Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod for dummies....hjälp

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjenare!

har länge funderat på att köpa någon form av manick som hanterar bärbart digitalt ljud och har givetvis hört talas om ipods hit och ipods dit. det verkar som om att ALLA har det, men för mig som knappt vet ngt om dom så är det svårt att hitta rätt i djungeln av olika sorter och modeller. det är därför jag tänkte ta hjälp av er erfarna ipodanvändare i min jakt efter den perfekta ipoden för mig.

ok för att ni ska kunna hjölpa mig så kanske jag kan börja med att skriva vad jag vill ha ut av den:

1- vill kunna spela hyfsat MASSOR av musik så att man slipper sitta på bussen och tänka "fan jag tog inte med den skivan idag"

2- vill kunna ha användning av den även fast jag inte har så många mp3or på min dator (har modem), alltså kunna lägga in cd-spår men även behålla cd-kvalitet på ljudet.(hyfsat)

3- kunna använda den som ett komplement till min stereo, men jag antar att det har något med tillbehören att göra, som en dockstation eller liknande....

4- knappt behöva veta att den finns där, den kommer ju uppenbarligen ta mindre plats än både en MD och en cd-walkman, men har man en gång blviit bortskämd med en minimal spelare så fortsätter det ju gärna så....

uppskattar all hjälp jag kan få!!!

ps. rekommenderar ngn att köpa ipods utomlands?? (thailand, malaysia, singapore, bali m.m.) har en syster som är där nu och lönar det sig rent ekonomiskt så kan man ju passa på. ds.

IPoden gör allt det som du frågar efter... Det låter nästan som om du beskriver en iPod. Om du är student får du studentrabatt via Apple Store och gratis ingravering.

Köp en iPod 20 GB, kan inte tro att du ska bli besviken. Kolla runt lite här på forumet så hittar du den info du söker.

Ursprungligen av PartyYoYo:

tjenare!
1- vill kunna spela hyfsat MASSOR av musik så att man slipper sitta på bussen och tänka "fan jag tog inte med den skivan idag"

Det finns iPods med olika mycket lagringsutrymme, från 4GB med iPod mini till 60GB med iPod Photo.

2- vill kunna ha användning av den även fast jag inte har så många mp3or på min dator (har modem), alltså kunna lägga in cd-spår men även behålla cd-kvalitet på ljudet.(hyfsat)

Det enklaste är om du har jättemycket plats på din hårddisk och lägger över alla dina CD-skivor till datorn, antingen som MP3-filer, eller AAC-filer och sen synkar dem till iPoden med iTunes. (Medföljer / går att ladda ner från www.apple.se)

3- kunna använda den som ett komplement till min stereo, men jag antar att det har något med tillbehören att göra, som en dockstation eller liknande....

Du behöver en sladd med hörlursplugg i ena änden och RCA-kontakter i andra. Finns att köpa från Apple, Teknikmagasinet, Clas Ohlson, Siba, Onoff, osv. Om du vill ha trådlös fjärrkontroll till den finns ett antal olika.. möjligtvis vill du även ha en docka så att du inte behöver koppla ur hörlurarna och koppla in stereosladden för att lyssna i din stereo, utan bara sätta iPoden i dockan, Apple har isf ett kit med docka + hörlurs/rca-sladd om du inte redan har en docka, isf kan du använda den.

4- knappt behöva veta att den finns där, den kommer ju uppenbarligen ta mindre plats än både en MD och en cd-walkman, men har man en gång blviit bortskämd med en minimal spelare så fortsätter det ju gärna så....

iPod mini är tydligen jätteliten, vanliga iPod är ungefär som ett väldigt slimmat cigarrettetui, iPod 40GB och iPod Photo 40/60GB är någon millimeter tjockare.

Du kan ju gå in till en butik som säljer den och kolla. Teknikmagasinet och Siba är väl de som har störst täckning i landet, i Stockholm, Malmö och Göteborg finns ju mer eller mindre dedikerade Apple-butiker..

• Medlem
  • Värmdö
  • 2004-11-01 16:50

Hej!

1. Många låtar kan du lägga in. Jag har en sneak variant på 10gb och har runt 2000 låtar på den... säg kanske 200 cd skivor i 128 kvalitet

2. Använd Itunes och stoppa in en CD i datorn så sköter nästan programmet allt automatiskt.

3. Använd en sladd som du sätter till hörlursutaget och du kan poppa i din stereo tex på AUX kanalen. eller köp en liten transmitter (radiosändare) och du kan ta in låtarna via radio i tex bilen.

4. Den är större än vissa men jag tycker inte den är FÖR stor. den är ganska tunn.

Lycka till!

tjenare!

har länge funderat på att köpa någon form av manick som hanterar bärbart digitalt ljud och har givetvis hört talas om ipods hit och ipods dit. det verkar som om att ALLA har det, men för mig som knappt vet ngt om dom så är det svårt att hitta rätt i djungeln av olika sorter och modeller. det är därför jag tänkte ta hjälp av er erfarna ipodanvändare i min jakt efter den perfekta ipoden för mig.

ok för att ni ska kunna hjölpa mig så kanske jag kan börja med att skriva vad jag vill ha ut av den:

uppskattar all hjälp jag kan få!!!

ps. rekommenderar ngn att köpa ipods utomlands?? (thailand, malaysia, singapore, bali m.m.) har en syster som är där nu och lönar det sig rent ekonomiskt så kan man ju passa på. ds.

• Medlem
  • 2004-11-01 19:40

I Malaysia hittade jag helt sjukt billiga iPods i vintras. Det var 3G då, vet inte hur det ser ut nu men de är garanterat billigare i Malaysia än i Sverige. Det var i Kuala Lumpur...

1
Bevaka tråden