Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad ska ja ha, 20g4 elle 40g4?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-13 19:13

Hej på er alla!

Ja är på g att äntligen äga en egen ipod nu! men ja har lite beslutångest och vill ha lite synpunkter från er mer kuniga...

Vad ja undrar är vad ni skulle föredra? Ja bryr mig inte om priset , pga att ja ska få den i present men ja undrar lite hur de båda skiljer sig till utseende vikt och storlek... ja vet att 40 gigaren är något tjockare och tyngre men är det nåt märkvärt? Om det nu är så att 20 gigaren upplevs som smidigare tar ja en sådan pga 20 gb räcker lätt! men 40gb är alltid najs! Nån som testat att hålla de båda i handen och känt skillnaden?

Ipod mini och ipod photo är inte aktuella för mig just nu...

till sisst... nån som har några jämförande kort på de båda liggande bredvid varandra?

tack på förhand/Azzpa...

[EDIT] Yes mena ju naturligtvis g4 [/EDIT]

  • Medlem
  • 2005-01-13 19:31

du menar g4, va??
jag tycker att du ska köpa en 40gb, så mycket tjokare är den inte..... och man kan alltid ha den som en exterm hårddisk

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-13 19:31

haha, dagens i-landsproblem.
jag hade valt en iPod photo 60gb. lätt. om man har samvetet att begära det dyraste.

korr: såg nu att det handlade om tredje generationen. i rest my case.

Ursprungligen av azzpa:

Hej på er alla!

Ja är på g att äntligen äga en egen ipod nu! men ja har lite beslutångest och vill ha lite synpunkter från er mer kuniga...

Vad ja undrar är vad ni skulle föredra? Ja bryr mig inte om priset , pga att ja ska få den i present men ja undrar lite hur de båda skiljer sig till utseende vikt och storlek... ja vet att 40 gigaren är något tjockare och tyngre men är det nåt märkvärt? Om det nu är så att 20 gigaren upplevs som smidigare tar ja en sådan pga 20 gb räcker lätt! men 40gb är alltid najs! Nån som testat att hålla de båda i handen och känt skillnaden?

Ipod mini och ipod photo är inte aktuella för mig just nu...

till sisst... nån som har några jämförande kort på de båda liggande bredvid varandra?

tack på förhand/Azzpa...

[EDIT] Yes mena ju naturligtvis g4 [/EDIT]

Egentligen så har du ju redan svarat själv på din fråga.

En 40 Gb är 2-3 mm tjockare ocha 27 gram tyngre har jag för mig, vilket märks när man kan hålla en 20 och 40 samtidigt och jämföra. 10 Minuter efter den jämförelse så är det glömt och den "feta" 40 känns hur smidig som helst, men den har alltså dubbelt så mycket lagringsutrymme uti fall att.....

Det är oerhört mycket lättare ha lite lagringsutrymme över, än att plötsligt stå där med med en överfull iPod och klia sig i huvudet när man inte får in mer....

Dr Tinnitus, nöjd 40 Gb kille

Jag köpte en 15gb i mars 2004, tanken var då att jag skulle ha den till apple gjorde något helt nytt, typ G5 alltså.
I november köpte jag en 40gb 4G för att min 15gb blev full.
Jag tycker helt klart du ska satsa på 40gb.

Angående storleken måste jag dock erkänna att jag längtar tillbaka till min G3a när jag känner på henne, hon är ju så smidig och läcker. oj oj oj...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-14 00:52
Ursprungligen av simon1583:

I november köpte jag en 40gb 4G för att min 15gb blev full.

provat att radera låtar istället? låter billigare.
jepp, den var dålig

Ursprungligen av erik:

provat att radera låtar istället? låter billigare.
jepp, den var dålig

det är ju det man inte vill. då kan man ju ha en med 512mb (med display) o sitta o byta låtar. jag vill kunna lägga in o lägga in igen uton o nånsin ta bort.

Alltså, skillnaden mellan 20 Gb och 40 Gb vad gäller tjocklek och vikt är inte stor, man tänker bara på det när man har båda i handen och jämför.

Jag valde en 40 Gb just för att den bara var något tjockare men hade dubbla utrymmet.

Idag har jag 10 243 låtar på min 40Gb iPod, då har jag ändå ca 250 Mb ledigt, så närmare 11 000 låtar går att få in totalt.

Dr Tinnitus

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 02:21
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Alltså, skillnaden mellan 20 Gb och 40 Gb vad gäller tjocklek och vikt är inte stor, man tänker bara på det när man har båda i handen och jämför.

Jag valde en 40 Gb just för att den bara var något tjockare men hade dubbla utrymmet.

Idag har jag 10 243 låtar på min 40Gb iPod, då har jag ändå ca 250 Mb ledigt, så närmare 11 000 låtar går att få in totalt.

Dr Tinnitus

Och hur många låtar ligger och dammar?

//C

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-14 02:32
Ursprungligen av Archduk3:

Och hur många låtar ligger och dammar?

//C

inga såklart. kan man sina saker så lirar man igenom rubbet på en dag

Ursprungligen av erik:

inga såklart. kan man sina saker så lirar man igenom rubbet på en dag

Hur hade du tänkt att lira igenom 10000 låtar * 4 min = 40 000 minuter = 667 timmar
- på en dag!!!?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-16 13:36
Ursprungligen av kaiko555:

Hur hade du tänkt att lira igenom 10000 låtar * 4 min = 40 000 minuter = 667 timmar
- på en dag!!!?

ja, vad annars? det handlar om vilja och teknik

  • Oregistrerad
  • 2005-01-14 02:06

Men det finns låtar du inte lyssnar på på säkert 4 månader.

Smart att ha de?

//C

Ursprungligen av Archduk3:

Men det finns låtar du inte lyssnar på på säkert 4 månader.

Smart att ha de?

//C

Det handlar inte om det. Det handlar om att du nån dag kan komma att vilja lyssna på den låten du inte lyssnat på de senaste fyra månaderna, då vill du ha låten i fickan inte hemma i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-15 01:45
Ursprungligen av simon1583:

Det handlar inte om det. Det handlar om att du nån dag kan komma att vilja lyssna på den låten du inte lyssnat på de senaste fyra månaderna, då vill du ha låten i fickan inte hemma i datorn.

Ja det har du rätt i. Men jag menar. Då räcker T O M 2500 låtar (10 gig).

Jag ska ju inte säga något eftersom mitt låtbibliotek, knappt når 3000.

///C

  • Medlem
  • 2005-01-15 01:39
Citat:

Jag köpte en 15gb i mars 2004, tanken var då att jag skulle ha den till apple gjorde något helt nytt, typ G5 alltså.
I november köpte jag en 40gb 4G för att min 15gb blev full.
Jag tycker helt klart du ska satsa på 40gb.

Angående storleken måste jag dock erkänna att jag längtar tillbaka till min G3a när jag känner på henne, hon är ju så smidig och läcker. oj oj oj...

Tack för responsen!!! blev mycke klokare nu, med tanke på att det knappast är nån skillnad på storleken lutar det nog iaf åt en 40gb... (Okey ja har mp3 sjukan) men plus att ja kommer langa över en massa filer pga att ja har pc på två olika plattser... BTW hur går det att blanda data filer med music spår på podden?... kan ja bara dra filer i utforskaren till podden och sedan öppna upp det i annan dator, nåt speciellt program?

Ännu en gång ett stort tack till alla för hjälpsammheten....

Ursprungligen av azzpa:

Tack för responsen!!! blev mycke klokare nu, med tanke på att det knappast är nån skillnad på storleken lutar det nog iaf åt en 40gb... (Okey ja har mp3 sjukan) men plus att ja kommer langa över en massa filer pga att ja har pc på två olika plattser... BTW hur går det att blanda data filer med music spår på podden?... kan ja bara dra filer i utforskaren till podden och sedan öppna upp det i annan dator, nåt speciellt program?

Ännu en gång ett stort tack till alla för hjälpsammheten....

Jepp, självklart kan du använda den som en vanlig flyttbar hårddisk. Bara att kryssa i det i iPod-inställningarna i iTunes när du väl fått den.

Satsa på 40gb om inte de extra slantarna är något att oroa sig för.

1
Bevaka tråden