Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råkade koppla från - nu mountas inte ipoden

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2004-11-04 13:38

Har lite panik. Råkade koppla ifrån min iPod när det stod att man inte skulle koppla ifrån den, och nu hittas den varken av datorn eller iTunes längre när jag ansluter den. Dock laddas den, men jag vill uppdatera. Hur ska jag göra för att min Powerbook ska hitta iPoden igen?

Sitter just nu på ett x2000 med en (minst sagt) labil GPRS-uppkoppling, och måste uppdatera pådden inom ca 2 timmar, så ett snabbt svar belönas med fantastiskt mycket evig tacksamhet.

du kan ju prova reseta den! står i instruktionsboken hur du gör!

• Medlem
  • 2004-11-04 15:02
Ursprungligen av dempan:

du kan ju prova reseta den! står i instruktionsboken hur du gör!

Inte för att jag har med mig instruktionsboken, men jag har provat att hålla in mittenknappen och meny i 6 sek om det var det du menade. Hjälpte inte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-04 15:08

Är det inte Menu och Play/pause knappen man skall hålla inne?

• Medlem
  • 2004-11-04 15:16

jo det är Menu Play/pause knapparna man ska hålla inne

• Medlem
  • 2004-11-04 19:13
Ursprungligen av Zimon:

Ah, nå, det hjälpte inte heller.

• Medlem
  • 2004-11-04 20:02
Ursprungligen av Zimon:

Nejdå, det är det inte alls det. På 4G är det mittenknappen och Menu. I ca sex sekunder.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-04 19:50

Testa och se om det går att instalera om podden! det kanske hjälper

• Medlem
  • 2004-11-04 20:03
Ursprungligen av Jonas Martin:

Testa och se om det går att instalera om podden! det kanske hjälper

Tja, jag är i full färd, men det funkar inte heller så bra. Inte bra alls skulle man kunna säga.

Jag pillar vidare..

• Medlem
  • 2004-11-04 23:55

Det börjar se ut som att jag har problem. Formaterade ipoden, och sedan dess säger itunes att den har hittat en uppdatering när jag stoppar i sladden. Om jag klickar Uppdatera så säger den att ett okänt fel har uppstått och ipoden hittas inte av datorn. Om jag klickar avbryt så hittar itunes ipoden men kan inte spela musik från den. Om jag försöker uppdatera manuellt så hittar inte uppdateringsprogrammet ipoden, men "systemmeddelanden" säger följande:

2004-11-04 23:46:26.317 SystemUIServer[208] Trying to set an iPods time,
though I have no user client.

2004-11-04 23:47:15.191 SystemUIServer[208] trying to aquire a pod,
and I cannot inject it.  no user client.

2004-11-04 23:47:56.242 SystemUIServer[208] trying to aquire a pod,
and I cannot inject it.  no user client.

/efsprobe: open '/dev/rdisk1s3' failed, Permission denied

2004-11-04 23:48:48.558 SystemUIServer[208] Trying to set an iPods time,
though I have no user client.

Så det känns lite som att jag sitter i deep shit nu. :/

Tilläggas bör väl att jag självklart inte kan använda ipoden frånkopplad heller. Det kommer bara en symbol med en mapp och ett utropstecken framför, sen stänger den av sig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-05 00:19

:rolleyes: Testa att ladda den genom att använda nätadaptern. Kan var det som är felet :rolleyes:.... man kan ju i alla fall alltid hoppas på det

• Medlem
  • 2004-11-05 10:56
Ursprungligen av Jonas Martin:

:rolleyes: Testa att ladda den genom att använda nätadaptern. Kan var det som är felet :rolleyes:.... man kan ju i alla fall alltid hoppas på det

Har testat, och den är typ fullt laddad. Har hittat en del lösningar på http://www.methodshop.com/mp3/articles/iPodSupport.shtml#mount nu, och de verkar täcka mitt problem, men jag lyckas ändå inte lösa det. Crap.

Någon som kan göra en skivavbild av sin iPod-cd (den som följde med vid köp) och lägga upp så jag kan ladda ner den? Min är 65 mil bort och jag börjar få panik. Behövde min pod redan igår, men ikväll blir det ordentlig panik..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-11-05 11:07

Kan man inte tanka hem allt som behövs till iPoden från Apples hemsida?

[EDIT] Testa att ringa till Apple suporten idag och fråga vad dom tror är fel

samma sak hände mig förutom att min funkade att spela musik o så, bara det med att datorn inte hittade den. försökte jag uppdatera den genom ipod prog. så låste sig datorn, kör PC. jag ringde apple support o de sa saker jag skulle testa, tex. koppla den till strömkontakt o restarta, hade redan testat, funkade inte. till slut sa han att ups kommer o hämtar den. så det gjorde dom o sen fick jag en helt ny ipod en vecka senare.

• Medlem
  • 2004-11-06 16:40
Ursprungligen av simon1583:

samma sak hände mig förutom att min funkade att spela musik o så, bara det med att datorn inte hittade den. försökte jag uppdatera den genom ipod prog. så låste sig datorn, kör PC. jag ringde apple support o de sa saker jag skulle testa, tex. koppla den till strömkontakt o restarta, hade redan testat, funkade inte. till slut sa han att ups kommer o hämtar den. så det gjorde dom o sen fick jag en helt ny ipod en vecka senare.

Det blir nog nåt liknande för min del. Ska prova att göra en skivavbild av en polares ipod och lägga in på min, men funkar inte det så ringer jag apple och säger åt dem att skicka nån som hämtar den.

ska väl kanske tilläggas att jag testade med min 15gb och den funkade perfekt med min dator. testade även att börja om från början på en annan dator som ingen ipod varit i kontakt med, funkade inte heller.

• Medlem
  • 2004-11-10 13:16

Problemet löst: Jag lånade en polares iPod och kopierade mappen iPod_Control därifrån (minus musikmappen), och då kändes min ipod igen av datorn. Sen gjorde jag en återställning och en skivavbild ifall det skulle hända igen.

1
Bevaka tråden