Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med itunes

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 03:06

Hej

Jag är helt färsk när det gäller ipod och itunes så ni får ursäkta om jag ställer dumma frågor.
När jag importerat min musik till itunes så ändras filnamnen helt och allt ligger i oordning, finns det inget sätt att behålla filnamnen så som de ser ut i mappen eller åtminstone något lätt sätt att snabbt organisera filerna i itunes.

Tacksam för svar

MVH

Först och främst välkommen hit hoppas att du kommer att trivas!

Nä du måste ha id3 taggar på dina låtar för att det ska bli bra. Sök häör på foruet så kommer du att hitta lite olika programtips för att fixa till id3-taggarna

Mvh Olof

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 13:01

Tackar

En annan liten fråga är hur man gör för att döpa om filerna till id3 tags, har läst om tag & rename men för det första så kostar det pengar och om jag förstått det hela rätt så baseras det på att albumet skall finnas tillgängligt på en viss sida för att det skall gå smidigt. Jag lyssnar på väldigt mycket alternativ musik på små bolag och har därför svårt att tänka mig att jag har användning för tag & rename. Några andra tips?
Om man vill ha med spårnummer löser tagsen det också eller?

MVH

iTunes gör jobbet. Läs Hjälp-avsnitten, kolla igenom detta forum. Återkom om Du inte fattar efter att ha försökt så gott Du kan. Välkommen till "den ljusa sidan"

Ursprungligen av Danne:

Tackar

En annan liten fråga är hur man gör för att döpa om filerna till id3 tags, har läst om tag & rename men för det första så kostar det pengar och om jag förstått det hela rätt så baseras det på att albumet skall finnas tillgängligt på en viss sida för att det skall gå smidigt. Jag lyssnar på väldigt mycket alternativ musik på små bolag och har därför svårt att tänka mig att jag har användning för tag & rename. Några andra tips?
Om man vill ha med spårnummer löser tagsen det också eller?

MVH

Tag & Rename funkar fint om filnamnen är korrekta från början. Har du alla låtar i formatet spårnr-artist-låttitel.mp3 så kan du skapa ett wildcard som som automatiskt generar id3-taggar. Tag & Rename är faktiskt rejält mycket smidigare än iTunes för att redigera stora mängder id3-taggar. Sharewareversionen funkar ju i 30 dagar och det borde väl räcka även för de mest omfattande mp3-samlingarna

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 15:26

Kan man göra någon sorts säkerhetskopiering av filerna i itunes om något skulle hända, spenderar just nu tiden med att döpa om alla låtar en efetr en och är inte sugen på att göra det igen utifall att datorn skulle krascha...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 12:07

hej jag e oxå en ny ipodanvändare (väntar fortfarande på att få den) jag har för att ladda ner låtar från itunes kostar pengar och jag undrar en sak det e så att jag har en stoooor skivsamling hemma för jag älskar att lyssna på musik men nu vill jag dumpa ner alla de cdskivorna in i min ipod o jag vill bara veta lite fakta om hur man gör eller måste mina låtar koma från itunes alltså måste jag skaffa itunes för att ens överföra mina låtar till ipoden hjälppp mig innan min ipod kommer stackars lille

Ursprungligen av maggan:

hej jag e oxå en ny ipodanvändare (väntar fortfarande på att få den) jag har för att ladda ner låtar från itunes kostar pengar och jag undrar en sak det e så att jag har en stoooor skivsamling hemma för jag älskar att lyssna på musik men nu vill jag dumpa ner alla de cdskivorna in i min ipod o jag vill bara veta lite fakta om hur man gör eller måste mina låtar koma från itunes alltså måste jag skaffa itunes för att ens överföra mina låtar till ipoden hjälppp mig innan min ipod kommer stackars lille

Det helt klart enklaste är att använda iTunes. Du kan såklart använda andra låtar än de man köper på iTunes Music Store och iTunes är väldigt lättanvänt för att göra om cd-skivor till mp3 (eller aac). iTunes använder du också för att kopiera över dina låtar (t.ex. de du har rippat från dina cd-skivor) till din iPod.

Var enklast ladda ner musik när inte iTunes Music Store går att använda?

Hej!

När man inte kan ladda ner musik via iTunes Music Store (för då måste man väl bo i ett land som har det) var kan man då ladda ner nya skivor på motsvarande sätt. Kollade på Åhléns hemsida där man kan ladda ner musik, men det verkade som att det bara skall funka för Microsoft. Stämmer det eller kan även jag ladda ner musik till iTunes där?

http://www2.ahlens.com/webapp/wcs/stores/servlet/StoreCatalogDisplay?storeId=10551&catalogId=10001

/Mattias

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-19 19:51
Ursprungligen av maggan:

hej jag e oxå en ny ipodanvändare (väntar fortfarande på att få den) jag har för att ladda ner låtar från itunes kostar pengar och jag undrar en sak det e så att jag har en stoooor skivsamling hemma för jag älskar att lyssna på musik men nu vill jag dumpa ner alla de cdskivorna in i min ipod o jag vill bara veta lite fakta om hur man gör eller måste mina låtar koma från itunes alltså måste jag skaffa itunes för att ens överföra mina låtar till ipoden hjälppp mig innan min ipod kommer stackars lille

Du har aldrig hört talas om ".,!?" va...?

Om jag ska vara ärlig så slutade jag läsa ditt inlägg nånstans vid andra raden... Det känns liksom inte som att det är någon mening med att kämpa sig igenom en sån harang. Sen kan säkert det du undrar över besvaras genom en enkel sökning i forumet.

1
Bevaka tråden