Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hip Hop / Rap

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 14:58

Embee's nya är såå fet Har säkert skrivit det tidigare och kan skriva det flera gånger om igen!

Ni glömde El Sheriffo - Det våras för

Las Palmas - Därav namnet
låten missbruk beivras från de albumet är juh urcool... hehe

  • Medlem
  • 2004-12-19 09:39

kanye west är bra, men han borde komma ner på jorden, hans har fårr för stort huvud, och det märks i hans senaste versers, collage dropout är skön rakt igenom, hoppas bara att hans ego inte förstör han nya skiva som släpps om ett par månader

Håller med att Embees nya är helt ok, dock hade jag högre förväntningar när han medverkat i Looptroop och hängt med Promoe som lätt dominerar svensk Hip Hop enligt mig.

Annars tips att kolla in det som släpps av Eastern Conference Records, speciellt deras Allstars album med blandade artister. Och nog för att det är kommers men va fasen, Dre:s 2001 borde ligga i allas iPods.

(Man ska vara öppen för i princip all musik, tycker det är tråkigt med folk som snöar in på en musikstil och dissar allt som inte faller inom genren, mesigt. Humöret bestämmer om jag lyssnar på The Roots, Deftones eller Kristofer Åström...)

  • Medlem
  • 2004-12-20 08:46

håller med om dre's album,,

Advance patrol, grupp från malmö, väldigt bra är dom, och väldigt underskattade
lyssna på deras skivor säger jag bara

Chingy nya skiva, Powerballin, är riktigt skön, en sån skiva man lägger på för att få sig ett skratt, hajjar ni? hela albumet är fyllt med skämt, dom driver med andra och drar ut på rrrrrrrrrr en, ett måste i alla ipod! så kul att albumet blir bra

  • Medlem
  • 2004-12-20 12:03

HipHop

Intressant diskussion här tycker jag. Personligen är jag en verklig allätare när det gäller musik och har en massa favoriter i olika genrer. Men nu var det HipHop-namedropping som var på tapeten.

Tycker att NaS namn nämnts alldeles för lite här. Lyssna på bl.a. "NaS is like", "The Message", "Street dreams", och "If I ruled the world" så fattar ni vad jag menar.

Sen är ju hans battle-rival Jay Z ganska mäktig. Här tar vi inget parti utan konstaterar bara vilka som gjort grym musik. Att han varit med och proddat Kanye Wests genombrott är ingen dålig merit heller. Varför väntade du så länge Kanye??`

Talib Kweli - Skönt!
Outkast - Har gjort en massa grymma låtar men ärligt talat nu..."Hey ya" suger!
Eminem - I sina seriösa stunder slår han hårt men ibland är han ju enbart barnslig och löjlig.
Dr. Dre. - "Still Dre", "Forgot about Dre", "California love"... För övrigt en grym producent.

Svenska sidan: Hmm... Petter, Looptroop, Advance Patrol

Lyssna på P3 hiphop! Timbuktu gör sig bra i radio!

Peace!

  • Medlem
  • 2004-12-22 16:54
Ursprungligen av Neo22:

Sen är ju hans battle-rival Jay Z ganska mäktig. Här tar vi inget parti utan konstaterar bara vilka som gjort grym musik. Att han varit med och proddat Kanye Wests genombrott är ingen dålig merit heller. Varför väntade du så länge Kanye??`

hmm... har jag fattat allt fel nu? :/... jag trodde att Kanye var producent förut, och bland annat proddat Jay Z, inte tvärtom.. Själv tycker nog igentligen specielt mkt om Jay Z

MusiC: Jay-Z - Encore (Produced By Kanye West) [04:11][mp3]

  • Medlem
  • 2004-12-23 10:10

Re:

Ursprungligen av LMX:

hmm... har jag fattat allt fel nu? :/... jag trodde att Kanye var producent förut, och bland annat proddat Jay Z, inte tvärtom.. Själv tycker nog igentligen specielt mkt om Jay Z

MusiC: Jay-Z - Encore (Produced By Kanye West) [04:11][mp3]

Tjao! Nej du har helt rätt...Kanye har tidigare hållt sig i bakgrunden och nöjt sig med att producera åt t.ex. Jay-Z. Men när det väl var dags för Kanye att släppa en egen skiva så återgäldade Jay-Z tjänsten på ett grymt sätt. Borde ha varit tydligare på den punkten. Sorry!

Ha det gött annars!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 13:53

Kweli biffar hårt, även Mos Defs nya.

Håller inte riktigt med om att man skulle förvänta sig mer av Embee. Tycker det är strongt att skapa nytt och välja nya riktningar och tycker det är bra att det inte låter för "Looptroopigt". Detta är ju hans "mixtape".

Neo22, du bor i närheten. Här har du en Skillingarydsbo. yay.

Tipsar om Jurassic 5, börja med Quality Control och köp sen deras andra skivor.

  • Medlem
  • 2004-12-20 17:33

Hey!

Ursprungligen av raZmus:

Kweli biffar hårt, även Mos Defs nya.

Håller inte riktigt med om att man skulle förvänta sig mer av Embee. Tycker det är strongt att skapa nytt och välja nya riktningar och tycker det är bra att det inte låter för "Looptroopigt". Detta är ju hans "mixtape".

Neo22, du bor i närheten. Här har du en Skillingarydsbo. yay.

Trevligt med en skillingarydsbo! Vad har du för Ipod då? Själva har jag precis införskaffat mig en Ipod mini som jag redan kärat ner mig i. Vad gillar du annars för musik på området Hiphop/Rap? Några tips?

Ursprungligen av raZmus:

Håller inte riktigt med om att man skulle förvänta sig mer av Embee. Tycker det är strongt att skapa nytt och välja nya riktningar och tycker det är bra att det inte låter för "Looptroopigt". Detta är ju hans "mixtape".

Får nog redigera mitt dåliga ordval, jag hade annorlunda förväntningar. Det är en skön, dock annorlunda svensk hiphop-skiva, vilket ju klart är positivt. Men jag är nog lite för inne på looptroop ändå för jag kom på mig själv att digga Embee for president feat looptroop mest på skivan, hehe

God Julafton

Jag är inte så inne på amerikansk hiphop, det är för mkt Blingbling, hoes, bi-athes o sånt. Däremot har vi svensk hiphop som jag verkligen älskar.

Flera är redan uppräknade, men ni har glömt den stora idolen Timbuktu! På sistonde har han gjort massor av låtar med annat folk; Helt Off, Embee, Kamraterna... som verkligen rockar!

Ni borde ladda hem Looptroop - Live in Hultsfred 2001. eller.. eeä.. ni borde köpa den?
Den är ialf mkt bra..

Ett annat band som jag inte vet så mkt om är: Offerprästers Orkester. Några låtar som är lite roliga.
Organism 12 har dykit upp innan, men fel låt nämdes. Jag tycker 'Diamanttårar' är den bästa.

Neo22: offtopic, men jag kan säga att mina kusiner o mormor&morfar bor i Gnosjö AKA Knohult.

Ursprungligen av andem038:

Ni borde ladda hem Looptroop - Live in Hultsfred 2001. eller.. eeä.. ni borde köpa den?
Den är ialf mkt bra..

Jag var där - kanske det bästa jag sett...
Har P3s inspelning på en gammal sönderspelad MD

Är det P3-varianten som finns att ladda hem??? (det är nämligen inte hela spelningen!)

aa.. glömde ett viktigt Timbuktu-album:
'Timbuktu & Damn!'-albumet rockar ju så fett. Lyssna o njut!

Eminem har gjort bra låtar, The Streets är mycket bra och Dizee Rascal är ascool...

Annars suger hiphop och r&b hårt!

Bara någon säger Ja Rule eller Mary J Blige blir jag illamående och tänker tillbaks på tiden när jag var hiphopare... när jag var 9-12 år alltså

Svensk hiphop är så in i h*lvete dåligt asså!!! så jäkla töntigt med en massa vita människor som tror att dom är jättecoola

Ursprungligen av rockstarr:

Svensk hiphop är så in i h*lvete dåligt asså!!! så jäkla töntigt med en massa vita människor som tror att dom är jättecoola

Ojoj, hårda ord här!
Det är tur att folk ska få ha en egen åsikt, för här luktar det unket!
Svensk Hip-Hop finns på riktigt hög nivå. Släng på en platta med Organism 12, PstQ. Och vad menar du att dom "tror att dom är jättecoola"? Deras texter river ryggmärg för fan!

Ursprungligen av rockstarr:

Svensk hiphop är så in i h*lvete dåligt asså!!! så jäkla töntigt med en massa vita människor som tror att dom är jättecoola

Ja, en viss del av svensk "hiphop" är verkligen dålig. Jag tycker inte om Snook, Fronda, Petter.. o vissa andra som kallar sig hiphop.

Jag tror inte Promoe, Timbuktu o andra helbra svenska hiphoppare tror de är jättecoola. de lever för sin musik o är riktigt bra. Jag har faktiskt ätit frukost med Promoe .. ialf suttit i samma studentkorridors-allrum o ätit o lyssnat på deras snack.

  • Medlem
  • 2004-12-22 19:37

Advacne patrol är malmös okrönta hip hop kungar, hehe

Jay z har hjälpt Kanye wwest mycket (produktion,pr osv), att kanye producerar nån låt (oftast beaten) så spelar det ingen roll.. det är samma som med eminem och dr dre, dr dre producerade ju 80% av eminems första/andra skiva.. samt promota den som fan... och nu när eminem själv kan producera så kan det hända att dre hör nått han gillar och kanske vill ha

anyways.. imponerad på hur mycket bra och seriös respons denna tråd fick.. trodde jag skulle få massa negativa svar...

föressten... ja rule är bra, lyssna på hans senaste, och näst bästa skiva han någonsin gjort R.U.L.E

  • Medlem
  • 2004-12-25 01:40

Tack Sekhu och Neo22, nu har jag nog fattat det hela
fick föresten Kanyes platta i julklapp av min mor, den är verkligen bra

kaiko555: Vet inte vilken version det är. Men det i bra kvalle. Sök på "Looptroop live" så hittar du säkert den.

ps. Jag var oxå där

ghjgigxjf

Oj vad kul att det finns fler som gillar hiphop, synd att det är väldigt mycke tjaffs om vad andra lyssnar på bara. Förväntade mig verkligen inte att jag skulle se artister som RJD2, Sage Francis och Blackalicious nämnas här, det är ju så trevligt.

Ursprungligen av TheSun:

Oj vad kul att det finns fler som gillar hiphop, synd att det är väldigt mycke tjaffs om vad andra lyssnar på bara. Förväntade mig verkligen inte att jag skulle se artister som RJD2, Sage Francis och Blackalicious nämnas här, det är ju så trevligt.

RJD2 är ju cleana som faen. Ghostwriter måste ju vara det fetaste beatet evvah.

The horror är också bra!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2005-01-13 12:36
Ursprungligen av tajroo:

RJD2 är ju cleana som faen. Ghostwriter måste ju vara det fetaste beatet evvah.

The horror är också bra!

Det är väl den Ghostwriter som svenska Las Palmas har gjort en svensk version av? Spökskrivare. Annars håller jag med om att Missbruk beivras är jäkligt skön.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2005-01-13 12:42

Gillar man New York-hiphop från det tidiga nittiotalet ska man definitivt skaffa skivan "DJ J-period: Beats from New York". Våldsamt skön mixskiva med bland andra Notorius BIG, Jeru the damaja, Gangstarr, Big Pun och Smif N Wessun. Fantastiskt bra.

http://www.mixunit.com/nycclfrnynyh.html

jo han gör grymma instrumentaler. gillar ni RJD2, borde ni kolla upp Dj Shadow och då speciellt skivan in tune and on time.

Abstract rude LÄTT!

Bevaka tråden