Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livslängd

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla glad. Då var jag äntligen ägare av en iPod. Det tog bara två veckor när man beställde med gravyr. Men oj vad det var värt väntan. Bra service med hemkörning. Jag vet, kanske inte passar här. Men är så nöjd.

Har bara en lite fråga, finns säkert att söka på en orkar inte och ville presentera mig. Jo, hur länge håller batteriet som ju är inbyggt och hur bytes det evetuellt ut?

Jag är ledsen om jag postat en tråd som ni förmodligen redan behandlat.

Så här ligger det till iPods batteri klarar ca: 800 HELA laddningscykler, så laddar man lite men ofta kan batteriet räcka längre än om man laddar mycket och sälla.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 00:14
Ursprungligen av erikohman:

Hej alla glad. Då var jag äntligen ägare av en iPod. Det tog bara två veckor när man beställde med gravyr. Men oj vad det var värt väntan. Bra service med hemkörning. Jag vet, kanske inte passar här. Men är så nöjd.

Har bara en lite fråga, finns säkert att söka på en orkar inte och ville presentera mig. Jo, hur länge håller batteriet som ju är inbyggt och hur bytes det evetuellt ut?

Jag är ledsen om jag postat en tråd som ni förmodligen redan behandlat.

Jag har hört att batteribyte kostar mera än en ny iPod, men vissa säger det kostar runt 1000 kr.

så gissa själv..=)D

//C

Ett nytt batteri kostar tyo 700 om man köper det själv...men det är inte kul att öppna sin pod...jag vet!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 09:13
Ursprungligen av Kellogs:

Ett nytt batteri kostar tyo 700 om man köper det själv...men det är inte kul att öppna sin pod...jag vet!

Och om de snälla männen från äpplet gör det??

//C

massa pengar! skulle tro att det då är bättre att köpa en ny faktiskt! HAr man tur så dör batteriet innan garanting gått ut och då kan man nog få nytt!

kellogs: Du sa att du bytt ditt eget batteri. Hur gick det? Vad gick du på för instruktioner? eller var det bara att gissa sig fram? Vore bra om man kunde få sig lite instruktioner... min ipod är ju snart ett år.

Ursprungligen av karlzone:

kellogs: Du sa att du bytt ditt eget batteri. Hur gick det? Vad gick du på för instruktioner? eller var det bara att gissa sig fram? Vore bra om man kunde få sig lite instruktioner... min ipod är ju snart ett år.

nä jag sa bara att jag öppnat upp min egen...det finns guider lite varstans på nätet...men det är svårt att få upp den untan att skada kanterna...(min ser småjävlig ut på kanterna numera men det var nödvändingt att göra det för annars hade nog min pod varit heldöd)

Ojoj. Verkar inte vara helt klart vad det egentigen kostar. Kanske G4 batterierna är bättre. Eller så dör min iPod lagomt tills det är dags att köpa en med färgskärm

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 22:46

Själv har jag ju läst att det skulle kosta typ 3700:- om man låter äpplet göra det!,.. låter hutlöst tycker jag, menmen!;.. 700 lät ju mer rimligt!

Kellogs>> Har fått lite motstridiga uppgifter om hur laddningen av en iPod ska gå till för att batteriet ska hålla så länge som möjligt. Ibland sägs det att man ska göra små laddningar ofta och ibland att man ska ladda ur batteriet helt innan man laddar på nytt. Vilket stämmer?

Jag läste på en sida om den typen av batterier som iPod innehåller, Li-Ion(eg. Litium polymer mend et är i stort sett samma sak), om man googlar på detta får man nog fram lite intressant läsning.

Li-Jon batterier har inget minne överhuvudtaget, det är det som är hela poängen med dem (och att de ger bra kraft och låg vikt), batterier med minne skall laddas upp och ur helt och hållet. iPodens batterier skall alltså inte kräva detta, läs vad jag skrev i tidigare inlägg om batteriets hållbarhet.

Sök info genom google och bilda er en egen uppfattning, jag tänker inte bli hängd den dag ni står dä och batteriet är slut. Var och en gör som den vill/gör efter att ha bildat sig en egen uppfattning, källkritik är viktigt på nätet och överallt annars tänk på det.

http://www.batteriforeningen.a.se/Litium-jon_uppgyggnad.htm

http://store.yahoo.com/greenbatteries-store/libafa.html

http://www.buchmann.ca/Chap10-page6.asp

http://www.buchmann.ca/chap8-page1.asp

456:- på macoteket...
www.macoteket.se

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2004-10-13 17:02
Ursprungligen av Massimilliano:

456:- på macoteket...
www.macoteket.se

PLUS moms ja.. dvs 570 kr inkl.

1
Bevaka tråden