Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till dator utan att ladda

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 10:55

Hej !

Vill vårda batteriet som bäst på ny iPod Mini och därmed inte ladda den varje gång jag laddar musik från datorn (mac). Istället ladda fullt, och ladda ur allt.

Kan man justera det? Att iPoden inte laddas när man kopplar den till datorn. då jag vill det. Använder FireWire.

Mvh Olof

  • Medlem
  • 2005-01-16 11:42
Ursprungligen av Oloff:

Hej !

Vill vårda batteriet som bäst på ny iPod Mini och därmed inte ladda den varje gång jag laddar musik från datorn (mac). Istället ladda fullt, och ladda ur allt.

Kan man justera det? Att iPoden inte laddas när man kopplar den till datorn. då jag vill det. Använder FireWire.

Mvh Olof

Som jag förstår det så går inte detta. Men batteriet ska vara konstruerat för att klara detta. MEn jag kan hålla med om att det känns som att man förstör grejerna.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 12:35

Räcker med att ladda ur en gång

Så vitt jag förstår ska det räcka med att ladda ur batteriet en gång så går batteriet på max sedan. jag har gjort så och har inga problem med batteriet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 21:49

Tack för svaren. Skall försöka mäta hur batteriet håller. Några vettiga tips på hur batteriet ska skötas verkar dock inte finnas. Mest en massa gissningar. Tack igen.

Ursprungligen av Oloff:

Tack för svaren. Skall försöka mäta hur batteriet håller. Några vettiga tips på hur batteriet ska skötas verkar dock inte finnas. Mest en massa gissningar. Tack igen.

Det här med minneseffekter (dvs att batterier tar skada av att laddas utan att vara urladdat) gäller endast gamla Ni-cad batterier samt till viss mån Ni-Mh som kom därefter. Dagens Li-jon batterier som sitter i Ipod men även i mobiltelefoner etc har ingen sådan begränsning. Det innebär att du kan ladda på ett halvurladdat batteri utan att påverka prestande och livslängd.

Däremot har Li-jon (precis som andra batterier) ett begränsat antal laddcykler som definierar livslängden. Det här är ingen exakt vetenskap och antalet laddcykler är heller inte precist definierat för varje batteri, men i princip kan man säga att batteriet tål X antal påbörjade laddningar under sin livslängd. Varje gång du ansluter batterier för laddning startar du en sådan laddcykel och det i sig minskar batteriets livslängd (däremot inte hur pass urladdat det är). Jag brukar därför inte heller ansluta till datorn i onödan.

Hoppas detta bringar viss klarhet! För att svara på din fråga dock... det går tyvärr inte att ansluta utan att samtidigt påbörja en laddning. Däremot borde det gå att utveckla ett hack som gör jobbet.

1
Bevaka tråden