- binnelid
- Medlem ●
Att använda svaga FM-sändare med kort räckvidd som är inbyggda i MP3-spelare kräver tillstånd från PTS. Den som använder en sådan sändare utan tillstånd bryter mot lagen om elektronisk kommunikation.
På senare tid har det blivit möjligt för konsumenter att köpa bärbara MP3-spelare, eller tillbehör till MP3-spelare, som innehåller svaga FM-sändare. Att använda en sådan sändare, vare sig det handlar om en stark eller väldigt svag sändare, kräver dock ett tillstånd från Post- och telestyrelsen. Skälet till detta är att sändarna kan störa mottagning av andra sändningar, sändningar som har tillstånd.
MP3-spelare, eller tillbehör till MP3-spelare, som innehåller svaga FM-sändare och som nu säljs är ofta avsedda för USA-marknaden. Där är det lagligt att använda denna typ av sändare utan tillstånd så länge sändarens effekt understiger en viss gräns. I Europa däremot har det sedan publika radiosändningar började varit statens roll att garantera distributionen och att störningarna minimeras, vilket lett till mindre störningar än i USA.
PTS kommer under våren att testa konsumentprodukter som har svaga FM-sändare för att ta reda på hur mycket störningar de ger.
typiskt mesiga töntsverige! jag kan inte störa ut en "riktig" radiosändning ens om jag håller min iTrip precis intill antennen till radioapparaten.
vad trött jag blir på sånt här storebrorstänkande!
Chansen för att åka fast när man använder sin iTrip är väll ungifär lika stor som att man skulle få böter för att gå mot röd gubbe... vilket jag gör rätt ofta... även om det står en polisbil framför o väntar på grönt...
typiskt mesiga töntsverige! jag kan inte störa ut en "riktig" radiosändning ens om jag håller min iTrip precis intill antennen till radioapparaten.
PTS kommer att göra som vanligt. Jämföra den av dem uppmätta utstrålade energin med de specifikationer som finns för FM. Att det sedan i praktiken är ytterst osannolikt att det ger upphov till störningar kommer att vara fullständigt sekundärt. Finns risken på papperet så kommer förbudet att kvarstå.
PTS kommer att göra som vanligt. Jämföra den av dem uppmätta utstrålade energin med de specifikationer som finns för FM. Att det sedan i praktiken är ytterst osannolikt att det ger upphov till störningar kommer att vara fullständigt sekundärt. Finns risken på papperet så kommer förbudet att kvarstå.
Det kanske jag inte skall nämna eftersom det riskerar att ytterliggare sänka moralen för polisen....men jag studerar till polis och är en flitig användare av min itrip mini (skall ringa pts i dagarna och ansöka) Ve och fasa....min moral är i botten...
Det kanske jag inte skall nämna eftersom det riskerar att ytterliggare sänka moralen för polisen....men jag studerar till polis och är en flitig användare av min itrip mini (skall ringa pts i dagarna och ansöka) Ve och fasa....min moral är i botten...
Coolt! En snut på forumet :)!
Raptor
vad trött jag blir på sånt här storebrorstänkande!
Håller med! Paragrafryttare som inte ens har förankring i verkligheten är något av det värsta jag vet. Ungefär lika idiotiskt som att säga att vi har hög skatt på bränsle för att värna om miljön. Miljön? Tjurskit! Om det vore sant borde man nog förbjuda det helt eller stänga av hela USA. Tröttsamt är ordet...
Det är inte straffsanktionerat att gå mot röd gubbe längre. Så du får komma med en annan liknelse
jag tror det va så han tänkte också
lika logiskt som att det skulle stå en polisbil och vänta på grönt när man går över på röd gubbe..^^
låter kul det där med fm-sändare, skickar den ut låtarna man spelar upp på ipoden lr vadå?
Det är ju alltid en stund då båda är röda
FM-sändaren funkar som en lite radiostation så du rattar bara in kanalen på vilken radiomottagare som helst.
Böter såvitt jag vet. Men chansen att man åker fast är extremt liten. Saken har en räckvidd på 10 m. Max. Det enda man skulle kunna spåra är bärvågen, men den kan man inte heller spåra särskilt långt. Dessutom så får inte folk som pejlar efter radiosändare visitera dig eller gå in i ditt hem utan en husrannsakan.