Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Volymspärr

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på om volymspärren ligger i firmwaren. Isåfall borde man ju kunna ladda ner den nya firmwaren från apples hemsida i USA och få väck spärren...

Eller är jag helt ute och cyklar?

Ursprungligen av DuffBeer:

Jag har funderat på om volymspärren ligger i firmwaren. Isåfall borde man ju kunna ladda ner den nya firmwaren från apples hemsida i USA och få väck spärren...

Eller är jag helt ute och cyklar?

Ja, den ligger i firmwaren. Apple har dock någon form av spärr som gör att du inte kan lägga på amerikanska tror jag. Hursomhelst så är det väl smidigare att bara låta ett av de program som finns för ändamålet ta bort den.

Jo det är iofs smidigare, jag var bara lite nyfiken...

Can't remember where the thread here was but just use this one

  • Medlem
  • 2004-12-21 13:34
Ursprungligen av didier:

Can't remember where the thread here was but just use this one

Vad är riskerna med att göra detta? Man är ju sugen, men hur har det funkat för er som har gjort detta???

/babuu

Ursprungligen av babuu:

Vad är riskerna med att göra detta? Man är ju sugen, men hur har det funkat för er som har gjort detta???

/babuu

Jag har gjort det på min 15 GB 3G och det funkade bra. Har kommit flera program som gör samma sak, och i det jag använde kan man även lägga tillbaka spärren om man skulle vilja det. Det värsta som kan hända är att spärren inte tas bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-21 17:43
Ursprungligen av babuu:

Vad är riskerna med att göra detta? Man är ju sugen, men hur har det funkat för er som har gjort detta???

/babuu

Varje gång uppdaterar din iPod kommer spärren tillbaka (iom att du flashar om firmware)... vilket betyder att om du vill återställa din iPod är det bara att göra en "restore" eller "update" på din iPod.

Jag använder goPod, där du lätt kan stänga av eller på volymspärren.

  • Medlem
  • 2004-12-24 13:25
Ursprungligen av fieldy:

Varje gång uppdaterar din iPod kommer spärren tillbaka (iom att du flashar om firmware)... vilket betyder att om du vill återställa din iPod är det bara att göra en "restore" eller "update" på din iPod.

Jag använder goPod, där du lätt kan stänga av eller på volymspärren.

OK! Nu har jag också gjort det, använde goPod. Jag kan rekommendera alla att göra det, blir ordentlig skillnad. Eftersom jag skaffat mig lite mer tungdrivna lurar, Koss porta pro, var det mycket trevligt att få ut mer kräm.

/babuu

Ursprungligen av babuu:

Vad är riskerna med att göra detta?

/babuu

None that I've heard of...

men asså jag har tankat hem den ära grejen men liksom hur gör man nura:P
fattar noll:P

Jag fattar inte varför Apple inte bara nöjer sig med att lägga in volymspärren på de franska Ipodarna eftersom det är en fransk lag som skapat spärren för hela EU. Lägg in spärren i den franskspråkiga firmwaren.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-24 13:31
Ursprungligen av Alphonze:

Jag fattar inte varför Apple inte bara nöjer sig med att lägga in volymspärren på de franska Ipodarna eftersom det är en fransk lag som skapat spärren för hela EU. Lägg in spärren i den franskspråkiga firmwaren.

För att det inte finns "franska" iPods utan de ser hela europa som en marknad. Skulle bli väldigt mycket dyrare att göra en egen fransk utgåva. Man försöker alltid ha produkter så lika som möjligt så långt så möjligt i tillverkningsprocessen och om de måste anpassas görs det på slutet (ex. med olika kartonger) firmwaren ligger ju i spelaren och det skulle innebära en helt separat fransk försörjningskedja vilket skulle kosta en massa extra pengar och man skulle förlora de skalfördelar man har idag.

  • Medlem
  • 2004-12-24 19:48

Finns inte spärren där för att man inte ska skada öronen? Jag är iaf rädd om mina öron. Eller gäller det också om man kopplar till en stereo?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-24 22:09
Ursprungligen av derf:

Finns inte spärren där för att man inte ska skada öronen? Jag är iaf rädd om mina öron. Eller gäller det också om man kopplar till en stereo?

Jag anser dock att jag själv, och inte franska staten, ska bestämma om jag vill paja min hörsel. Dessutom är det så att krämen inte alltid räcker till tungdrivna lurar. Spärren är där oavsett hur du lyssnar på den - alltså även om du kopplar den till stereon.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-26 14:46

har du dragit hem goPod förstår jag inte vad problemet är. datorer är inte din grej va?
det är en exekverbar fil, alltså kör du filen när du kopplat in din iPod i din dator.
i programmet finns en knapp att trycka på, där du antingen låser upp eller låser volymspärren igen.
inte så svettigt med andra ord.

Ursprungligen av erik:

har du dragit hem goPod förstår jag inte vad problemet är. datorer är inte din grej va?
det är en exekverbar fil, alltså kör du filen när du kopplat in din iPod i din dator.
i programmet finns en knapp att trycka på, där du antingen låser upp eller låser volymspärren igen.
inte så svettigt med andra ord.

men asså jag tanka hem fel grej:P

är det bra att ta bort spärren? det är inte något som skadas eller nåt i ipoden?. Om man sedan vill sälla om alla inställningar tillgrunden och formatera om den, försvinner ljusspärren då oxå? jag har gjort så att min ipod sover istället för vilar..ochjag undrar om det oxå är skadligt för den eller om det är så att den bara drar mindre batteri?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-27 00:23
Ursprungligen av malinhanning:

är det bra att ta bort spärren? det är inte något som skadas eller nåt i ipoden?. Om man sedan vill sälla om alla inställningar tillgrunden och formatera om den, försvinner ljusspärren då oxå?

spelar ingen roll om man tar bort spärren. det är en mjukvaruspärr.
spärren läggs tillbaka likadant som den togs bort.
om du formaterar lär ljudspärren komma tillbaka - den gör nämligen detta när du uppdaterar ditt firmware.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-27 08:32
Ursprungligen av erik:

spelar ingen roll om man tar bort spärren. det är en mjukvaruspärr.
spärren läggs tillbaka likadant som den togs bort.
om du formaterar lär ljudspärren komma tillbaka - den gör nämligen detta när du uppdaterar ditt firmware.

Formatera kan man göra... firmwaren ligger knappst på hårddisken utan i ett flashminne

1
Bevaka tråden