Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod för Windows formaterad i Macen...

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker läsa igenom instruktionerna till min nya Ipod och jag läser då nåt i stil med att man inte kan använda Ipod till både Windows och Mac utan att radera (formatera om?) disken emellan??? Vad menas? Jag vill kunna anluta min Ipod till jobbets låsta jobb-pc som en hårddisk eller usb-minne SAMT som vanlig med Itunes i Macen hemma. Går inte detta? Jag vet att usb-minnen funkar med jobbets Windows-pc, men det går inte att installera några extra programvaror.

Ska jag formatera om Ipoden till pc-format innan jag börjar använda den till Macen?

Hjälp snabbt! Längtar efter att få börja använda Ipoden och Itripen...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-22 20:21

Formaterar du den till pc-format så kan du använda den på bägge datorerna utan problem. Har du den formaterad för mac så måste du använda tredjepartsprogram, t.ex. MacDrive för att komma åt den från pc:n.

Kan jag formatera rakt av från Macens skivverktyg utan att man råkar ta bort några viktiga filer? Det ligger 37 MB data där från fabrik som jag inte ser i Finder. Det enda jag ser är tre mappar med Calendars, Contacts och Notes. I Contacts låg det två exempel på adresskort.

Ligger spel och sånt i Ipodens inbyggda ROM?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-09-22 20:36

Jag misstänker, men är inte säker, att du måste köra Uppdateraren från en pc för att det ska gå. Gör du en vanlig formatering så tror jag att din mac ändå vill göra om den till en mac-iPod.

Uppdateraren? Förklara gärna.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-22 22:37

Installera softan som följde med din iPod för windows.. där så kan du göra om den till windowsformat. (Om du sätter in en macformaterad så borde den fråga automatiskt något i still med 'vill du göra om den till windows' eller nå sånt..) Formatera den inte genom att klicka i utforskaren i windows.. för då försvinner programmet på iPodden. (Iofs är det bara att köra softan som följde med igen..)

Om du söker här på forumet så hittar du nog andra som har ställt samma fråga.. men som fått bättre svar än vad jag kunnat ge. (Jag har själv bara en Mac-formaterad ipod. )
---
Franz - www.solidgeek.net

Nej, kan inte installera någonting på Windows-pc:n. Den är låst. Enbart support-administatörerna på jobbet kan installera grejer. Om jag kommer med en Ipod och förklarar läget blir nog inte det populärt. Jag måste göra "Windows-jobbet" hemifrån på Macen.

  • Medlem
  • 2004-09-23 07:39
Ursprungligen av Alphonze:

Nej, kan inte installera någonting på Windows-pc:n. Den är låst. Enbart support-administatörerna på jobbet kan installera grejer. Om jag kommer med en Ipod och förklarar läget blir nog inte det populärt. Jag måste göra "Windows-jobbet" hemifrån på Macen.

... Eller hos en polare som har en PC!

Jag använde skivverktyget för att göra om en Windows-formaterad iPod till en Mac-formaterad iPod. Jag tog bort hela windows-partionen och la dit en mac-extended. Det var lite bökigt för iPoden hängde sig och jag visste inte hur man startade om den, men annars gick bra.

En Windows-formaterad iPod går perfekt att använda till Mac som bärbar hårddisk och MP3-spelare, problemet är bara att man måste uppdatera en Win-iPod i Windows och vise versa.

men om man har en pcpod, är det då inga problem när man kopplar in den till en macdator?
Har pc hemma, men skolan kör med mac. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-09-23 20:35
Ursprungligen av Borkan:

men om man har en pcpod, är det då inga problem när man kopplar in den till en macdator?
Har pc hemma, men skolan kör med mac. :rolleyes:

inga problem.. när jag köpte min ipod beggad var den winformaterad och det gick alldeles utmärkt på min mac.

Det är fixat nu. Hittade återställarprogrammet "Ipod updater 2004-08-06" som blev installerat på pc:n jag lånat. Nu gäller det bara att trixa lite och lära sig hur Ipoden är som vanlig hårddisk också för att kunna flytta de filer man vill mellan vilka datorer man vill. Funkar sisådär halvkrångligt, tycker jag hittills.

Ljudet är också ganska ok tycker jag. Jag använder ett par 400-kronors havlstora Sony-lurar för tillfället. Har inte öppnat originallurarna än... Är det nån idé?

Tack för hjälpen alla!

1
Bevaka tråden