Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet laddar ur under vila ?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en iPod Photo som när man lyssnar har en helt ok batteritid (Har dock inte testat tiden), men när man inte använder iPoden och den går i vila så drar den tydligen massa batteri. Så om jag laddar upp den fullt och sedan låter den ligga så är den nästan död efter några dagar.

Läste här att batteriet dras ur när man är kopplad via FW till en dator i vila, men detta gäller alltså när den bara ligger för sig själv.

På iPodlounge hittade jag en diskussion om att man kan motverka detta genom att stänga ner iPoden istället för bara vila. Verkar lite konstigt att det ska behövas tycker jag.
http://www.ipodlounge.com/forums/showthread.php?s=&threadid=7822

Väntar man tillräckligt länge så måste den starta upp när man ska använda den, men den går bara ner i viloläge över natten för mig.

Jag har gjort en Reset och startat om iPoden men utan förändring.

Har ni andra likadant?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-29 20:54

Är väl rent logiskt att så länge enheten är "igång", dvs det används ström till kretsarna så töms batteriet. Det borde även (men i betydligt lägre takt) tömmas av att inte användas på lång tid.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-11-29 21:51

Det är fullt normalt. Tyvärr...

Men det finns ju uppenbarligen två lägen. Ligger den oanvänd länge så tar det längre tid att starta upp. Normalt när jag ska sätta igång min så vaknar den på ett ögonblick. Jag skulle gärna ställa in den så att den snabbare går ner i "djup vila" och offra lite uppstartstid för batteritid.

Okej nu tänkte jag försöka dra liv i denna diskusion igen. Nu vet jag att alla inte har samma problem som jag.

Om jag stänger av min nyladdade iPod (genom att hålla nere Play) och lägger den utan laddström så är den urladdad på 2 dygn, dvs utan att jag använder den.

En kompis köpte sin och min iPod samtidigt i USA med hans kan ligga länge utan att laddas ur.

Hur länge kan era iPod ligga utan att användas utan ström utan att tappa märkbart med batterikraft?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-21 13:37
Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Okej nu tänkte jag försöka dra liv i denna diskusion igen. Nu vet jag att alla inte har samma problem som jag.

Om jag stänger av min nyladdade iPod (genom att hålla nere Play) och lägger den utan laddström så är den urladdad på 2 dygn, dvs utan att jag använder den.

En kompis köpte sin och min iPod samtidigt i USA med hans kan ligga länge utan att laddas ur.

Hur länge kan era iPod ligga utan att användas utan ström utan att tappa märkbart med batterikraft?

3 dygn så ska min vara utladdad.

Men min lever i dockan

//C

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Okej nu tänkte jag försöka dra liv i denna diskusion igen. Nu vet jag att alla inte har samma problem som jag.

Om jag stänger av min nyladdade iPod (genom att hålla nere Play) och lägger den utan laddström så är den urladdad på 2 dygn, dvs utan att jag använder den.

En kompis köpte sin och min iPod samtidigt i USA med hans kan ligga länge utan att laddas ur.

Hur länge kan era iPod ligga utan att användas utan ström utan att tappa märkbart med batterikraft?

Jag känner igen problemet, min lilla rosa laddar ur sig ruskigt fort, ett dygn ungefär. Och då skall nämnas att den bara är KNAPPT en månad gammel
Är detta någon som man får på köpet, eller går det att göra något åt?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-27 18:31

ALLA laddningsbara batterier tappar laddningen med tiden. Även om man inte använder dem.

Ursprungligen av raZmus:

ALLA laddningsbara batterier tappar laddningen med tiden. Även om man inte använder dem.

Jo det är ju så batterier funkar, det köper jag, men att det går så ruskigt fort...Det hade ju varit juste om man kunde ha med sig podden AVSTÄNGD och sedan kunna njuta av sin musik...finns det ingen firware som fixar att podden kan att gå i "djup sömn" kvickare?

Ursprungligen av robcar:

Jo det är ju så batterier funkar, det köper jag, men att det går så ruskigt fort...Det hade ju varit juste om man kunde ha med sig podden AVSTÄNGD och sedan kunna njuta av sin musik...finns det ingen firware som fixar att podden kan att gå i "djup sömn" kvickare?

Med PodPlayer kan du aktivera ett sådant hack. Programmet hittar du här och väl inne i det går du in på "iPod Hacks" under menyn "Extras". Kryssa för "Deep sleep". Klart!

ja min tappar också laddning...fast inte på några få dagar som ni säger. snarare en vecka. ipoden drar ju hela tiden lite ström när man inte använder den och den är i sleep mode.

Jaha. Jag tröttnade på att inte kunna låta iPoden ligga oanvänd för att sedan kunna använda den utan att ladda upp igen, så jag ringde Apple. De bad mig prova en återställning, men det blev inte bättre. Då fick jag skicka in den till Apple. Den hämtades förra torsdagen 16.00 av UPS och gick iväg till Holland.

Nu är det onsdag eftermiddag, alltså mindre än en vecka sedan den skickades.

Nu har jag en sprillans ny iPod i handen. Så något fel var det nog ändå. Självklart ska man kunna ladda iPoden, låta den vila i minst flera dagar och sedan börja använda den.

Jag skickade också in min ipod för några veckor sen, men p.g.a trasigt knapplås och dåligt batteri, sen fick jag tillbaks en helt ny. Problemet med den är att den hänger sig så fort man använder sleep grejen och batteriet laddas ut efter en natt. Nu har jag bara laddat den tre gånger så kom jag på att eftersom batterierna är dåliga i början så kanske de är därför som dom laddas ut under natten i början sen efter nån vecka har batteriet blivit bättre och de inte laddas ur så snabbt. Så jag ska nog vänta med att skicka in den och se om den fixar till sig själv. Nån som tror det kan stämma?

Mitt batteri håller ungefär 2-4 timmar om den ligger i vila, batteritid om man lyssnar ungefär 1 timma.:tveksam:

1
Bevaka tråden