Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bäst id3-tag?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har faktiskt inte fått min ipod än (ska inhandlas i Kina på novemberlovet) och tänkte förbereda mp3-samlingen. Eftersom ipoden sorterar filerna efter dess id3-tag undrar jag hur en sådan bäst ska se ut. Artrist eller titel först? osv..... vill ju gärna ha alla låtar på albumen i rätt ordning.

tacksam för svar

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-09-16 11:20
Ursprungligen av h.cewers:

Jag har faktiskt inte fått min ipod än (ska inhandlas i Kina på novemberlovet) och tänkte förbereda mp3-samlingen. Eftersom ipoden sorterar filerna efter dess id3-tag undrar jag hur en sådan bäst ska se ut. Artrist eller titel först? osv..... vill ju gärna ha alla låtar på albumen i rätt ordning.

tacksam för svar

Du behöver inte sortera så. Det finns olika fält i id3-taggar där en är för artist, en för låtnamn, en för albumnamn, årtal etc. Fyll i rätt sak i rätt fält bara så kan du söka i iPoden på artist, album, genre etc.

Varför vill du veta det? Det är ju knappt ens nödvändigt att veta om man ens är en utvecklare...

För att förklara: En ID3-tag innehåller både information om vad det är för slags tag och vad den tag:en innehåller. Så förenklat ser ett par tag:ar ut så här:

ARTIST="Kraftwerk"
NAME="The Model"
ALBUM="The Man Machine"

Så WinAMP, iTunes eller något annat välskrivet audio-program behöver inte bry sig om i vilken ordning tag:arna finns i. Ett tips är att redan nu ladda hem iTunes (www.apple.com/se/itunes) och testa. Det ser ut likadant där som i din iPod.

MVH Niklas

ok, tack så mycket för svaren... tror ja tar o laddar hem itunes direkt

Hallå hallå!

Själv använder jag Tag&Rename, det är väldigt enkelt att använda (tar tio minuter att lära sig) och går fort att skriva in all info.

Jag använde det till min mp3-samling på 35gb och va klar på ett par timmar.

Lycka till

1
Bevaka tråden