Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortering av låtar! Har sökt!!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-12-28 07:59

Hej på er.

Jag har införskaffat mig en ipod40gb och är nöjdare än väntat.
Men jag har ett litet problem jag har ca 4000 låtar som jag vill lägga in.
Men några har inte rätt id3 tag på (eller snarare ganska många)
Därimot ligger alla låtar snyggt och prydligt i mappar som heter rätt artist och rätt album.
Nu så är det så att jag skulle vilja ha mitt biblotek i ipoden som i windows dvs efter map namnet och inte efter id3 taggen.
Går inte detta att lösa på något klurigt sätt?
Skulle vara as chysst om någon kunde hjälpa mig.
Jag sökte lite och läste genom några trådar men hitta inget!
Har Windows XP Pro.

Mvh David

Nej det går nog tyvärr inte så vitt jag vet. Ipod sorterar som den själv vill och lägger alla musikfiler i massa konstiga mappar, typ F01 m.fl., helt utan synbar logik.

Men om du redan har alla låtar i mappar med rätt artist och album så får du nog gå den hårda vägen och först importera album för album till Itunes och redigera id3-taggen för varje album du importerar till Ipoden.

Var glad att du åtminstone har låt-informationen i mappnamnen. Värre vore ju om du bara hade haft "lösa"/spridda musikfiler helt utan identitet.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-03 10:27

Men GAH vad jobbigt.
Finns det inget program någon släppt som gör att man slipper ha det så?
Eller något mp3 tag program som ordnar fixar så låtarna får taggen enligt katalogen alltså tex "kent/Isola/747" så blir mp3 taggen "Artist kent. Album Isola. Låt 747" flr om det fanns så hadde alla mina problem varit lösta för alla mna låtar är väl sorterade i windows men taggarna är inte fullständiga på alla låtar!

Mvh Z0l!d

altså om du fixar Taggarna på ett album och skriver in "artist" kent "album" Isola "name" 747 då kommer den dyka upp i ipoden som Kent/isola/747, om du fattar.

Ipod is all about the tags. Innan jag köpte poden så fixade jag mina 2000 låtar, lite drygt men det är värt. Jag tycker sättet att hantera låtar som itunes/ipod gör är jävligt bra!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-01-03 12:29
Ursprungligen av tajroo:

altså om du fixar Taggarna på ett album och skriver in "artist" kent "album" Isola "name" 747 då kommer den dyka upp i ipoden som Kent/isola/747, om du fattar.

Ipod is all about the tags. Innan jag köpte poden så fixade jag mina 2000 låtar, lite drygt men det är värt. Jag tycker sättet att hantera låtar som itunes/ipod gör är jävligt bra!

Jo men det jag menade var om det fanns någort program som fixade taggsen åt mig.
Så att det vart som jag skrev!
så jag slipper sitta och editera hundratals låtar.

Kolla vad Tag 'n Rename kan göra för dig

  • Oregistrerad
  • 2005-01-06 17:18

Till OSX finns MP3Rage
http://www.chaoticsoftware.com/ProductPages/MP3Rage.html

Något liknande måste ju finnas till Windows?

Ett rätt bra sätt att lösa ditt problem är helt enkelt att droppa mapp för mapp i itunes så de bildar en "playlist" för varje mapp. Då får playlisten mappens namn. Låtarna kommer givetvis att ha kass idtaggar fortfarande men om du kan leva med det och istället koncentrera dig på att skapa shyssta playlist så funkar det kanon.

hepp!

Sen kan man ju markera alla låtar från den albumspellistan och gå in på info och ändra album och artist på alla på en gång. Sparar i alla fall lite tid.

1
Bevaka tråden