Eftersom jag lyssnar på och gillar samtliga artister som redan nämnts i den här tråden kanske jag ska tipsa om fler artister i chill/lounge/jazz-facket. Kanske mer åt chill/lounge-hållet än lounge/jazz.. men ändå:
Nightmares on Wax
Alphawezen (skiva: L'après-Midi D'Un Microphone)
Bent
Goldfrapp (gäller det soft musik är det Felt mountain som gäller. Black cherry är betydligt mer elektronisk och skiljer sig väldigt mycket, men är också bra)
Plaid (relativt blipp-bloppigt)
Morcheeba
Zero 7
Thievery Corporation
Sen finns det ju en hel uppsjö av samlingsskivor i de här genrena. Vi har ju Hotel Costes-serien som är rätt okej, och sen finns det väldigt många guldkorn på Hed Kandis Winter chill-skivor (vilka enligt mig är bättre än deras serve chilled-serie). Men jag vill tipsa om några som kanske inte är lika välkända:
Greetings from oslo. En treskivors-samling som går från chill och lounge till mer åt househållet, men ändå soft och trevligt. Favoritlåtarna på den här samlingen är av Serge Gainsbourg, Olav Brekke Mathisen, Bugge Wesseltoft med Sidsel Endresen samt Groove Armada.
(när jag ändå är inne på det kan jag rekommendera Bugge Wesseltoft och Sidsel Endresen. Ibland väldigt experimentiellt, men nästan alltid tokskönt.)
Sen finns det två serier av samlingsskivor jag samlar på. Båda är den typen där artister får göra en mixskiva med egna favoritlåtar, vilket lätt blir spretigt, men oftast roligt. Den ena är Back to mine, och där rekommenderar jag Everything but the girls Back to mine, Faithless' Back to mine, Groove armadas Back to mine och Morcheebas Back to mine.
Den andra serien heter Another late night, och där är det väl i första hand Another late night by Zero 7 och Another late night by Fila Brazillia som är aktuella för den här tråden.
Fila Brazillia ja.. De har två utmärkta remixskivor som heter Brazillification 1 resp. 2 där de har samlat sina egna remixer av andras musik. Innehåller bland annat Radiohead, Moloko, Simple minds, Lamb och Sven Väth. Speciellt tvåan är jag rätt kär i, men det beror nog lite på att jag hade den först.
(När jag ändå är inne på remixsamlingar kan jag tipsa om Plaids "Parts in the post" som är svingrym. Kanske inte så mycket chill, men har man provlyssnat plaid och nästan gillar det ska man definitivt lyssna igenom den här. Deras remixar av Björks "All is full of love" och Goldfrapps "Utopia" är svinbra.)
Så.. det var några tips från mig. Det finns massor av fler tips, så om ni vill ha mer musiktips åt chillhållet är det bara att hojta. Alla gillar nog inte allt jag har tipsat om idag, men det beror lite på om man lutar åt jazzhållet eller househållet. Personligen lutar jag åt alla håll och gillar därför även norska Mind over Midi.