Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudformat

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja! Ska ut och resa några månader och vill slippa ta med mej en jäkla massa skivor. Så jag funderar på att köpa mej en sån här I-pod. Jag ser på reklamen att de skryter om att man kan få plats med 10000 låtar i den stora maskinen, och det räcker gott och väl för mej! Men jag undrar lite vilket format och ljudkvalitet de då talar om. Jag vill ju ha bra ljud!
Jag är rätt ny på datorbaserad musik och skulle gärna ta emot några tips om vilket format man ska använda (MP3, AAC, WAF och allt vad de heter) och vilken kompression som låter bäst.
Behöver man 40GB-maskinen, eller räcker 20GB? Vill gärna ha plats med 400-500 skivor minst. Och tar det lång tid att föra över dem till I-poden? Har lite tidsbrist. OK, tacksam för hjälp!

Dem räknar med att en låt är 4 megabyte stor och formatet är 128Kbps AAC. Helt OK ljud alltså.
Om du vill få plats med så många skivor så är nog den större att föredra, jag tror att du kommar att hamna någonstans på gränsen av vad som får plats annars.

OK tack, bra att veta. Så det är AAC man ska köra på alltså? Hade inte hört talas om det formatet innan. MP3 är sämre?
Hur lång tid tar det att ladda ner en CD i AAC till I-poden? Har ganska många skivor jag vill få med innan jag reser, men ganska ont om tid...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-19 23:59
Ursprungligen av hardrocker:

OK tack, bra att veta. Så det är AAC man ska köra på alltså? Hade inte hört talas om det formatet innan. MP3 är sämre?
Hur lång tid tar det att ladda ner en CD i AAC till I-poden? Har ganska många skivor jag vill få med innan jag reser, men ganska ont om tid...

AAC verkar effektivare än mp3. bättre ljudkvalitet trots lägre bitrate. låter jävligt bra redan vid 128. 160 = kanon.
en cd beror på lite... 10min kanske. vet inte riktigt. har inte klockat. sen att lägga över AAC när de är klara till iPoden går väl på 10-15sek kanske.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 00:34
Ursprungligen av hardrocker:

I-pod. minst. Och tar det lång tid att föra över dem till I-poden? !

Den heter iPod!!

//C

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 15:50
Ursprungligen av Archduk3:

Den heter iPod!!

//C

Nej. Ipod.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-21 07:21
Ursprungligen av DaPhox:

Nej. Ipod.

Det heter faktiskt iPod.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-21 09:50
Ursprungligen av kainen:

Det heter faktiskt iPod.

Nej. Det är bara som Apple väljer hur det ska stavas.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-21 11:19
Ursprungligen av DaPhox:

Nej. Det är bara som Apple väljer hur det ska stavas.

Det är klart det är apple som bestämmer det... det heter iPod vad du än säger... skriver du Ipod så är det felstavat. Dom har DÖPT produkten till iPod och då heter den precis just så och ingenting annat. Precis som att en logotyp har ett visst teckensnitt...

Ursprungligen av kainen:

Det är klart det är apple som bestämmer det... det heter iPod vad du än säger... skriver du Ipod så är det felstavat. Dom har DÖPT produkten till iPod och då heter den precis just så och ingenting annat. Precis som att en logotyp har ett visst teckensnitt...

Men enligt den praxis bla TT använder normaliserar man inspränga versaler, så iPod blir på "korrekt svenska" Ipod.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 01:04
Ursprungligen av jonasy:

Men enligt den praxis bla TT använder normaliserar man inspränga versaler, så iPod blir på "korrekt svenska" Ipod.

Men iPod är en produkt.

Och produkter ändrar är bestämda saker. Alltså byter du inte till versaler.

Sedan. Tror ni ärligt att Apple tänker "Vi släpper en produkt som heter iPod men egentligen heter den ju Ipod"

Har dock kollat upp. Att enligt svenska skrivregler kan man skriva med versal på I. Detta skriver oftast äldre tidningar som följer gamla traditioner.

Men den heter iPod. Kolla bara forum loggan. slut tjafsat

//C

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-23 08:32
Ursprungligen av jonasy:

Men enligt den praxis bla TT använder normaliserar man inspränga versaler, så iPod blir på "korrekt svenska" Ipod.

För det första: iPod är en produkt som apple har bestämmt heter iPod...
För det andra: Sedan när är TT en myndighet som bestämmer hur svenskan ska se ut? Inte ens svenska akademin bestämmer hur svenskan ska se ut, det är bara rekomendationer.

haha dom flesta i min skola utalar ipod (iipåd) när man ska säga (ajjpåd) haha det låter så fulmt med (iipåd)

Imorrn knallar jag ner och köper mej en ipod. Men ska jag köpa 20GB eller 40GB? Jag vill få in ca 500 CD-skivor i den, med bra ljud (160 AAC enligt rekommendation). Hur stor blir en låt då ungefär, 5MB eller?
Förresten, jag ska ut och resa om en vecka, hinner jag föra över 500 CD till AAC i Ipod till dess?

Hinner gör man om man bara vill.

Glöm ej att köpa fodral!

tveksamt om du får plats med 500 album på en 20 gb

jag har ca 150 album i blandad kvalite (många 128 mp3, men mest 192 mp3) och bara det är 8gb

Nu har jag köpt den i alla fall. Ipod, iPod eller vad ni nu vill kalla den. Stilren och vacker, men ändå manlig, denna lilla vita maskin. Valde en 40 GB. Är det nån större skillnad på snabbhet mellan USB eller Firewire? Har plockat fram mina favorit-CDs ur skivsamlingen för att ladda över, ca 600 hårdrocksplattor hoppas jag få in. 160 AAC blir bra va!?

en liten fråga angående format...kan man spela .ogg filer? om inte...finnsd et nån app. som gör att man kan det?

Nej man kan inte spela ogg vorbis. Kolla på apple hemsida så ser du vilka ljudformat som är möjliga.

Mvh Olof

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-23 10:47

Bara för att Nisse stavar nIsSE behöver man inte skriva så.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 11:06
Ursprungligen av DaPhox:

Bara för att Nisse stavar nIsSE behöver man inte skriva så.

Om man ska skriva rätt.

Men vissa tidningar har som tradition att göra så.

//C

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-25 01:14
Ursprungligen av DaPhox:

Bara för att Nisse stavar nIsSE behöver man inte skriva så.

1. Nisse har inte copyright på namnet Nisse.
2. Nisse är ingen produkt.

Är inte folk experter på Ipod/iPod här??? Killen undrar ju vilket format som är bäst och knappt en käft har ju svarat!!!

fö anser jag att på en logotype kan det vara iPod, men i vanligt språkbruk blir det Ipod; t ex "Jag tappade min Ipod igår"

  • Oregistrerad
  • 2004-12-24 03:01
Ursprungligen av kaiko555:

Är inte folk experter på Ipod/iPod här??? Killen undrar ju vilket format som är bäst och knappt en käft har ju svarat!!!

fö anser jag att på en logotype kan det vara iPod, men i vanligt språkbruk blir det Ipod; t ex "Jag tappade min Ipod igår"

vem har sagt nåt om experter?

men vad säger att du ska sätta stor bokstav när det är alldagligt tal?
råkar du vara tysk som sätter stor bokstav på alla substantiv?

eller förresten.. way OT.
ignorera det här..

Ursprungligen av useMac:

vem har sagt nåt om experter?

men vad säger att du ska sätta stor bokstav när det är alldagligt tal?
råkar du vara tysk som sätter stor bokstav på alla substantiv?

Stort I som i ett namn tänkte jag, men visst, en ipod är ju kanske bara ett sketet substantiv...

Om jag har förstått det här rätt, ska tråden icke handla om hur ordet **** uttalas eller stavas.

Gör en ny tråd istället !

Mvh
Johan

1
Bevaka tråden