Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla in till dator utan iTunes

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

[/B]Jag sitter på jobbet och kan inte lägga in iTunes på datorn här. förra gången jag kopplade in min Ipod mini till datorn utan itunes så dog den och gick aldrig mer att få till liv. Nu undrar jag: måste man ha iTunes för att kunna koppla in ipoden till datorn eller fungerar det utan? det är en PC såklart och hur får jag då ut ipoden, eftersom det alltid står "do not disconnect"????? måste säga att jag är klart missnöjd över alla tekniska fel och funktioner som uppstår.... jag vill bara ta med musiken till jobbet, föra över den till datorn, utan massa krångel och program. precis som man gör med sin vanliga jens of sweden. eller har jag bara missuppfattat allt???

"Do not disconnect" löser du med att du först väljer att mata ut Ipoden. Ipoden fungerar enbart som lös hårddisk om du inte har Itunes eller motsvarande och syns t.ex. som enhet E i Windows.

Vill du flytta filer från Ipod till dator måste filerna ligga löst som "vanligt" precis som på vilken hårddisk som helst. Eller så kan du göra Ipod-biblioteket synlig och leta manuellt efter de filer du vill ha. Jobbigt med det går.

Man kan även använda t.ex. Anapod på en Windows-pc. Anapod går faktiskt att installera på en installationsskyddad dator och gör så att du kan se (och förhoppningsvis kopiera till datorn) de dolda Ipod-filerna som vanligt i Windows filhantering.

Först och främst välkommen hit, hoppas att du kommer att trivas i vår fina gemenskap Sofian.

Har du mac hemma?? i så fall gäller inte nedanstående.

Problemet är nog att iPoden inte ar uppbygd som t.ex. JoS, musiken på din iPod sköts av en databasfil. Det gör även musiken i iTunes.

Det borde inte vara några problem att koppla till en dator som inte har iTunes, eftersom iPoden då agerar håddisk.
Ställ in att du vill att iPoden ska agera hårddisk under iPodinställningar, då kommer du att få mata ut den varje gång du vill koppla loss den. Det kan du göra genom iTunes hemma, det sitter en liten eject knapp brevid din iPod, och på jobbet så kan du mata ut genom att välja säker borttagning av maskinvara. Detta val finns i systemtrayen (dvs längst ner till höger), eller så kan du mata ut den genom att klicka på den här datorn och då kommer du få upp enheter med flyttbara lagringsmedia eller likande där kommer din iPod att synas, högerklick och mata ut.

Visa dolda filer måste vara valt! för att du ska kunna se iPoden.

OBS!!! som jag skrev i början detta borde fungera men gör det på egen risk. OBS!!

Det enklaste hade nog varit att bara lyssna på musiken från iPoden. Prata med datorteknikern och be dem lägga in iTunes, stäng sedan av automatisk uppdatering (iPod inställningar) sen är allt frid och fröjd igen!

Mvh Olof Wahlberg

• Medlem
  • 2004-11-16 11:24

Det du kan göra annars är att lägga in Winamp med plugin:en "iPod Support plugin" (
http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=138888). Då kan du spela upp den musik du har lagrad på din iPod. Winamp kan du ha lagrad på din iPod och bara starta det därifrån när du har podden kopplad till datorn. Jag kör på det sättet och det fungerar mycket bra.

1
Bevaka tråden