Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta musik från ipod till macen?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Måste rensa min ipod och behöver flytta all musik till datorn (Mac OSX).
Vilket är det bästa programmet för detta?

Provade med PodWorks, med det tillåter inte att man flyttar fler än en fil (en låt) åt gången.
Visst, köper jag mjukvaran går det säkert bättre men ... ja, ni fattar.

Vilket program är bäst för ändamålet?
Jag vill liksom att låtarna ska lägga sig snyggt i mapparna, inte huller om bullar.

Tack o Hej

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 15:19
Ursprungligen av krisse:

Måste rensa min ipod och behöver flytta all musik till datorn (Mac OSX).
Vilket är det bästa programmet för detta?

Provade med PodWorks, med det tillåter inte att man flyttar fler än en fil (en låt) åt gången.
Visst, köper jag mjukvaran går det säkert bättre men ... ja, ni fattar.

Vilket program är bäst för ändamålet?
Jag vill liksom att låtarna ska lägga sig snyggt i mapparna, inte huller om bullar.

Tack o Hej

Går det inte att använda iTunes till att flytta musiken?

Nä det går inte att använda iTunes för att flytta från iPod till Macen, sök på versiontracker. Jag har ännu inte hittat något riktigt bra program

/Olof

Terminalen funkar fint, men det kräver ju lite kunskap om unix komandon. Men en kort guide:

OBS!!! gör detta på egen risk, jag är ingen unixguru utan ville bara se om det var möjligt, jag kopierade endast en fil för att se om det överhuvutaget gick och et gjorde det, filnamn med åäö kan kanske ställa till det men eftersom vi kopierar en hel musik mapp så borde det kanske gå jag vet inte och har inte tid att testa.OBS!!!

1 Koppla in iPoden och aktivera hårddiskläge.
2. Öppna ett terminal fönster
3. skriv cd och dra iPodikonen från skrivbordet in i terminalfönstret
4. nu är du i iPoden, skriv cd iPod_Control/ (det är viktigt med stor och liten bokstav för att det är unix vi har och göra med)
5. i iPod_Control finns det en mapp som heter music (om du skriver ls så får du se vilka filer och mappar som finns) det är den vi vill kopiera till Macens HD.
6. för att kopiera filer skriver vi cp "filens namn" "filens destination" och för att vi ska få allt rätt bör vi skriva
cp -R music "destinationsmapp" för att göra destinationsmappen så enkel som möjligt öppnar du ett finderfönster och går in på din hemmapp sen tar du musik mappen från den och drar in i terminalförnstret då borde det se ut så här.

cp -R music /Users/olof/Music
p
sen börjar kopieringen. -R är till för att vi ska kopiera en mapp med dess innehåll kolla "man cp" (skriv det i ett tomt terminalfönster och scrolla ner med space) om du vill veta mer

Det finns enklare lösningar använd dem om du inte vet vad du gör, jag vågar göra det på min dator eftersom jag egentligen inte har något värdefullt på den i detta läge.

Mvh Olof (tänk på att jag inte är säker på att detta kommer att fungera och det kommer att ta tid beroende på hur mycket musik du har på din iPod)

1
Bevaka tråden