Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig batteritid och kasst ljud :(

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-09 23:53

Hejsan jag har ganska nyligen köpt en ipod (g4 typ 2 vekor gammal) men är något besviken. De lovar batteritid på 12 timmar men min hållar i ungefär 4
jag byter aldrig låt manuellt utan den löper rakt igenom och de flästa låtar är kodade med iTunes till AAC i 112 kbs och resten i 128/192 kb/s mp3. Jag stänger alltid av den och sätter på hold när jag inte använder. Jag använder EQ:n hela tiden. Någon sa att det drog ström, men så mycket??

Och sen är det det här med ljudet. Jag har betalat över 3500 för en musikpryl. då vill man ha bra ljud. jag kanske är kräsen men jag tycker inte ipoden återger basen ordentligt. det låter tunnt och träaktigt. jag använder hörlurar redan har överdimensionerad bas men i ipoden låter det bara illa. Det blir lite bättre med EQ men då sprakar det om basen istället lite gran. (Låtarna jag lyssnat på är rippade i itunes 112 kbs från orginal cd och cd:n låter kanon i andra anläggningar.) Men jag kom på en eventuell lösning! iPoden gör ju så att den höjer basen och därmed kan det dista. Nu har jag pillar fram en egen eq som istället sänker allt utom basen och då blir basen förhållandevis högre och jag slipper disten så kompencerar man med att höja volymen. Är det möjligt att få in egna eq-inställningar i iPoden?

MVH /oskar (fan va långt det blev )

  • Medlem
  • 2004-09-10 00:55

Har heller inte haft min iPod så länge, men jag reagerade precis lika dant som du. Var f*sen är basen? Drog igång EQ'n och så sprakade det istället. Jag kör med Sony MDR-EX71 pluggar. Hade även dem till min tidigare mp3-spelare, en iRiver IFP-180T. I den spelaren var basen enorm utan att slå igenom, så man har kanske blivit bortskämd.

Vad jag vet kan du inte få in egna EQ-inställningar i iPoden. Det du får göra i så fall är att spara om låtarna med en viss EQ-inställning. Men då finns risk att det blir skit på en annan spelare om du använder låtarna på flera ställen.

Vet inte om det är inbillning, men jag tycker sprakandet har blivit mindre sedan jag uppdaterade från 3,0 till 3,01. Önsketänkande?

Ursprungligen av oskob:

Hejsan jag har ganska nyligen köpt en ipod (g4 typ 2 vekor gammal) men är något besviken. De lovar batteritid på 12 timmar men min hållar i ungefär 4
jag byter aldrig låt manuellt utan den löper rakt igenom och de flästa låtar är kodade med iTunes till AAC i 112 kbs och resten i 128/192 kb/s mp3. Jag stänger alltid av den och sätter på hold när jag inte använder. Jag använder EQ:n hela tiden. Någon sa att det drog ström, men så mycket??

Och sen är det det här med ljudet. Jag har betalat över 3500 för en musikpryl. då vill man ha bra ljud. jag kanske är kräsen men jag tycker inte ipoden återger basen ordentligt. det låter tunnt och träaktigt. jag använder hörlurar redan har överdimensionerad bas men i ipoden låter det bara illa. Det blir lite bättre med EQ men då sprakar det om basen istället lite gran. (Låtarna jag lyssnat på är rippade i itunes 112 kbs från orginal cd och cd:n låter kanon i andra anläggningar.) Men jag kom på en eventuell lösning! iPoden gör ju så att den höjer basen och därmed kan det dista. Nu har jag pillar fram en egen eq som istället sänker allt utom basen och då blir basen förhållandevis högre och jag slipper disten så kompencerar man med att höja volymen. Är det möjligt att få in egna eq-inställningar i iPoden?

MVH /oskar (fan va långt det blev )

Jag har köpt en Ipod Mini och är också missnöjd med batteritiden. De säger att den ska hålla 8 timmar. Men min håller 6 (med EQ). Jag skickade in den på reparing och fick tillbaks den med förklaringen att det inte var något fel på min Ipod och att de inte hade gjort något.
Jag tycker att det är riktigt jävla dåligt.
6/8 - det är 20% mindre av något som är extremt viktigt.

Ursprungligen av Balder:

6/8 - det är 20% mindre av något som är extremt viktigt.

25% menar du väl?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-10 05:37

hmmm.
112kbit/s AAC och mp3 inte mer än 192kbit/s kan det dåliga ljudet bero på det tro?
Själv rippar jag allt mitt i AAC/192kbit/s och försökar hålla mig borta från mp3 lägre än 192kbit/s. Mp3 i 128kbit/s KAN inte låta bra i någon anläggning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-10 07:26
Ursprungligen av jimmy.r:

hmmm.
112kbit/s AAC och mp3 inte mer än 192kbit/s kan det dåliga ljudet bero på det tro?
Själv rippar jag allt mitt i AAC/192kbit/s och försökar hålla mig borta från mp3 lägre än 192kbit/s. Mp3 i 128kbit/s KAN inte låta bra i någon anläggning.

Amen.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-10 08:18
Citat:

Är det möjligt att få in egna eq-inställningar i iPoden?

Jag om du gör en egen EQ-inställning i iTunes så läggs den över nästa gång du synkar med iTunes...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-10 10:25

jimmy.r : kvaliten kan nog inte bidra till dist om det inte är en förbannat skum kodning. Ljudet blir snaare understyrt än överstyrt vid dålig kvalité tror jag. Eller har jag gröt i hjärnan?

Legolas: Jag testade att göra en egen och synca men den kom inte in. Jag drog lite i ratarna och sparade och syncade någotr jag missade?
hej hej

Ursprungligen av oskob:

Hejsan jag har ganska nyligen köpt en ipod (g4 typ 2 vekor gammal) men är något besviken. De lovar batteritid på 12 timmar men min hållar i ungefär 4
jag byter aldrig låt manuellt utan den löper rakt igenom och de flästa låtar är kodade med iTunes till AAC i 112 kbs och resten i 128/192 kb/s mp3. Jag stänger alltid av den och sätter på hold när jag inte använder. Jag använder EQ:n hela tiden. Någon sa att det drog ström, men så mycket??

Och sen är det det här med ljudet. Jag har betalat över 3500 för en musikpryl. då vill man ha bra ljud. jag kanske är kräsen men jag tycker inte ipoden återger basen ordentligt. det låter tunnt och träaktigt. jag använder hörlurar redan har överdimensionerad bas men i ipoden låter det bara illa. Det blir lite bättre med EQ men då sprakar det om basen istället lite gran. (Låtarna jag lyssnat på är rippade i itunes 112 kbs från orginal cd och cd:n låter kanon i andra anläggningar.) Men jag kom på en eventuell lösning! iPoden gör ju så att den höjer basen och därmed kan det dista. Nu har jag pillar fram en egen eq som istället sänker allt utom basen och då blir basen förhållandevis högre och jag slipper disten så kompencerar man med att höja volymen. Är det möjligt att få in egna eq-inställningar i iPoden?

MVH /oskar (fan va långt det blev )

Hade samma problem med basen som dig när jag fick min. Lösningen är att tanka mp3Gain som drar ner volymen i mp3orna, efter det kan du använda EQ utan att det distar.

Edit: Länk http://mp3gain.sourceforge.net/download.php

oskob: om den håller fyra timmars batteritid ska du reklamera den.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-10 12:11

Tack erik P ska testa

svanerik: jag har alltså inte testat att ha den på i 4 timmar utan det är så att jag använder den 2 ggr om dagen: till och från skolan = 2 x 30 min och den hållar i ca 4-5 dagar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 12:42
Ursprungligen av oskob:

Tack erik P ska testa

svanerik: jag har alltså inte testat att ha den på i 4 timmar utan det är så att jag använder den 2 ggr om dagen: till och från skolan = 2 x 30 min och den hållar i ca 4-5 dagar.

Det är slöseri med en sån spelare....jaja iaf

jo den drar batteri även om den ligger och "vilar", som det skriv i FAQ:n här på forumet så tar batteriet slut om det får ligga nån vecka bara, så därför är detta inte batteriets fel. Utan ditt egna fel eftersom du ej laddar den.

Sedan EQ....har du bra lurar låter det bra, har du dåliga låter det skit.

//C

Ursprungligen av oskob:

Tack erik P ska testa

svanerik: jag har alltså inte testat att ha den på i 4 timmar utan det är så att jag använder den 2 ggr om dagen: till och från skolan = 2 x 30 min och den hållar i ca 4-5 dagar.

Podden drar ström i avstängt läge...om du laddar batteriet och bara låter den ligga så räcker det i ca två veckor.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-10 13:30

Archduk3: Okej va illa... Jag har bra lurar. Har testat 4 olika varav ett par är farsans studiolurar för ett antal tusen. Jag har alltid upplevt att basen är för stark i mina lurar och har kanppt behövt eq:a för att få en fin bas men nu är det helt dött i basen.

"Studiolurar" funkar oftast inte särskilt bra till iPoden eftersom den inte orkar dra särskilt stora lurar. Skaffa ett par Koss Porta Pro om det är fet bas du vill ha. Upplever du inte basen som tung i ett par sådana är det fel på dig och inte på iPoden

/Fredrik

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-10 14:36

hehe får kika. mina hörlurar börjar ändå bli lite slitna och jag fruktar att de kommer lösas upp i en liten hög av aska snart!

EDIT: någon modell du rekommenderar? vill hälst ha pluggar. inga stora vidunder

EDIT: någon modell du rekommenderar? vill hälst ha pluggar. inga stora vidunder [/QUOTE]

Koss The plug!

Mest ljud för pengarna enligt mig, plus fet bas!

endast 199:-

  • Medlem
  • 2004-10-01 08:14
Ursprungligen av oskob:

hehe får kika. mina hörlurar börjar ändå bli lite slitna och jag fruktar att de kommer lösas upp i en liten hög av aska snart!

EDIT: någon modell du rekommenderar? vill hälst ha pluggar. inga stora vidunder

Koss porta pro lätt!! dom e fett bra små och kostar inte allt för mycket http://www.webhallen.com/prod.php?id=17844

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-10 15:39

varför har man gjort så egentligen? sadister...

Föresten verkar det logiskt att den räcker som min gör?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 16:16

Hurvida ipoden drar ström i avstängt läge eller ej låter jag vara osagt. Däremot är det så med alla uppladdningsbara batterier att de tappar i styrka med tiden, så det är inte något spcicifikt för ipoden.

Dessutom är det bättre för din pod om du sätter den i laddaren varje dag när du kommer hem, att ladda ur den helt gång på gång mår ingen bra av, varken du, din tid eller poden.

  • Medlem
  • 2004-09-10 17:24

jag säger bara koss porta pro! underbart. magnifikt. det är så att man vill gråta!

Ursprungligen av klutf:

jag säger bara koss porta pro! underbart. magnifikt. det är så att man vill gråta!

ja dom är faktiskt så fula att man vill gråta

fast smaken är juh olika som dom säger....

Det är bra ljud i Porta Pro. Om man har eq:n på rock så får man bra bas. Sporta Pro är bra, för man kan vika dom bakåt. Samma ljud som Porta Pro.

Med dessa lurar har jag inte haft problem att få bra basljud.

Ska du ha bra pluggar, kolla på Shure:s E2c, E3C eller E5c.

Kolla upp Porta Pro, dom är inte speciellt stora. Ska du ha pluggar som levererar fet bas får du väl försöka dig på Koss The Plug om du vågar. Har du större budget kan du ju titta på Shures pluggar. Men jag rekommenderar Porta Pro starkt. Dom kostar 399 kr på Webhallen (http://www.webhallen.com/prod.php?id=17844). Jag tror flera här på forumet kan skriva under på att det är väl spenderade 399 kr.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 19:48

Min underbara iPod 3g 15gb orkade spela i hela 11timmar på ett standard 630mAh batteri, det är grymt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-12 20:09

ojoj... svårt val. Jag har aldrig gillat sånna stora klumpiga grejer men om det är så bra ljud som alla säger så... hmm. det får nog bli så

jag vet inte riktigt vad du lyssnar på, men åtminstone min ipod (g4) klarar att driva ett par sennheiser hd-595 utan problem med bra bas, visserligen inte våldsamt högt på högsta volym, men väl tillräckligt. inte riktigt lika mycket bas som i porta pro och inte lika högt..

oskob: Jag har själv en iPod 3G och igår sände jag musik med min iTrip i i över 5 och en halv timme utan att batteriet var helt tomt. iTripen drar en hel del ström så jag förstår inte varför din iPod 4G som ska ha 50% batteridrift över min modell, skulle sluka batteriet snabbare om det inte var fel på den.

Om din iPod gör slut på 100% ett fulladdat batteri på fjuttiga 4 timmar så tycker jag att du ska skicka in den till Apple och be dem fixa problemet eller sända dig en ny!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-13 17:45

Men då är det ju utdraget på 4 dagar så den drar ju de 23 timamr om dagen som den inte är på också. Frågan är hur mcyket den drar. Jag ska maila äpplena och fråga tror jag... *mumlar något om en yxa och steves huvud på en tallrik*

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-09-13 17:51

Lite matte...
det tar 2 veckor för batteriet att ta slut om det är avstängt. min levde i 5 dagar av de 5 dagarna var den på en 24-del om dagen. alltså var den avstängd i 4 dagar och 19 timmar. Påsatt ska den hålla i 12 timmar. Den var på i 5 timmar så då är det ungefär 50% kvar på batteriet. 50% av 2 veckor är 1 vecka. Alltså borde den kunna spelas i 5 timmar och sen skulle den kunna ligga i 1 vecka. Det är ju nästan som min. Fasst den kan bara liga i 5 dagar. En miss på 2 dagar. Värt att klaga på det?
Var det någon som förstod det där...? Inte jag heller, men det är BEVIS! xD

Bevaka tråden