Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Olika komprimeringsformer?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-05 20:20

Är en nybliven iPod-ägare och har en undran om detta med olika komprimeringstekniker.
Vilket av dem tar minst plats? Är det mp3? AAC? WAW?
Kvalitetsskillnad? Jag vill ju förstås få plats med så mycket som möjligt på min 20G iPod.

Men vill förstås inte nalla alltför mycket på kvaliten heller...

Tack på förhand!

Ursprungligen av antaeus:

Är en nybliven iPod-ägare och har en undran om detta med olika komprimeringstekniker.
Vilket av dem tar minst plats? Är det mp3? AAC? WAW?
Kvalitetsskillnad? Jag vill ju förstås få plats med så mycket som möjligt på min 20G iPod.

Men vill förstås inte nalla alltför mycket på kvaliten heller...

Tack på förhand!

mp3 files are smallest. Probably the bst quality on an ipod will be from Apple lossless but will take much more space...try them both and see if you hear a big difference. If not go with mp3...

Hope it helps.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-05 21:27

.. Att jämföra mp3 och Apple Lossless är nog inge vidare.. (Två helt olika tekniker..)
Jag tycker du ska välja mellan att köra mp3 samt att köra AAC.. Eller så kör du båda. (Börja nu inte konvertera om från mp3->AAC..)

Ursprungligen av franz:

.. Att jämföra mp3 och Apple Lossless är nog inge vidare.. (Två helt olika tekniker..)
Jag tycker du ska välja mellan att köra mp3 samt att köra AAC.. Eller så kör du båda. (Börja nu inte konvertera om från mp3->AAC..)

Franz is right in a way, in that they are two different techniques at different ends of the spektrum, but I think you should play around with all the different formats and techniques if you really are interested to see the difference in quality between different files. If it's just about space then...

I play around wit Apple lossless, EAC, WAV and others and it's alot of fun and not that hard once you understand it.

  • Medlem
  • 2005-01-06 10:20

AAC är ett bättre komprimerings verktyg!
Notera att mp3 bygger på 10år gammal teknik.. och AAC är mordernare och göra att du kan koda dina !CD! skivor med bättre kvalit'e till en lägre kostnad (kvalite/mb)

Notera att kvaliten blir bättre enbart om du kodar från CD till AAC och inte Mp3 till AAC

Dålig ljudkvalitet

Jag har 40GB och ingen brist på uttrymme. Jag försökte använda lossless för att få så bra kvalitet som möjligt, men jag är inte nöjd! De flesta låtar har asbra ljud, medan andra låter helkasst. Med jämna mellanrum blir det små fördröjningar och ljud"ploppar". Är jag omåttligt kräsen?

Ska lossless föreställa bättre än tillochmed MP3 med 320kbit/sek? Vilka inställningar ska man välja i anpassat läge för felfritt ljud?

1
Bevaka tråden