Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är batteriet?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en stenålders bärbar Minidiscspelare som fungerar ganska bra, men det är jobbigt att ta med sig discarna.
Därför funderar jag på att köpa en bärbar mp3-spelare (har aldrig haft någon) och efter ha sett bilder och läst om Ipod mini så är jag väldigt sugen på att köpa en sådan.
Men vad jag har förstått så är inte batteriet så bra, det räcker bara ca: 8 timmar, det räcker ju inte så länge. Efter nått år så blir väl
det ännu sämre.

Min fråga är hur länge räcker batteriet tills det tar helt slut om man använder Ipod mini ca: 2-3 timmar varje dag.
För att byta batteriet kan man köpa ett batteri och sätta i det själv eller måste man skicka in sin Ipod mini till Apple, så fixar dom det?
Isåfall vad kostar batteriet? Kostar det extra om Apple fixar det?

Om du fortfarande har garanti kvar på ipoden gör apple detta gratis..

Ursprungligen av Patrikb:

Om du fortfarande har garanti kvar på ipoden gör apple detta gratis..

finns det inget batteri som har längre livstid än 8 timmar som man kan köpa från apple med installation förresten?

Ingen aning ?!..

Ursprungligen av Patrikb:

Ingen aning ?!..

Äh, Mini Me klarar sig bra

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-04 00:58
Ursprungligen av Brulle:

Har en stenålders bärbar Minidiscspelare som fungerar ganska bra, men det är jobbigt att ta med sig discarna.
Därför funderar jag på att köpa en bärbar mp3-spelare (har aldrig haft någon) och efter ha sett bilder och läst om Ipod mini så är jag väldigt sugen på att köpa en sådan.
Men vad jag har förstått så är inte batteriet så bra, det räcker bara ca: 8 timmar, det räcker ju inte så länge. Efter nått år så blir väl
det ännu sämre.

Min fråga är hur länge räcker batteriet tills det tar helt slut om man använder Ipod mini ca: 2-3 timmar varje dag.
För att byta batteriet kan man köpa ett batteri och sätta i det själv eller måste man skicka in sin Ipod mini till Apple, så fixar dom det?
Isåfall vad kostar batteriet? Kostar det extra om Apple fixar det?

Om du använder den 2-3 timmar varje dag så förstår jag inte problemet, är ju bara att sätta den i dockan när du kommer hem och plocka den därifrån när du går så har du ett fulladdat batteri varje dag

Jag menar att batteriet tar helt slut. Och fungerar bara ca: 1 timme efter full laddning.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-04 16:07
Ursprungligen av Brulle:

Jag menar att batteriet tar helt slut. Och fungerar bara ca: 1 timme efter full laddning.

Ja men det tar ju flera år tills batteritiden blir så dålig, då är det ju bara att beställa ett nytt batteri och sätta i.

Är 8 timmar en realistisk siffra eller räcker batteriet inte ens så länge? Apple har ju en tendens att överskatta batteritiden på Powerbook rätt grovt (jag vet, jag vet, det beror på hur hårt man låter Powerbooken jobba vilket inte gäller iPod:en som ju rimligen har konstant belastning).

Kortar man ner batteritiden mycket om man byter låt och trixar o har sig (den måste ju spinna igång hårddisken oftare vilket borde dra en del mer ström)?

Är det nån som fått längre batteritid än 8 timmar?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-11 10:23
Ursprungligen av Ola Lidén:

Är 8 timmar en realistisk siffra eller räcker batteriet inte ens så länge? Apple har ju en tendens att överskatta batteritiden på Powerbook rätt grovt (jag vet, jag vet, det beror på hur hårt man låter Powerbooken jobba vilket inte gäller iPod:en som ju rimligen har konstant belastning).

Kortar man ner batteritiden mycket om man byter låt och trixar o har sig (den måste ju spinna igång hårddisken oftare vilket borde dra en del mer ström)?

Är det nån som fått längre batteritid än 8 timmar?

Jag gjorde ett litet "test" när jag var på semester. Jag lät iPoden spela igenom biblioteket utan att jag bytade låt för ofta, eller "trixade". Batteriet räckte då i ca 7-8 timmar.

Men om du bytar låt, eller "trixar" för mycket, så sänks batteritiden mycket!

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-11 13:54

Jag satt på flyget till frankrike i förra veckan och satt och lyssnade med en polare på min Mini. Satt och trixade hela tiden, bläddrade igenom listorna, spelade spel och läste lite texter som jag hade dragit över osv.

Leker man konstant som jag gjorde så räcker faktiskt inte batteriet mer än ungefär 3-4 timmar.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-07-11 14:15
Ursprungligen av drew:

Jag satt på flyget till frankrike i förra veckan och satt och lyssnade med en polare på min Mini. Satt och trixade hela tiden, bläddrade igenom listorna, spelade spel och läste lite texter som jag hade dragit över osv.

Leker man konstant som jag gjorde så räcker faktiskt inte batteriet mer än ungefär 3-4 timmar.

Exakt! Det är samma på 3g iPod...

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-07-11 17:56
Ursprungligen av drew:

Jag satt på flyget till frankrike i förra veckan och satt och lyssnade med en polare på min Mini. Satt och trixade hela tiden, bläddrade igenom listorna, spelade spel och läste lite texter som jag hade dragit över osv.

Leker man konstant som jag gjorde så räcker faktiskt inte batteriet mer än ungefär 3-4 timmar.

å andra sidan... hur ofta är det man sitter o leker konstant med podden?
fast man tycker ju att dom borde kunna ha fler mAh på batteriet.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-11 23:56

Sitter jag någonstans och lyssnar kan jag inte sluta hålla i den, titta på den och pilla på den.

Som någon jävla sjukdom. Men men.

Ursprungligen av drew:

Sitter jag någonstans och lyssnar kan jag inte sluta hålla i den, titta på den och pilla på den.

Som någon jävla sjukdom. Men men.

Jag som trodde det verkligen var en sjukdom, puh, jag är inte den enda alltså

Stömförsörjning via dockan?

Hej hopp. har en liten fråga som jag hoppas att jag kan få svar på. När jag spelar hemma via min iPod och har den i "dockan", tar den ström från batteriet då, eller går den på ström från laddaren? Vill spara så mkt som möjligt på batteriet om jag ändå är hemma och använden den. Fick en 40 GB av far i födelsedagspresent, och jag vill vara rädd om den

Ursprungligen av drew:

Sitter jag någonstans och lyssnar kan jag inte sluta hålla i den, titta på den och pilla på den.

Som någon jävla sjukdom. Men men.

finns annat att pilla på

jag antar att det gäller samma som med mobiltelefoner. man märker ju helt klart en batteriskillnad om man laddar den varjedag o pratar o har sig... batteriet tappar livslängd nå nanting..
hade en nokia 3310 som jag var tvungen att ladda konstant nästan annars minskade batteri indikatorn

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-12 01:02

Alltid skönt om man är två stycken om något.

finns de inte ett batteripack till Mini då?

Batteriet räcker alltså 8 timmar när den är ny men hur bra kommer det räcka om ett halvår om man har laddat den nästan varje dag? Om jag köper en kommer jag ha den på jobbet 5 dagar i veckan och jag kommer vara tvungen att ladda den efter varje dag.
Hur länge har minin funnits på marknaden? Hur har dom äldre iPodsens batteritid förändrats med åldern?

Ursprungligen av kokkelimokk:

Batteriet räcker alltså 8 timmar när den är ny men hur bra kommer det räcka om ett halvår om man har laddat den nästan varje dag? Om jag köper en kommer jag ha den på jobbet 5 dagar i veckan och jag kommer vara tvungen att ladda den efter varje dag.
Hur länge har minin funnits på marknaden? Hur har dom äldre iPodsens batteritid förändrats med åldern?

Batteriet förlorar inte ngn effekt på ca: 800 HELA laddningscykler.

minin har väl funnits sedans februari eller nått.. fast kom till sverige i augusti om ja inte minns fel.
har haft min sedans april och använt om man slår ut de minst 4 dagar i veckan... och laddart lika många ggr i veckan. och jag har inte märkt någon försämring iaf.

Ursprungligen av skummis:

minin har väl funnits sedans februari eller nått.. fast kom till sverige i augusti om ja inte minns fel.
har haft min sedans april och använt om man slår ut de minst 4 dagar i veckan... och laddart lika många ggr i veckan. och jag har inte märkt någon försämring iaf.

Jag har haft min mini sen den släpptes (dvs snart ett år) och använt den ungefär som skummis. Mitt batteri är helt slut, räcker kanske tre timmar som bäst.. Ibland verkar det dessutom som det inte tar laddning alls, utan tar slut nästan direkt.

Minin har pinsamt dålig batteritid. Något gubbarna på Apple MÅSTE fixa...

1
Bevaka tråden