Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod G4 VS. Sony NW-HD1

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilka fördelar har egentligen iPod gentemot denna nya Sony spelare??

Sony

+MYCKET Längre batteritid
+20gb minne
+Mindre
+Lättare

-Låtarna görs om till ATRAC3 automatiskt.

Priset ligger dessutom nu runt 3000kr... Tror jag tänker satsa på en sådan här :eek:

personligen tycker jag att Sonys menysystem är tokit ologiskt.... dessutom är den sjukt ful...

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 13:56
Ursprungligen av nasdaq:

personligen tycker jag att Sonys menysystem är tokit ologiskt.... dessutom är den sjukt ful...

Rätt

//C

Har läst någonstans att menyerna och navigationen ska vara olidigt seg, typ som att skriva SMS på en (Sony) Ericsson-telefon. Sånt pallar man ju inte. Bortsett från den maffiga batteritiden känner jag mig inte alls sugen.
Vad menar du förresten med "+20 Gb minne"? Det har väl minsta iPoden också, eller missuppfattar jag något?

jag fatta inte heller va han mena med +20 gb minne?

Man väljer Ipod för dens utseende den är ju otroligt snygg, tror måånga tycker det med!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-21 18:48
Ursprungligen av dempan:

Man väljer Ipod för dens utseende den är ju otroligt snygg, tror måånga tycker det med!

Det gjorde inte jag. Faktum är att jag tycker att det är förkastligt att välja en produkt enbart pga utseende. Det är bara pinsamt eftersom det visar att man i teorin är beredd att köpa en kass produkt bara den ser bra ut.

Jag har iofs absolut ingen emot Sonys design.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 15:44

Sonyn ser helt okej ut, jag tycker den faller på interfacet/ui:t samt programvaran på datorn.

Hehe oj... Nej det är sant! +20gb kanske va lite fel... Men om man behöver mer än 20gb på en mp3 så är det fasen konstigt

I oberoende test klarade Sonyn av att spela aktivt under hela 27h!! tycker det verkar va enormt bra.
Tröttnar inte iPod ägare på den korta speltiden?

God hjul

Ursprungligen av VanDahl:

iPod ägare på den korta speltiden?

Jo. Apple måste ta sig i kragen. Men känner jag dom rätt kommer det inte att förändras nämnvärt närmsta åren.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-22 12:58
Ursprungligen av VanDahl:

Hehe oj... Nej det är sant! +20gb kanske va lite fel... Men om man behöver mer än 20gb på en mp3 så är det fasen konstigt

I oberoende test klarade Sonyn av att spela aktivt under hela 27h!! tycker det verkar va enormt bra.
Tröttnar inte iPod ägare på den korta speltiden?

God hjul

Tjaa... jag vet inte om jag skulle säga att drygt 16h e kort batteritid... det e vad jag klockat min nya 60gb photo till iaf.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-23 00:07
Ursprungligen av kainen:

Tjaa... jag vet inte om jag skulle säga att drygt 16h e kort batteritid... det e vad jag klockat min nya 60gb photo till iaf.

Låter som samma fenomén som Canada Goose jackorna. Folk är mer trendkänsliga i Sthlm än övriga landet. Man köper och använder saker för statusen istället för att bara använda prylen logiskt. T.ex köpa en tunnare jacka i en stad som på sin höjd får fem minusgrader, eller som i det här fallet inte byta ut de usla orginalsnäckorna enbart får att det ska synas att man har en iPod.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-23 00:36
Ursprungligen av Smirf:

Låter som samma fenomén som Canada Goose jackorna. Folk är mer trendkänsliga i Sthlm än övriga landet. Man köper och använder saker för statusen istället för att bara använda prylen logiskt. T.ex köpa en tunnare jacka i en stad som på sin höjd får fem minusgrader, eller som i det här fallet inte byta ut de usla orginalsnäckorna enbart får att det ska synas att man har en iPod.

Jag köpte iPod av många olika anledningar som gjorde att jag tyckte den var överlägsen alla andra mp3 spelare på marknaden:
1.Mkt utrymme
2.Lätt använd med bra interface
3.Har firewire (vilket jag behövde pga jag har en imac g3 med alla låtar på...skulle gå slött med USB 1.1)
4.Design mässigt en väldigt snygg mp3 spelare.
5.Gick att synka med iTunes som (enligt mig) är världens bästa musik uppspelnings program.
Det var med dessa kriterier som iPod blev mitt val (framför allt pga att den hade firewire)

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-23 08:28
Ursprungligen av Smirf:

Låter som samma fenomén som Canada Goose jackorna. Folk är mer trendkänsliga i Sthlm än övriga landet. Man köper och använder saker för statusen istället för att bara använda prylen logiskt. T.ex köpa en tunnare jacka i en stad som på sin höjd får fem minusgrader, eller som i det här fallet inte byta ut de usla orginalsnäckorna enbart får att det ska synas att man har en iPod.

har du nånsin varit i sthlm? vi får betydligt mer än -5 grader... däremot skulle jag aldrig köpa en goose jacka med tanke på att alla djursholmare har det. Klart man är mer trändkänsliga. Sen tror jag inte att det är speciellt många som tycker att dom behöver bättre ljud än det är i ipods orginallurar... inte svensson som köper ipod iaf... sen att alla vi som hänger här på forumet vet att vi behöver bättre lurar är en annan sak, kan ju bero på att vi är prylbögar och audiofiler

Förresten... Nån som testat den? Iochmed att folk klagar på menysystemet osv.?
Kanske inte rätt forum att ställa en sådan här fråga eftersom de flesta är ägare av en iPod vilket gör att svaren inte blir speciellt objektiva, tyvärr.

Menade absolut inget mot iPoden eller så... tycker det är en helt underbar spelare men det som talar emot att jag ska skaffa en ny är som sagt batteritiden. Jag har behov av en stor spelare som klarar av utan att laddas under en längre tid.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 15:52
Ursprungligen av VanDahl:

Förresten... Nån som testat den? Iochmed att folk klagar på menysystemet osv.?
Kanske inte rätt forum att ställa en sådan här fråga eftersom de flesta är ägare av en iPod vilket gör att svaren inte blir speciellt objektiva, tyvärr.

Menade absolut inget mot iPoden eller så... tycker det är en helt underbar spelare men det som talar emot att jag ska skaffa en ny är som sagt batteritiden. Jag har behov av en stor spelare som klarar av utan att laddas under en längre tid.

Och hur skulle du kunna få ett helt opartiskt svar? Klart man jämför med iPodens interface och ui och då är det ju inte så konstigt att Sonyn faller platt. Är du inte nöjd iom. att du inte fått svar som prisar spelaren?

Om nu batteritiden är det som du tycker är viktigt så ska du väl troligtvis köpa Sonyn, då den utan tvekan har en överlägsen batteritid.

Fast iPod vinner klart på design och såvidare så jag vette fasen... svårt val!

jävligt sygen på en iPod G4 eller Mini. Svårt val! Måste bara få sålt min JoS MP-130 först

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 17:22

Tycker nog att sonyn är ganska så ful och några sega menyer vill man ju inte veta av.

Men batteritiden talar för den och inte är den så dyr heller. En vass konkurent till ipoden.

Det är den absolut... Fast det känns som att iPod har lite mer attityd och personlighet. Dessutom är den inte världens mest sålda mp3 spelare utan en anledning! Jag är som sagt mycket sugen på en G4 men först måste jag få sålt jävla JoS MP-130

sen så undrar jag om dom flesta verkligen tycker om dom gör, eller om dom bara vill att "ipod ska vara bäst"

varje gång det har kommit en "ipod konkurrent" så säger folk att menysystemet är ologiskt eller att den är ful. Tycker att man ska testa den först och sen lägga komments.

Själv tycker jag sony'n ser grym ut!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-21 19:24

En spelare som däremot ser intressant ut är iRiver H10.

Är inte fallet med Sonyn att den kodar om ex mp3-filer till ATRAC. Detta kan ju vara en aning jobbigt och onödigt om man redan besitter x antal GB mp3 på datorn.

Ska man lägga in musik från CD-skivor spelar det ju ingen större roll...

Men med ATRAC formatet ska man tydligen få i princip lika bra ljudkvalité som med mp3 och när man lägger över filerna med det medföljande programmet så kodas alla mp3 filer automatiskt till ATRAC3... Kanske tar lite längre tid men å andra sidan får man inte mycket mer musik! Är nyfiken på denna spelare... Skulle gärna vilja testa den o se hur den verkar först. Fast just nu ligger en iPod G4 nära till hands helt enkelt för att den är så jäkla fin. Även att det måste finnas en anledning till att iPod är världens mest sålda Mp3 spelare

fast det känns inte som att ipod är Sveriges mest sålda. Det känns inte så iaf. Alla i min skola, alla i stan osv går ju runt med små jens eler små 128 mb'are. har sett 1 ipod i borlänge, sen såg jag en som körde Sm i halfpipe med sin ipod.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-22 17:27
Ursprungligen av tajroo:

fast det känns inte som att ipod är Sveriges mest sålda. Det känns inte så iaf. Alla i min skola, alla i stan osv går ju runt med små jens eler små 128 mb'are. har sett 1 ipod i borlänge, sen såg jag en som körde Sm i halfpipe med sin ipod.

Går man i tunnelbanan i sthlm så får du anstränga dig om du INTE ska se folk med vita iPod lurar

Den Mp3n jag nu har... JoS MP-130 har ju tillochmed slutat säljas för att det har varit så mycket problem med den osv. lyckligtvis har min fungerat bra hela tiden. Fast nu känns det som att jag vill ha en riktig tungviktare!

sonyn var otroligt ful ser ut som en sån där ful liten mp3 spelare fast värre

1
Bevaka tråden