Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmän fråga om iTunes.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-26 16:04

Hej. har precis beställt en mini och tänkte försöka styra upp mp3 arkivet med iTunes. Har dock haft lite problem med att förstå hur programmet är tänkt att fungera.
Är det meningen att alla låtar ska ligga rakt upp och ner i bibliotekkatalogen och att man sedan gör en ny spellista för varje skiva? Kommer man inte att ha en massa spellistor efter ett litet tag? Finns det något bra sätt att styra upp listorna expempelvis lägga dom i olika katergorier? Så att om jag klickar på rock kommer alla spellistor innehållande rock upp?

Det finns säkert svar på alla dessa frågor på detta forumet redan. Tackar dock för svar.

tryck "ctrl + b" när du är inne i itunes så får du upp en lite browser som du nog kommer att gilla.

Välkommen till ipod.se

  • Medlem
  • 2004-11-26 16:58

aha. nice. nu börjar det likna något. Bara man får in vanan med detta så kan det bli kung känns det som. Några andra tips till en nybörjare?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-26 17:53
Ursprungligen av Zonas:

aha. nice. nu börjar det likna något. Bara man får in vanan med detta så kan det bli kung känns det som. Några andra tips till en nybörjare?

Ha alternativen "Ordna mappen iTunes Music" och "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket" ikryssade. Finns i menyn iTunes/Inställningar/Avancerat
Kryssa även i "Skapa filnamn med spårnummer" i Allmänt-fliken.

Importera inte flera album på samma gång om du inte är HELT säker på att id3-taggarna är fixade (minst Artist/Album/Titel borde vara inskrivet).
För annars (i värsta fall) kan det bli en redig röra i biblioteket med en massa spår som inte går att identifiera.
Råkade göra det själv en gång... så nu gör jag alltid så att jag har en spellista som jag döpt till "Nya" till vilken jag drag'n'droppar ett album i taget och ser så att id3-taggen är ok.

Lycka till!

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2004-11-28 13:13

id3-taggar

Ursprungligen av jimmy.r:

Ha alternativen "Ordna mappen iTunes Music" och "Kopiera filer till mappen iTunes Music när ett spår läggs till i biblioteket" ikryssade. Finns i menyn iTunes/Inställningar/Avancerat
Kryssa även i "Skapa filnamn med spårnummer" i Allmänt-fliken.

Importera inte flera album på samma gång om du inte är HELT säker på att id3-taggarna är fixade (minst Artist/Album/Titel borde vara inskrivet).
För annars (i värsta fall) kan det bli en redig röra i biblioteket med en massa spår som inte går att identifiera.
Råkade göra det själv en gång... så nu gör jag alltid så att jag har en spellista som jag döpt till "Nya" till vilken jag drag'n'droppar ett album i taget och ser så att id3-taggen är ok.

Lycka till!

id3-taggarna går väl att ordna när som helst? Det som ställt till mest för mig är id3-taggar som anger att låten är del av en samling. Då lagras låten inte under artistens namn utan i mappen Samlingar men det är bara att söka på aktuellt album, markera alla i urvalet, visa info och klicka bort Del av samling eller annat fix som är relevant för alla spåren. Mappen iTunes Music ordnar sig själv efter ändringarna.

Ett annat meck när man importerar mycket åt gången är att hålla reda på vilka spår som flyttats över från biblioteket till den spellista de ska. Jag har har gjort en "bakvänd smart spellista" som visar vilka spår som INTE finns i en vald spellista. Sen flyttar jag från den bakvända spellistan till spellistan och slipper dubbletter eller att missa låtar som jag vill ha över.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-11-28 20:17
Ursprungligen av Macx:

id3-taggarna går väl att ordna när som helst?

Ja. De går att ordna när som helst. Men säg att man importerar 10 album som har helt uppfuckade taggar på samma gång så kan det bli svårt att veta vilket spår som är vilket.
Då är det bättre att fixa dom i samma stund som man importerar.

Ursprungligen av Macx:

Mappen iTunes Music ordnar sig själv efter ändringarna.

Jag vet...

Ursprungligen av Macx:

Ett annat meck när man importerar mycket åt gången är att hålla reda på vilka spår som flyttats över från biblioteket till den spellista de ska. Jag har har gjort en "bakvänd smart spellista" som visar vilka spår som INTE finns i en vald spellista. Sen flyttar jag från den bakvända spellistan till spellistan och slipper dubbletter eller att missa låtar som jag vill ha över.

Där tappade du mig... Fattar inte riktigt hur du menar, men det låter krångligt.
Vidhåller att mitt sätt är bekvämare.

Kategorisera inte allt för olika, tex olika rock-kategorier. Ofta vill man ha "rock" och om man då har hittat på tio olika rockstilar så kan det bli svårt om man vill blanda mellan olika grupper. Då är det bättre att leta efter gruppnamn om man ska precisera sig.

1
Bevaka tråden