy, The"

På PC var jag en diehard fan av Winamp, men sedan jag lärt mig använda iTunes så kommer jag aldrig att titta tillbaka på programet som faktiskt var BÄST för att det saknade någon riktig konkurrens. Dock ska tilläggas att båda programmen är värda 5 av 5 i betyg, men iTunes är helt enkelt ändå så mycket bättre°

  • Medlem
  • 2004-09-07 17:52
Ursprungligen av Archduk3:

Jag kan annordna kurs, där ju så svårt

//C

Har aldrig sagt att iTunes är svårt att lära sig. Sa bara att det är enklast att använda det man kan från början. När jag direkt inser att jag saknar några funktioner i iTunes blir det andra alternativ.

Ingen idé att diskutera det mera. Inte på ett "Mac"-forum iaf. Jag vet vad du/ni tycker.

Ursprungligen av yeppe:

Största födelen med Winamp är att jag kan det redan från början

Sen är iTunes otroligt segt, åtminstone på min dator. Kopiera TILL hårddisken är ju inte heller fel att kunna, vilket vad jag vet inte går med iTunes. AAC använder jag inte alls, men det kanske finns plugin till det i Winamp? Har ej kollat...
Sen hela upplägget förstår jag med en gång när man tittar på Winamp. Man ser exakt det man vill, massor av nyttig statistik och kan göra det man vill. Som till exempel med spellistorna (det tråden först handlade om).

Kort sagt: Fungerar bättre rent allmänt! (enligt mig)

Jag säger absolut inte att iTunes är dåligt, för behärskar man det fullt ut kan det säkert fungera lika bra. Men det är ju vad man är van vid... Allt har sina för och nackdelar...

Precis men vad menar du med att det inte går att kopiera till håddisken??

jag skulle uppdatera "my top 25 most played" och då tog itunes bort hela min samling nästan...bara ett par 10-20 låtar kvar på poden efteråt...

  • Medlem
  • 2004-09-08 13:57
Ursprungligen av yeppe:

Men om jag tar bort en spellista, så tas ju inte spåren i den spellistan bort från min Ipod. Det vill jag att de ska göra. Går inte det?
.

alt + delete tar bort spellistan _och_ låtarna från biblioteket (iaf på Mac). Kan vara någon annan tangentkombination på pc...

  • Medlem
  • 2004-09-08 20:03
Ursprungligen av SV O:

alt + delete tar bort spellistan _och_ låtarna från biblioteket (iaf på Mac). Kan vara någon annan tangentkombination på pc...

Gäller det även iPoden då (om man kör manuellt)? Tar bort både låtar och spellistor samtidigt? Börjar likna något i så fall. Kunde vara lite tydligare från början bara.

Ursprungligen av Kellogs:

Precis men vad menar du med att det inte går att kopiera till håddisken??

Själva låtarna i sitt ursprungliga format och filnamn alltså. Går det med iTunes? Har bara sett andra program fixa det, bl.a. ett i F.A.Q:n på denna sida, Winamp och många fler. Men det går kanske?

biblan

Ursprungligen av yeppe:

Hej!

Precis skaffat mig en Ipod. En funktion som jag ännu inte hittat en lösning på är följande. Jag kör manuell uppdatering då jag tycker det är smidigast. Men om jag tar bort en spellista, så tas ju inte spåren i den spellistan bort från min Ipod. Det vill jag att de ska göra. Går inte det?

Lite jobbigt att ta bort alla låtar manuellt. Svårt att hålla reda på alla.

Kanske jag missförstår din fråga, men om inte, så gäller detta: Ta bort låtar i Biblioteket, inte i spellistorna. Listan är bara ett sätt att koppla ihop låtar som redan finns i Biblioteket.

förresten

Har man valt "manuell" så får man väl vara beredd att pyssla lite, men det ska inte vara så svårt om man tar hjälp av iTunes sorteringskriterier.

  • Medlem
  • 2004-09-10 00:13

Föredrar då hellre Winamp. Då kan man köra manuellt men slipper ändå pyssla

1
Bevaka tråden