Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stöttåligt?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej funderar på att införskaffa en mp3-spelare jag med...(min vackra md-spelare har kollapsat) och man måste ju hänga med i tekniken såklart

Mitt första handsval är självklart en iPod pga dess stora HDD 40gb borde sitta fint, de här små på 250mb känns bara allmänt värdelösa och ett steg tillbaka till fresstyle tiden med lite antal låtar.

Dock har man fått höra att alla mp3 med HDD är inte särskilt tåliga... att HDD:n kollapsar lätt och det är bättre att ha de små med inbyggt flash minne...

Så min fråga är: hur tålig är iPoden? klara den vardagsbruk? pendlar resor till och från jobbet/skolan???

Ursprungligen av Miktoz:

Hej funderar på att införskaffa en mp3-spelare jag med...(min vackra md-spelare har kollapsat) och man måste ju hänga med i tekniken såklart

Mitt första handsval är självklart en iPod pga dess stora HDD 40gb borde sitta fint, de här små på 250mb känns bara allmänt värdelösa och ett steg tillbaka till fresstyle tiden med lite antal låtar.

Dock har man fått höra att alla mp3 med HDD är inte särskilt tåliga... att HDD:n kollapsar lätt och det är bättre att ha de små med inbyggt flash minne...

Så min fråga är: hur tålig är iPoden? klara den vardagsbruk? pendlar resor till och från jobbet/skolan???

Eftersom en HDD bygger på mekanisk lagring i from av en arm som läser av en skriva, kommer man aldrig upp till den minimala stötkänslighet och slitage som ett flashminne har.

En ipods hårddisk klarar av de flesta former av skaningar och stötar som förekommer normalt i varddagen. Dock är det väl inte att rekommendera konstant slängande i marken el gör liknande "onormala" rörelser med den.

Så visst klarar den resor till och från skolan, men kanske inte till och från Mount Everest

  • Medlem
  • 2004-12-16 14:58
Ursprungligen av nasdaq:

Dock är det väl inte att rekommendera konstant slängande i marken el gör liknande "onormala" rörelser med den. Så visst klarar den resor till och från skolan, men kanske inte till och från Mount Everest

LOL dagens inlägg! :):):)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 20:30
Ursprungligen av nasdaq:

En ipods hårddisk klarar av de flesta former av skaningar och stötar som förekommer normalt i varddagen. Dock är det väl inte att rekommendera konstant slängande i marken el gör liknande "onormala" rörelser med den.

Undrar hur den klarar alla "vilda" rörelser som de gör med den i ipod reklamerna IPOD G4 och U2 IPOD
Jag tycker det är ganska "skadliga" rörelser för HDn det dom gör

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-16 21:20
Ursprungligen av pite_jacke:

Undrar hur den klarar alla "vilda" rörelser som de gör med den i ipod reklamerna IPOD G4 och U2 IPOD
Jag tycker det är ganska "skadliga" rörelser för HDn det dom gör

har inte sett reklamerna, men 20mins skakminne säger väl sitt.
du kan väl lattja som fan med den, så länge du inte slänger den ner/upp/höger/vänster i en stum yta.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-16 23:14
Ursprungligen av erik:

så länge du inte slänger den ner/upp/höger/vänster i en stum yta.

Vad innebär det?
I reklamen så hoppar de omkring och skakar ipoden som satan, fast det borde den väl kanske tåla, eller?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-16 23:29
Ursprungligen av pite_jacke:

Vad innebär det?
I reklamen så hoppar de omkring och skakar ipoden som satan, fast det borde den väl kanske tåla, eller?

ja. den har som sagt 20min skakminne.
att hoppa omkring med en iPod i handen och att slänga den i marken är inte samma sak.
vad är det som är så svårt att förstå?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 02:41
Ursprungligen av erik:

ja. den har som sagt 20min skakminne.
att hoppa omkring med en iPod i handen och att slänga den i marken är inte samma sak.
vad är det som är så svårt att förstå?

Nej...jag fattade bara inte vad du menade med "stum yta" men nu fattar jag

Joho!!
Ja ok då kan jag vara lugn och köpa mig denna mercedes av mp3-spelare

  • Medlem
  • 2004-12-17 00:51

LOL Den här tråden skapar "dagens" en efter en...

Du kan vara lugn Miktoz; Jag har en iPod 40GB G4, och jag har tappat den i marken tre (!) gånger, från ca en meters höjd.

Jag vet att det låter chockerande, men den fungerar lika bra nu som när jag köpte den

Värt att nämna är kanske att jag har PodSleevz-fodral, typ gummi/tyg som verkar ganska dämpande. Rekommenderas till klantiga!

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-18 21:32
Ursprungligen av albin156:

Du kan vara lugn Miktoz; Jag har en iPod 40GB G4, och jag har tappat den i marken tre (!) gånger, från ca en meters höjd.

Jag vet att det låter chockerande, men den fungerar lika bra nu som när jag köpte den

Värt att nämna är kanske att jag har PodSleevz-fodral, typ gummi/tyg som verkar ganska dämpande. Rekommenderas till klantiga!

var den igång eller avstängd vid olyckorna?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 22:10
Ursprungligen av albin156:

Du kan vara lugn Miktoz; Jag har en iPod 40GB G4, och jag har tappat den i marken tre (!) gånger, från ca en meters höjd.

Jag vet att det låter chockerande, men den fungerar lika bra nu som när jag köpte den

Värt att nämna är kanske att jag har PodSleevz-fodral, typ gummi/tyg som verkar ganska dämpande. Rekommenderas till klantiga!

Du borde bli arresterad!!

//C

  • Medlem
  • 2004-12-21 19:30

Jag har ocksåt tappat min mini i asfalten när den var på, och den funkar fortfarande fint. Lite ytliga skador dock

Jag tappade min G3 iaf en gång och den fick inga problem av det. Men jag trodde ärligt talat att en iPod klarade typ hur mycket som helst. Senaste numret av Q testar iPodens stryktålighet, jag tror den funkar ganska bra tills dom sätter eld på den.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-12-25 15:15
Ursprungligen av simon1583:

Jag tappade min G3 iaf en gång och den fick inga problem av det. Men jag trodde ärligt talat att en iPod klarade typ hur mycket som helst. Senaste numret av Q testar iPodens stryktålighet, jag tror den funkar ganska bra tills dom sätter eld på den.

en flashminnesspelare klarar väl mer "hur mycket som helst" än en iPod.
pga hårddisken kommer den ju alltid vara mer öm.

  • Medlem
  • 2004-12-25 15:11

o jag har sett en iPod som är bränd funka...
jag måste bara hitta länken igen...

Min iPod G4 hoppar över låtar. Dels laggar den när jag startar en ny låt, dels kan den mitt i en låt hoppa fram till nästa. Den är bara två månader gammal, jag vet inte om det kan bero på att jag tappat den.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 21:17

tjenare, jag har en 4G och joggar med den ibland. om jag ska vara ärlig så håller den inte trycket, den fixar bara ungefär 15min. skakning sen lägger den av.

1
Bevaka tråden