Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från CD till ipod!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en liten fråga!

När man lägger in en vanlig skiva så tar itunes programet emot skivan direkt men sen tar det en himmla tid att föra över det till ipoden!

ska det inte gå på två sec tycker man!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-25 14:05
Ursprungligen av Bandit:

Har en liten fråga!

När man lägger in en vanlig skiva så tar itunes programet emot skivan direkt men sen tar det en himmla tid att föra över det till ipoden!

ska det inte gå på två sec tycker man!

först ska ju spåret dras över till mp3 (blir ett antal mb), sen ska det komprimeras till mp3/aac/etc.
det tar lite tid. man får leva med det. läs en bok eller nåt sålänge

Ursprungligen av erik:

först ska ju spåret dras över till mp3 (blir ett antal mb), sen ska det komprimeras till mp3/aac/etc.
det tar lite tid. man får leva med det. läs en bok eller nåt sålänge

Hehehe tack för tipset.. ! nej men jag trodde det var något fel på min computer men nu förstår jag att det är luuugnt.. det ska ta sådan tid!

det där med två sekunder gäller juh bara om låtarna redan finns på datorn...

Ursprungligen av skummis:

det där med två sekunder gäller juh bara om låtarna redan finns på datorn...

jo jag förstod nästan det!

Ursprungligen av skummis:

det där med två sekunder gäller juh bara om låtarna redan finns på datorn...

okej, min Ipod har ju inte kommit än.
Men du menar alltså att om man ska föra över musik från
datorn till podden så tar det 2 sek / låt.

Är det vetenskapligt bevisat eller något?

Ursprungligen av lasse j-loo:

okej, min Ipod har ju inte kommit än.
Men du menar alltså att om man ska föra över musik från
datorn till podden så tar det 2 sek / låt.

Är det vetenskapligt bevisat eller något?

nej det var ett exempel.. har ingen anning om hur lång tid det tar! men jag trodde att det skulle gå snabbare än vad jag trodde innan jag fick min ipod!

men det är lugnt antar jag..man får leva med det!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-26 05:44
Ursprungligen av lasse j-loo:

okej, min Ipod har ju inte kommit än.
Men du menar alltså att om man ska föra över musik från
datorn till podden så tar det 2 sek / låt.

Är det vetenskapligt bevisat eller något?

Jag är väl ingen vetenskapsman men jag kan av egen erfarenhet säga att jag inte hinner läsa många sidor i en bok förrän mina 6gb är över på podden... högst 15-20min.
Jag är väl ingen matematiker precis men enligt MINA hastigt gjorda ovetenskapliga beräkningar borde det ta bra mycket mindre än 2 sek per låt

rätta mig om jag har fel...

  • Medlem
  • 2004-11-26 11:06

En låt 3,4MB, överföring med Firewire på 400Mbps (400Mb/8=50MB) då blir det 0,068 (3,4/50) sekunder att överföra en låt... lite mer än 13 min att fylla en 40 Gigare, inte illa!

Det stämmer så klart inte eftersom den faktiska hastigheten inte är 400Mb/s, det bestämms av fragmentering av hårddisken, hur snabb HD:n är, vad HD:n gör mer än läser just den filen, etc, etc... Desutom tar det säkert lite tid att komma upp i hastighet vilket borde göra att det går fortare att flytta en fil på 400MB än 400 filer på 1MB, eller hur är det med den saken? Då kommer vi till hårddiskens cache... *Aaaahhh*

Ursprungligen av Beez:

En låt 3,4MB, överföring med Firewire på 400Mbps (400Mb/8=50MB) då blir det 0,068 (3,4/50) sekunder att överföra en låt... lite mer än 13 min att fylla en 40 Gigare, inte illa!

Det stämmer så klart inte eftersom den faktiska hastigheten inte är 400Mb/s, det bestämms av fragmentering av hårddisken, hur snabb HD:n är, vad HD:n gör mer än läser just den filen, etc, etc... Desutom tar det säkert lite tid att komma upp i hastighet vilket borde göra att det går fortare att flytta en fil på 400MB än 400 filer på 1MB, eller hur är det med den saken? Då kommer vi till hårddiskens cache... *Aaaahhh*

shit alltså.. vilka datakunniga männskor vi har här! Det hade tagit tid för mig att få reda på det!

men men nu vet jag! !!!

1
Bevaka tråden