Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att ladda iPod via usb..

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-10-12 13:19

Har precis inhandlat en iPod 40gig (4g). Allt har funkat bra med installationen och lägga över mina cd-skivor till den via iTunes.

Men..

När jag har den dockad till datorn, via usb kontakten, och lyssnar på musiken som ligger på ipoden, så tar batteriet slut på 3-4 timmar.
Vad kan detta bero på?
Kan man inte lyssna på musiken på iPoden via iTunes och samtidigt ladda den?

/e

Om det är usb 1.1 så går det inte att ladda överhuvutaget (TROR jag) men om det är usb 2 så har jag faktiskt ingen aning

Ursprungligen av Kellogs:

Om det är usb 1.1 så går det inte att ladda överhuvutaget (TROR jag) men om det är usb 2 så har jag faktiskt ingen aning

uttömmande svar

  • Medlem
  • 2004-10-12 15:24
Ursprungligen av elm:

Har precis inhandlat en iPod 40gig (4g). Allt har funkat bra med installationen och lägga över mina cd-skivor till den via iTunes.

Men..

När jag har den dockad till datorn, via usb kontakten, och lyssnar på musiken som ligger på ipoden, så tar batteriet slut på 3-4 timmar.
Vad kan detta bero på?
Kan man inte lyssna på musiken på iPoden via iTunes och samtidigt ladda den?

/e

Det är bara mini som kan laddas via USB. De vanliga poddarna måste laddas via adaptern (vägguttag) eller firewire.

Ursprungligen av Nauga:

Det är bara mini som kan laddas via USB. De vanliga poddarna måste laddas via adaptern (vägguttag) eller firewire.

Inte gen 4. Den laddas via USB.

  • Medlem
  • 2004-10-12 15:53

Jag har en gen 4. Den laddas både via usb 2.0 och usb 1.1

  • Medlem
  • 2004-10-12 19:53
Ursprungligen av Fredrikipod:

Inte gen 4. Den laddas via USB.

Hupp, då vet man det då. Får fixa lite säkrare källor till nästa gång.

varför laddas inte min ipod 6gb?

Jag har inhandlat en ipod min 6 gb, men det laddas inte när jag har den ikopplad till datorn med usb kabeln. vad gör jag för fel ?

ok då vet vi det!...jag atr tillbaka mitt tidigare inlägg!

  • Medlem
  • 2004-10-12 16:36

på min laptop verkar det fungera bra att ladda och lyssna via usb 1.1.

Burken är dock gammal, så jag köpte ett usb2.0 pc-card till den.
När jag pluggar in iPoden via detta kort går det givetvis mkt snabbare att skriva till den, men den laddar inte.
Hörde något om att det är skillnad på powered usb-ports och non-powered usb-ports.

Nån som hört talas om nått liknande?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-12 19:34
Ursprungligen av elm:

Hörde något om att det är skillnad på powered usb-ports och non-powered usb-ports.

Nån som hört talas om nått liknande?

ja det finns väl usb-portar med ström och de utan ström.. en usb-port utan ström laddar väl antagligen inte något batteri..

  • Medlem
  • 2004-10-26 16:07

Hur kommer det sig att det inte går att ladda en gen 3 via USB? Det är ju samma dock connector och samma kabel?

[QUOTE='amo]Hur kommer det sig att det inte går att ladda en gen 3 via USB? Det är ju samma dock connector och samma kabel?[/QUOTE]

För att vi ska köpa en gen 4 istället.

jag har en 3e generationens 15 giggare och den laddar inte via usb 2.0... men de kanske den inte ska göra?

Ursprungligen av antonlof:

jag har en 3e generationens 15 giggare och den laddar inte via usb 2.0... men de kanske den inte ska göra?

Nej, du kan som tidigare nämnts i tråden endast ladda 3G från Firewire eller nätadaptern. Köp ett Firewire-kort för drygt 195 kr på Inwarehouse eller dustin om det är viktigt med laddning direkt ifrån datorn. Då slipper du köpa ny iPod endast för den sakens skull, fast U2 iPod'en ser riktigt god ut!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 16:18

Jahopp, har du fått nån ordning på batteri tiden? Om inte, i instruktionsboken står att ipoden endast får en så kallad snabb uppladning via usb, batteriet laddas till ca 80%. Detta händer även med den ipluggad i väggutaget men där går det efter ca två timmar över till en långsamare laddning där batteriet blir helt uppladdat.. Fast om den bara håller att par timmar med 80% batterikapacitet är det nog på sin plats med en återlämning/reparation.

Det står att mitt batteri laddas när jag kopplar in USB-kabeln men den verkar aldrig ladda klart. Sista jag provade så laddade den i ca 4 timmar. Batterindikationr visade att batteriet var i princip tomt (också efter flera minuter...) och jag kunde lyssna ca 20 min sedan dog ipoden och jag fick ladda om den via "vanlig" laddare. Någon som varit med om detta? Ipoden är i bar aett par veckor och om jag laddar den via vanliga nät-adaptern så räcker batetriet länge. (Har Ipod 20Gig 4G)

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-30 22:14

Jag har oxå en fråga om laddning via usb, även fast batteriet är fulladat när jag ansluter min iPod mini 6GB till datorn så börjar den ladda i 4-5 timmar. Känner inte iPoden av hur mycke laddat batteriet är?

Jag har en mini av första generationen och är nu i USA. Trodde jag var smart och tog bara med in USB-kabel så att jag kan ladda via datorn som jag också har med (en Dell laptop).
Igår verkade den ladda bra. (Indikerade bra på displayen och allt.)
Men sedan verkade den inte ha laddat. Batteriindikeratorn var i botten när jag skulle spela och batteriet tog slut kort därefter.

Efter det får jag den inte att ladda via USB alls.... Och eftersom den inte gör det orkar den inte boota upp med USB i, vilket gör att den inte kan prata med datorn som då inte heller släpper på full ström som jag förstår det...

Känns som att jag måste köpa en nätadater till här i USA.

Några snabba tips? Kan någon bekräfta att det inte ska fungera, eller är min iPod trasig?

Tacksam för svar!

1
Bevaka tråden