Sennheiser PX100 är en lätt lur avsedd för bärbart bruk. Den är helt öppen och är en värdig utmanare till Koss Porta Pro. Kostar runt 400 kr.
Precis som Porta Pro är denna lur vikbar. Den har ett etui som man med viss möda kan få in lurarna i. Ihopvikta tar de förhållandevis liten plats i fickorna.
Lurarna är fullständigt öppna och isolerar i princip inget ljud alls. Det innebär att du får dra på lite när du går ute i trafiken. Annars är lurarna lättdrivna. I ett tyst rum är det inga problem att få ett lagom ljud.
Dessa lurars passform är mycket fin. De sitter lätt på huvudet, så lätt att det knappt känns. Det är anmärkningsvärt och mycket bra, så här borde lurar alltid sitta.
Och så till själva ljudet. De har en kraftig bas och bra mellanregister. Kanske kunde diskanten vara mer detaljerad. Det känns som membranen sitter direkt på öronen och vibrerar, en häftig känsla. Jag har faktiskt inga större negativa anmärkningar på ljudet, mycket bra.
Sammanfattning
Jag tycker ljudet är fint och passformen är mycket bra. Om du uppskattar öppna lurar tror jag du kommer älska px100, en billig och bra lur med mycket fin passform och dito ljud.
-
* Ljudet blåser bort i trafiken (som med alla öppna lurar).
* Läcker ljud (som med alla öppna lurar).
+
* Jämnt och fint ljud med fet bas
* Gedigen konstruktion
* Mycket fin passform
* Ihopvikbara, tar liten plats i fickan.
PX100 på Pricerunner.
Tack till Sennheiser som bidrog med lurar för test.