Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera till AAC

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I mitt bibliotek har jag en salig jävla blandning på format o bithastighet.. Jag skulle vilja ha allt i AAC 192 kbit/s.. Hur ändrar jag detta enklast?

Högerklickar jag på en låt (eller alla) o väljer "konvertera till AAC" så finns ju fortfarande orginalet kvar!!

Hur ska jag göra?

  • Medlem
  • 2005-01-19 17:17

Gör om alla så och sen ta bort alla mp3.

Ursprungligen av Patcy:

Gör om alla så och sen ta bort alla mp3.

Hur gör jag det på nåt smidigt sätt då? Lägga alla mp3 i en smartplaylist o sen radera den eller?
Orkar inte sitta o deleta för hand...

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-19 19:05

konvertera inte mp3 till aac. rippa till aac i fortsättningen bara.
konverterar du får du dubbel komprimering, och det kommer låta illa i förhållande till bitrate och storlek.
ett litet varningens finger bara.

i vilket fall som helst kommer du ju inte att se vilka som är mp3 och vilka som är aac när du väl sitter och lyssnar på iPodden, så blandningen är inte riktigt relevant.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-20 08:38

Håller med erik... om du konverterar från mp3 till aac så tappar du bara i kvalitet! Däremot om du rippar till aac med en gång så är det en helt annan sak

storlek mp3 /aac

skiljer det inte i storlek när man komprimerar aac vs. mp3, jag skulle nämligen vilja ändra hela mitt bibliotek från mp3 till aac i hopp om att jag får mer plats på iPoden då..

är jag fel ute?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-22 14:19
Ursprungligen av johan.t:

skiljer det inte i storlek när man komprimerar aac vs. mp3, jag skulle nämligen vilja ändra hela mitt bibliotek från mp3 till aac i hopp om att jag får mer plats på iPoden då..

är jag fel ute?

Japp, du e i stort sett helt fel ute.
Visst kanske filerna kommer bli mindre, MEN du kommer även få en avsevärd kvalitetsförsämring.
Detta beroende på att du kommer komprimera en redan komprimerad ljudfil.

Det enda sättet är att du rippar om alla dina CD's till AAC.

Ursprungligen av jimmy.r:

Japp, du e i stort sett helt fel ute.
Visst kanske filerna kommer bli mindre, MEN du kommer även få en avsevärd kvalitetsförsämring.
Detta beroende på att du kommer komprimera en redan komprimerad ljudfil.

Det enda sättet är att du rippar om alla dina CD's till AAC.

Ursäkta en dum fråga men vad menas med "rippa".

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-27 17:33
Ursprungligen av Kayano:

Ursäkta en dum fråga men vad menas med "rippa".

"Rippa" betyder i detta sammanhang att konvertera en CD till mp3/AAC eller annat format som spelas upp i datorers musikspelare och div. bärbara tingestar, t. ex en iPod.

Ursprungligen av jimmy.r:

"Rippa" betyder i detta sammanhang att konvertera en CD till mp3/AAC eller annat format som spelas upp i datorers musikspelare och div. bärbara tingestar, t. ex en iPod.

Tackar då vet jag det.
Själv laddar jag ner mina låtar i 320 kb mp3 så jag slipper konvertera dom men jag provade att konvetrera en låt till acc. Det blev helt plötsligt 128 kb och det måste ju vara en ganska stor kvalitetsförsämring.

Ursprungligen av Kayano:

Tackar då vet jag det.
Själv laddar jag ner mina låtar i 320 kb mp3 så jag slipper konvertera dom men jag provade att konvetrera en låt till acc. Det blev helt plötsligt 128 kb och det måste ju vara en ganska stor kvalitetsförsämring.

Ja, egentligen är det nog kanske det, men det beror nog på vem man frågar. Enligt "de vise" (audiofilerna) så låter aac bättre än mp3 vid samma bitrate. I mina öron så är det en tydlig kvalitetsskillnad på 128 kbps aac och mp3. Mp3 låter dåligt helt enkelt i låga bitrate. Men med en "högbitad" (>200) låt hör jag knappt ingen skillnad på vare sig aac, mp3 eller cdda (cd).

För övrigt så behöver du inte välja så lågt som 128 kbps till aac (även om det är förvalt i Itunes). Det går att välja högre kvalitet ända upp till 320.

Ursprungligen av Alphonze:

Ja, egentligen är det nog kanske det, men det beror nog på vem man frågar. Enligt "de vise" (audiofilerna) så låter aac bättre än mp3 vid samma bitrate. I mina öron så är det en tydlig kvalitetsskillnad på 128 kbps aac och mp3. Mp3 låter dåligt helt enkelt i låga bitrate. Men med en "högbitad" (>200) låt hör jag knappt ingen skillnad på vare sig aac, mp3 eller cdda (cd).

För övrigt så behöver du inte välja så lågt som 128 kbps till aac (även om det är förvalt i Itunes). Det går att välja högre kvalitet ända upp till 320.

Tack för tipset. Inser att jag har mycket att lära om hur Itunes funkar.

  • Medlem
  • 2005-10-30 20:50

Jag har rippat alla mina låtar.. Märker ingen skillnad i kvalité.

Ursprungligen av Fanny:

Jag har rippat alla mina låtar.. Märker ingen skillnad i kvalité.

Hmm, det beror ju på vad du menar... Vitsen med komprimerad musik, mp3, aac, är ju just det att det ska låta någorlunda likt originalet (cd:n).

Problemet är t.ex. om man ska komprimera om en redan komprimerad låt (t.ex. mp3/192 -> aac/128). Det kan rent tekniskt inte låta bättre, enbart sämre. Däremot så kan man ju faktiskt uppleva att en dubbelkomprimerad låt låter tillräckligt bra för mina behov, men det kan, som sagt, aldrig bli bättre.

Så länge du kör med 320 kbps (oavsett format) så behöver du inte tänka så mycket. 320 är mycket bra och har du plats för det på din hårddisk så är det über-ok. Men mitt personliga tips är att i framtiden välja ett format som du kan använda "så fritt som möjligt". Jag menar bara att mp3 är möjligt att spela överallt, medan aac är för tillfället begränsat till Itunes (och vissa andra musikspelarprogram), Ipod och en del mobiltelefoner.

En bra komromiss är att välja mp3 eller aac/192 med variabel bitrate (VBR). Då får du nästan 50% mindre filer än de med 320, men tillräckligt bra för att vara riktigt, riktigt bra.

Men, som sagt, gör INTE om de 320-filer du redan har utan rippa alltid om från cd:n igen OM du ska ändra storlek.

(Jag har visserligen dubbelkomprimerat några av mina stora mp3:or till mindre aac:or för att vinna tillfällig plats på min mobiltelefon, men det är inget att rekommendera. Jag tänker rippa om dem så fort som möjligt...)

1
Bevaka tråden