Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Newbie frågor

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Hoppas på lite hjälp i några frågor...

1) När jag försöker uppdatera ITunes så får jag sedan ca 1 mån tillbaka beskedet om att kolla mina internetanslutningar eller så är inte servern tillgänglig. iTunes är öppnet i brandväggen och det har fungerat förr?
2) Hur gör jag enklast om jag vill på ett eller annat sätt försöka hitta information om t.ex album. En drös av mina låtar saknar albuminfo, finns det något smidigt sätt via iTunes eller annat program att lösa detta?

tack på förhand!

  • Medlem
  • 2004-09-27 15:20

Om du använder Mac så finns MPFreaker som listar biblioteket och alla spellistorna i iTunes. Där kan man sedan välja att komplettera den info som saknas genom att den hämtar den på nätet. Ett annat program är AutoTagX som passar bra om taggar saknas helt. Man ser till att mappnamnet med låtar för ett album innehåller artist och album sedan kan den hämta infon på nätet för dom låtar som finns i mappen. Sedan finns även TriTag som är användbart då filnamnet innehåller rätt info. TriTag skapar id3-taggar från filnamnen.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-27 21:52
Ursprungligen av SV O:

Sedan finns även TriTag som är användbart då filnamnet innehåller rätt info. TriTag skapar id3-taggar från filnamnen.

Laddade precis ner detta underbara program. Rekomenderas varmt! Sparar en massa timmar i ID3-editering. Fixar även filnamnen efter ID3tagen.

  • Medlem
  • 2004-09-27 22:04
Ursprungligen av psychozz:

Laddade precis ner detta underbara program. Rekomenderas varmt! Sparar en massa timmar i ID3-editering. Fixar även filnamnen efter ID3tagen.

Najs. Låter bra. Skall genast tanka programmet.

Ursprungligen av SV O:

Om du använder Mac så finns MPFreaker som listar biblioteket och alla spellistorna i iTunes. Där kan man sedan välja att komplettera den info som saknas genom att den hämtar den på nätet. . . .

Jag har lekt med MPFreaker lite och får det bara inte att göra som jag vill. Jag vill kunna få ner "Artwork" för att slippa scanna in alla omslag, men jag får inte ner något. I log rutan står bara följande föga uppmuntrande;

Finished (modified 0 songs of 1 checked) )

och det spår jag markerat har fortfarande inget artwork. Jag har bock i rutorna "Artwork" och "Overwrite" (och har testat utan "Overwrite), men det kommer inget artwork till mitt bibliotek inte. Surt.

Ursprungligen av SV O:

Om du använder Mac så finns MPFreaker som listar biblioteket och alla spellistorna i iTunes. Där kan man sedan välja att komplettera den info som saknas genom att den hämtar den på nätet. Ett annat program är AutoTagX som passar bra om taggar saknas helt. Man ser till att mappnamnet med låtar för ett album innehåller artist och album sedan kan den hämta infon på nätet för dom låtar som finns i mappen. Sedan finns även TriTag som är användbart då filnamnet innehåller rätt info. TriTag skapar id3-taggar från filnamnen.

Finns TriTag för PC??

  • Medlem
  • 2004-09-28 15:19
Ursprungligen av ShowView:

Finns TriTag för PC??

Nej. Men det finns kanske något liknande?

  • Medlem
  • 2004-09-27 15:26
Ursprungligen av Stregnil:

Hej,

Hoppas på lite hjälp i några frågor...

1) När jag försöker uppdatera ITunes så får jag sedan ca 1 mån tillbaka beskedet om att kolla mina internetanslutningar eller så är inte servern tillgänglig. iTunes är öppnet i brandväggen och det har fungerat förr?
2) Hur gör jag enklast om jag vill på ett eller annat sätt försöka hitta information om t.ex album. En drös av mina låtar saknar albuminfo, finns det något smidigt sätt via iTunes eller annat program att lösa detta?

tack på förhand!

1)

jag har samma problem fastän itunes kan få kontakt med CDDB så det borde inte vara brandväggen som skapar problem...men du kan ju bara dra hem den senaste versionen från nätet och installera den (innan du gör de kan jag i för sig rekommerdera att du exporterar ditt bibliotek. Då skapas en XML fil som håller reda på antalet spelningar osv.)

2) Om du har PC så finns det en massa id3 tagg program googla på fix id3 tags eller liknande
Annars är www.cdon.se bra för info eller www.allmusic.com

  • Medlem
  • 2004-09-28 04:12

Då hittar den väl inget på nätet. Det är lite lotteri. Ibland får man baksidan av albumet bara och kvaliten på bilderna kan vara kass.

Jag som i min enfald trodde att den kommunicerade med en databas, typ GraceNoteDB. Återstår i så falla bara att skanna in alla fodralen. Pust. Vet Du om bildfilerna måste finnas kvar på HDn för att det ska fungera, eller lagrar iTunes bilderna internt?

  • Medlem
  • 2004-09-28 11:29

ang. omslag.
måste bara tipsa om den helt eminenta sidan http://www.cdcovers.cc

helt oumbärlig för att hitta omslag. så slipper du hålla på med scannern. genialt!

Ursprungligen av garp:

ang. omslag.
måste bara tipsa om den helt eminenta sidan http://www.cdcovers.cc

helt oumbärlig för att hitta omslag. så slipper du hålla på med scannern. genialt!

Åh, det finns ju så tråkigt lite covers på den där sidan!

  • Medlem
  • 2004-09-28 15:15

Amazon har hyfsad kvalitet på skivomslagen och Sofa är ett gratisprogram som kan hämta skivomslag från Amazon samtidigt som man spelar låtarna. Man kan välja om den skall uppdatera iTunes automatiskt eller så man gör det manuellt.

Tag and Rename är ett ganska bra program för att fixa sina id3taggar på pc.

  • Medlem
  • 2004-09-30 13:58
Ursprungligen av skummis:

Tag and Rename är ett ganska bra program för att fixa sina id3taggar på pc.

Kan tag and rename använda sig av filnamnet och sedan skriva det i filens id3tag?

Ursprungligen av Imran:

Kan tag and rename använda sig av filnamnet och sedan skriva det i filens id3tag?

jupp... det kan det.

1
Bevaka tråden