Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ID3 taggars vara eller inte vara

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får min Ipod snart och undrar om alla låtar måste ha ID3 taggar för att sorteras rätt på ipodden?

//Christian

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 09:44

Ett kort men samtidigt väldigt täckande svar: Ja

Dessutom bör du se till att använda dig av id3v2 då det verkar som iPoden läser den taggen först och främst. Jag skulle rekommendera programmet Tag & Rename om du har hela album som du ska döpa om, funkar mycket smidigt. Funkar ganska bra för enskilda låtar också, men absolut bäst är det om du har album. Hanterar aac, wma och mp3. Helt enkelt supersmidigt!

Tack

Ursprungligen av raZmus:

Ett kort men samtidigt väldigt täckande svar: Ja

Dessutom bör du se till att använda dig av id3v2 då det verkar som iPoden läser den taggen först och främst. Jag skulle rekommendera programmet Tag & Rename om du har hela album som du ska döpa om, funkar mycket smidigt. Funkar ganska bra för enskilda låtar också, men absolut bäst är det om du har album. Hanterar aac, wma och mp3. Helt enkelt supersmidigt!

Då e det bara att börja lägga in taggar på alla

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-24 09:54
Ursprungligen av raZmus:

Jag skulle rekommendera programmet Tag & Rename...

Eller så använder man iTunes. Där kan man redigera taggarna på hela album också. Varför använda ännu ett program när det är i iTunes låtarna ändå ska hamna?

Ursprungligen av jimmy.r:

Eller så använder man iTunes. Där kan man redigera taggarna på hela album också. Varför använda ännu ett program när det är i iTunes låtarna ändå ska hamna?

för att Tag & Rename är grymmt... det hämtar info från en databas och sen trycker du bara på en knapp och voila så är hela albumet taggat o klart.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-24 14:19
Ursprungligen av skummis:

för att Tag & Rename är grymmt... det hämtar info från en databas och sen trycker du bara på en knapp och voila så är hela albumet taggat o klart.

Fantastiskt.
Sen är det säkert muppar som lagt in informationen i databasen, så att det inte blir en enhetlig taggning.
Det har jag i alla fall varit med om när jag rippat skivor i iTunes (som ansluter till CDDB), felstavningar mm...

Man jag får hålla med om att det är användbart med ett program som automatiserar. Man det lär ju bli lite finlir i efterhand ändå, eftersom jag är ganska petig med mitt musikbibliotek.
Har dock Mac, så just Tag&Rename är inte aktuellt för mig.

Ursprungligen av jimmy.r:

Fantastiskt.
Sen är det säkert muppar som lagt in informationen i databasen, så att det inte blir en enhetlig taggning.
Det har jag i alla fall varit med om när jag rippat skivor i iTunes (som ansluter till CDDB), felstavningar mm...

Man jag får hålla med om att det är användbart med ett program som automatiserar. Man det lär ju bli lite finlir i efterhand ändå, eftersom jag är ganska petig med mitt musikbibliotek.
Har dock Mac, så just Tag&Rename är inte aktuellt för mig.

man kan kolla vad som är inskrivet i databasen innan man taggar sin skiva. och ofta finns det flera versioner av samma skiva att välja mellan. men om du kör mac är det bara att beklaga

En fråga till

Måste man sortera mp3orna i mappar också, eller gör ipodden det automatiskt med hjälp av ID3 taggen?

//Christian

Ursprungligen av dovvan:

Måste man sortera mp3orna i mappar också, eller gör ipodden det automatiskt med hjälp av ID3 taggen?

//Christian

ipoden bryr sig inte om mappar... så har du bara id3taggarna i ordning så fixar det sig.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 09:10
Ursprungligen av skummis:

ipoden bryr sig inte om mappar... så har du bara id3taggarna i ordning så fixar det sig.

Nja, iTunes använder ju ID-taggarna för att kunna skapa ett mappsystem på iPoden. Det är
Artist/Album/Song

Ursprungligen av smozle:

Nja, iTunes använder ju ID-taggarna för att kunna skapa ett mappsystem på iPoden. Det är
Artist/Album/Song

ja efter de att du lagt in låtarna i itunes ja... men de va inte riktigt så ja uppfattade frågan som ställdes.

  • Medlem
  • 2004-11-26 13:21

MP3 Rage är ett mycket kompetent program för Mac att fixa id3-taggarna. AutoTagX ett bra alternativ. Finns flera andra också.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-25 09:26
Ursprungligen av jimmy.r:

Fantastiskt.
Sen är det säkert muppar som lagt in informationen i databasen, så att det inte blir en enhetlig taggning.
Det har jag i alla fall varit med om när jag rippat skivor i iTunes (som ansluter till CDDB), felstavningar mm...

Man jag får hålla med om att det är användbart med ett program som automatiserar. Man det lär ju bli lite finlir i efterhand ändå, eftersom jag är ganska petig med mitt musikbibliotek.
Har dock Mac, så just Tag&Rename är inte aktuellt för mig.

Jag är YTTERST petig med mina mp3or, det är just därför jag använder mig av Tag&Rename. Dessutom använder jag inte iTunes. Jag använder Ephpod. Om Tag&Rename hittar albumet har jag hittills inte varit med om att det varit något fel. Det enda jag möjligen tvingats ändra någon gång är genren som jag kanske inte håller med om eller om det finns tvivel kring vilket år albumet gavs ut.

  • Medlem
  • 2004-11-24 19:47
Ursprungligen av raZmus:

Ett kort men samtidigt väldigt täckande svar: Ja

Dessutom bör du se till att använda dig av id3v2 då det verkar som iPoden läser den taggen först och främst. Jag skulle rekommendera programmet Tag & Rename om du har hela album som du ska döpa om, funkar mycket smidigt. Funkar ganska bra för enskilda låtar också, men absolut bäst är det om du har album. Hanterar aac, wma och mp3. Helt enkelt supersmidigt!

Tag & Rename är ett riktigt bra program, använder det jätte mycket

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-24 09:51
Ursprungligen av dovvan:

Får min Ipod snart och undrar om alla låtar måste ha ID3 taggar för att sorteras rätt på ipodden?

//Christian

Helt klart. Annars blir det en enda röra.
Sök i forumet på "id3" i forumet så får du nog fram en massa tips.

1
Bevaka tråden