Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Visa namn på mp3-filer/foldrar!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2004-09-14 10:51

Någon som har något tips. Har tidigare en Jens Of Sweden plus en iRiver. I de har man lagt upp sina mp3 i foldrar och de har sedan visats i displayen foldervis. De har även visat filnamnet och inte id-taggen vilket har varit bra då id-taggen i flertalet tillfällen är tom.

I iPoden lägger den ju upp ett? album för varje spår emellanåt och splittar innehållet i en folder då vissa har info i id-taggen och andra inte.

Finns det några inställningar man kan justera för att få en logisk ordning eller är det bara att anpassa sig efter iTunes/iPod.... känns lite Microshit över de begränsningarna.

//Once you go Mac you never go back.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-14 11:02

Saken är väl den att iTunes bygger på att man har ifyllda id3-taggar. Utan dom blir det bara kaka.
Man kan ha åsikter om det, jag för min del tycker det är underbart och är helt oförstående för att man inte ska använda id3-taggar.

Inställningen du måste göra är att fylla i luckorna i id3-taggarna helt enkelt. Det är inte särskilt Microshit över dessa "begränsningar" imho. Det är möjligheter och fullt utnyttjande av ett öppet format.

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-09-14 11:22

Problemet uppstår då man inte har möjlighet att nå internet vid avläsning/kopiering av skivan.. då måste man ju sitta för hand och fylla i alla taggar.. sådär kul.
Hade alla bredband och var ständigt uppkopplade på nätet eller köper sina spår via iTunes hade ju det funkat men sådan är ju tyvärr inte verkligheten.

hur jobbigt är det att fylla i ett album som du rippar då...
och om man ska göra många album kan man juh koppla upp sig (om man inte har bredband)
sen sätta i skivorna en efter en och dra hem infot från CDDB och spara det i databasen....
så kan man sedan koppla ner sig och i lugn och ro sedan läsa in sina skivor.

  • Medlem
  • 2004-09-14 12:36

Eller så använder man ett bra program för att tagga låtarna.. då kan man fixa taggarna med cddb eller filnamn..

Toody, tipsa om ett bra sådant?

ja tack toody! tipsa om ett sådant! jag har kanske 1000 mp3s som jag tankat som är utan id3 taggar. GANSKA jobbigt att sitta o fylla i dom för hand...

Ursprungligen av JEENYUS:

ja tack toody! tipsa om ett sådant! jag har kanske 1000 mp3s som jag tankat som är utan id3 taggar. GANSKA jobbigt att sitta o fylla i dom för hand...

Kolla upp Tag & Rename (http://www.softpointer.com/tr.htm). Svinbra program för att fixa ID3-taggar. Kan bl.a. kolla upp information som artist, album, utgivningsår, spårnummer, skivomslag(!) m.m. mot Amazon.com´s databas, vilken innehåller de flesta skivor som finns.

Har man inte tillgång till internet kan programmet läsa av MP3-filernas filnamn för att skapa ID3-taggar.

Har taggat hela min 120-gig stora MP3-samling med detta program, vilket tog ett par dagar

Ofta är det sad but true enklast att tugga sig igenom dom för hand.

Om ni vill ha kvar filnamnen m m, kolla in anapod.

  • Medlem
  • 2004-09-15 06:50
Ursprungligen av svanerik:

Ofta är det sad but true enklast att tugga sig igenom dom för hand.

Om ni vill ha kvar filnamnen m m, kolla in anapod.

Vet du om det progget även fixar så att man kan ha mappar?

  • Medlem
  • Borås
  • 2004-09-14 13:49

Vet någon ett program som funkar på Mac med liknande funktioner som Tag & Rename

MP3 Rage ska vara bra, men det finns givetvis andra också.

tag & rename ÄGER SÅ HÅRT! funkar grymt bra!

1
Bevaka tråden