Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod i bil?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej igen.

Jag har en 40Gb 3g iPod och vill ha den i bilen på det vettigaste sättet både funktions och prismässigt.

Har kikat runt lite på nätet men tyvär inte hittat just DEN grejen jag vill ha.

Bilstereon jag har är en finare Pioneer med sk. IP-bus för pioneers CD-växlare. Denna IP-bus har en utforming som är unik för Pioneer och den kan även vis aden ta in signal från annan yttre signalkälla, sk. Aux-ingång.

Ja så långt verkar ju allt bra, men det finns smolk i bägaren, så det rinner över. Eller så är jag bara kräsen och gnällig......

Det jag hittills hittat på nätet som verkar intressant är Belkins in car kit, fast då utan kassett-adaptern. Den lille ciggtändarpluggen med signalutgång som både laddar och fixar signalen vidare från iPod'en till bilstereon verkar vettig, men kanske lite dyr!? Har inte sett nåt svenskt pris på den? Men det känns lite surt att jag även måste köpa en adapter IP-bus till RCA för 400 Kr, vilket är en ynklig kabesnutt på 10 cm med två RCA-kontakter som kanske kostar 30 kr i materialkostnad.

Ja sen har jag ju fortfarande ingen lösning på hållare till iPod'en i bil. Kanske kan en snikbilligt universalhållare med gummilameller i sidorna från Biltema eller liknande funka, för 39,90 kr

Den andra skaen jag hittade, och som gjorde mig klart upphetsad, så pass att jag började klösa efter plånboken, var Densions I-link och I-link+.

Dessa skulle för en hyfsad slant, ja för vad man får alltså, innehålla en hållare med bottenkontakt som sköter laddning och signalöverföring. Den skulle dessutom kunna visa vad iPod'ens låtnamn mm. i bilstereons display, samt att man skulle kunna styra iPod'en från bilstereons rattfjärr även på eftermonterade apparater.

Ja jäklar vad glad jag blev, här var precis vad jag ville ha och för hyfsade slantar med, var beställer man, var......? Medans jag kikade efter det så föll blicken på nåt om "finns din apparat inte med på listan över kompatibla......" Nää..... jag ger mig då fan på...... tänkte jag och klickade mig dit för att se efter. Och givetvis så fanns ett gäng märken med utom Pioneer....... SUCK.....

Att det ska vara så ödesmättat då....

Här har man en redig dräpare till bilsterero av mycket känt märke, samt en iPod musikspelare som är nästan en livsstil. Hur kan det efter flera år ännu inte finnas en solklar smidig enkel sammankoppling (utan extra adaptrar och skit) av dem som gör att iPoden laddas och kan styras från Pioneers rattfjärr och visa vad ipoden spelar i Pioneer'ens display!? Ofattbart.

Finns det någon som känner till varför de flesta andra bilstereomärken finns i Densions sortiment men inte Pioneer?

Finns det några andra förslag på lösningar på mitt sökande för att få ipod'en ihop med min bilstereo?

Dr Tinnitus

Ursprungligen av andem038:

Klart att iTrip funkar, men den är för det första inte laglig i Sverige. Sen är det allmänt känt att den inte direkt befrämjar välljudet som iPod'en är kapabel till. Med tanke på att det bör bli klart sämre prestanda ljudmässigt så är det inte intressant för mig.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Klart att iTrip funkar, men den är för det första inte laglig i Sverige. Sen är det allmänt känt att den inte direkt befrämjar välljudet som iPod'en är kapabel till. Med tanke på att det bör bli klart sämre prestanda ljudmässigt så är det inte intressant för mig.

Dr Tinnitus

Hej,

Har precis samma problem som du.
Har också en nyare pioneer CD spelare i bilen med ip-bus och en iPOD med 30-pins kontakten.

Tror också man skulle kunna göra nån sjysst ihop koppling mellan dessa med rätt kabel, om man bara hade kopplings schemat på båda kontakterna!! tycker jag har letat på hela internet efter dessa men inte hittat dom.

hittar nån eller vet vad dom olika stiften går till på iPODen och på ip-bussen(pioneer) länka upp dom såfall, please!!

Nu börjar det hända saker......

Hittade nyss denna mycket intressanta nyhet!

http://macworld.idg.se/ArticlePages/200501/05/20050105110542_MW/20050105110542_MW.dbp.asp

Dr Tinnitus

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 19:49

iTrip olagligt i Sverige? Berätta mer tack.

Jag hade snart också tänkt köpa en sladd till bilstereon. Har en saab 95, någon som vet nått bra att ha?
Ska börja kolla runt nu.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-07 19:50
Ursprungligen av jag:

iTrip olagligt i Sverige? Berätta mer tack.

iTrip sänder, om än en svag signal, på FM-bandet, vilket man inte får nyttja hursomhelst i Sverige.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 19:54

åhfan, då måste jag genast köpa en!

  • Oregistrerad
  • 2005-01-07 19:58

tjena igen.
funderar på denna: http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore?productLearnMore=TA381
någon som har en sån eller ha använt en sån här? jag förstår inte riktigt hur den fungerar, hur kopplar jag in den, eller VART kopplar jag in den?
Finns det bättre alternativ?

Ljud i bilen ... hur jag gjorde!!!

Tog helt enkelt bort stereon helt och hör från utgången på min ipod rakt in i slutsteget (4-kanaler)
Kopplingen är lagd så att basen är i de bakre högtalarna och mellanregister och diskant i dom främre.
Slusteget är inställt på 40 hz istället för 60 vilket gör att podden inte behöver jobba så hårt mot steget.

Har kopplat slutstegets puls mot bakljuset vilket gör att den automatiskt går igång när jag startar bilen.

Brukar koppla in och slå igång podden innnan jag startar bilen för att undvika "ploppet" vilket i sig inte är starkare än det som min gamla stereo gav infrån sig!

Driver och laddar från cigg uttaget....

Låter klockrent!

Har inte testat själv men det finns rätt många som gjort egna modifikationer på sin IP-BUS relativt enkelt.
En av många
Kan vara bra att läsa hela posten (länk uppe i högra hörnet) då pin-layouten skiljer sig något mellan olika modeller

1
Bevaka tråden