Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite frågor kring Ipod 20gb 4g

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-13 01:40

Har precis fått min lön och ska nu köpa min första Ipd.
En 20gb 4g. Men jag har en del frågor som jag hoppas någon utav er kan svara på. (inte direkt avancerade sådana)

För att koppla datorn med ipod (kör pc just nu) så kan man göra det via firewire (vilket jag saknar) eller usb 2.0
Vad egentligen är usb 2.0. är det någon skilnad på usb 1 och usb2 alltså är uttaget detsamma bara att hastigheten på usb 2.0 är snabbare?

Kommer det att koppla usb 2 sladden till mitt "vanliga" usb uttag på datorn utan problem?

En s.k "docka" vad fyller den för funktion egentligen. Måste man ha en sådan för att koppla Ipoden till stereon samt överföra musik till ipoden från datorn?

Funkar den annars som en vanlig hårddisk. Låt oss säga att jag är en hos en vän och han har lite filmer på datorn som jag skulle vilja ha.är det bara att överföra de via usb'n till ipoden eller krävs det något spec?

Ska beställa Ipoden imorn.Ser verkligen fram emot att vara en i "gänget" =P

  • Medlem
  • 2004-09-13 02:46

USB2 är bakåtkompatibelt vilket innebär att det fungerar, även om det kommer att gå ruskigt långsamt att överföra dina mp3or eller vad musiken nu är i för format.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 07:52

Plus att USB1 inte kan ladda upp din iPod.

Ursprungligen av Mattias L:

Plus att USB1 inte kan ladda upp din iPod.

jo det kan de visst de.... :rolleyes:

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-13 08:31

Du har helt rätt med USB, den enda (och ganska stora) skillnaden mellan USB1 och USB2 är hastigheten. I övrigt så är det samma uttag.

Docken är egentligen bara en hållare till iPoden, och inget som man måste ha för att kunna använda iPoden.

Ja, du kan använda iPoden som hårddisk. Den dyker upp som en egen enhet i Utforskaren (för jag antar att du har pc), och sedan kan du lagra vad du vill på den. Dock är det FAT32 på den, så dina filer får max vara 4GB vardera.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 09:38

Ok, jag använder inte USB själv så jag har ingen aning, men så här står det i manualen:

You must use a FireWire port or a USB 2.0 port to connect iPod. USB 1.1 is not supported and is significantly slower than FireWire and USB 2.0.

min mini laddar iaf på usb1... huruvida vanliga ipods gör det kan jag inte uttala mig om eftersom jag icke provat

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-13 10:26
Ursprungligen av skummis:

min mini laddar iaf på usb1... huruvida vanliga ipods gör det kan jag inte uttala mig om eftersom jag icke provat

Ja, minin kan man ladda via usb, men inte storebrorsorna... de kräver fw för laddning.

Ursprungligen av Spyder:

Ja, minin kan man ladda via usb, men inte storebrorsorna... de kräver fw för laddning.

där ser man... man lär sig något nytt varje dag :eek:

  • Medlem
  • 2004-09-13 10:10

hur vet man om man har usb 2.0 på sin pc?

iPod G4 20 GB går att ladda med USB 2 om USB-porten ger ström, det är inte alls som gör det.
Om du har USB 1.1 och ansluter din iPod kommer Windows informera dig om att du inte har ett höghastighetsnav. Ett USB 2-kort till stationär dator kostar ca 250 kronor.

men hallå? jag undrar en sak, vilket är snabbast, Firewire eller USB 2.0 ? puss

USB2 är 20% snabbare än FireWire400, men 60% långsammare än FW800.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-13 13:53
Ursprungligen av Leonardo:

USB2 är 20% snabbare än FireWire400, men 60% långsammare än FW800.

I teorin, ja. Men USB2 har ju en maxhastighet på 480Mbit/s medan FW400 ligger konstant på 400Mbit/s, så i praktiken är FW snabbare.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2004-09-13 13:42
Ursprungligen av JEENYUS:

men hallå? jag undrar en sak, vilket är snabbast, Firewire eller USB 2.0 ? puss

USB 1.1: 12 Mbit/s, dvs 1,5 MB/s
Firewire: 400 Mbit/s, dvs 50 MB/s
USB 2.0: 480 Mbit/s, dvs 60 MB/s
Firewire 800: 800 Mbit/s, dvs 100 MB/s

Alla hastigheter är naturligtvis teoretisk maxhastighet.

  • Medlem
  • 2004-11-17 16:39

Ehm, jag laddar ju min 20GB 4g med USB2 när jag är i skolan och inte orkar ta fram laddaren. Angående det här med usb 1.0/1.1 så är det som sagt bakåtkompatibelt, jag har hört att det är klokare att köra på USB2 eftersom man inte låter hårdvaran (i iPoden) jobba lika mycket när det går fortare, på usb 1.0/1.1 tar det ju som bekant längre tid.

1
Bevaka tråden