Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag gillar volymbegränsningen!

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 15:25

Är det många som är som jag, som faktiskt gillar volymbegränsningen? Jag tycker att maxvolym med begränsningen är för högt, får ont i öronen! vet inte om det är jag som har väldigt känsliga öron, men i lumpens hörseltest kunde jag höra varenda pip utan problem!

Tja, det är bara ett glädjas åt din nöjdhet...

Tycker att volymbegränsningen funkar kanon. Jag har ett par Shure-lurar till som stänger ute allt ljud i miljön. Jag har volymen på mellan 50-60% det låter kanon då. Enda nackdelen är när man skall koppla till stereon eller dyl men då har jag märkt att man kan använda "dockan" den är nog anpassad för en bra line nivå!

Antar att du bara vill få oss att reagera, eller varför skriva något så fånigt.

Volymbegränsningen är ju som sagt en begränsning, på vilket sätt skulle den begränsningen var bättre eller ha några fördelar över en utan begränsning?

Eller är det så att du har tvångstankar och måste lyssna på nästan max?

/mc mongo

Hoppas att jag missförstått ditt inlägg.

Risken är ju den att man har haft, låt oss säga, ajpodden kopplad till stereon via hörlurs uttaget. För att då ej "kranka upp stereon på max så höjer man volymen till ca 80-100%. Morgonen därpå så har man asbråttom till jobbet, tar sin ajpodd och stoppar in lurarna. Sätter sig på cykeln och trycker på play.........:eek:........ Då kan man vara ganska tacksam att det finns en begränsning!

Sen finns det ju en massa nackdelar med begränsningen. Har man t ex en tungdriven studiolur så får man inte ut tillräckligt volym för att kunna lyssna på musiken.
Vad jag har läst så är det fransmännen man ska beskylla för att begränsningen finns. Det är de som har fört in den i EU!?!:mad:

Ett tips är som sagt att skaffa InEar

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 18:32

Jag tycker att en Ferrari inte skall gå snabbare än 110, eftersom man ändå inte får åka snabbare... *hmm* Låter rimmligt...

Har det någonsin slagit dig att vissa lurar är mer trögdrivna än andra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-01 18:43

Jag kör med mina orginalpluggar och vil på 20-30%. Räcker bra, var rädda om eran hörsen för ni har bara en.

Ursprungligen av statemachine:

Är det många som är som jag, som faktiskt gillar volymbegränsningen? Jag tycker att maxvolym med begränsningen är för högt, får ont i öronen! vet inte om det är jag som har väldigt känsliga öron, men i lumpens hörseltest kunde jag höra varenda pip utan problem!

Grejen är inte att det är för lågt normalt sett. Prova att koppla den till en stereo så ser du fördelen med att ta bort volymbegränsningen.
(detta gäller om du kopplar via hörlursuttaget)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 18:22
Ursprungligen av statemachine:

Är det många som är som jag, som faktiskt gillar volymbegränsningen? Jag tycker att maxvolym med begränsningen är för högt, får ont i öronen! vet inte om det är jag som har väldigt känsliga öron, men i lumpens hörseltest kunde jag höra varenda pip utan problem!

Förstår att du gillar lumpen, där personer säger vad du får och ska göra, för det verkar du inte klara av att bestämma själv!

  • Medlem
  • 2004-10-02 21:10
Ursprungligen av fieldy:

Förstår att du gillar lumpen, där personer säger vad du får och ska göra, för det verkar du inte klara av att bestämma själv!

Lite disciplin behöver man allt..

Som sagt, spelar stor roll vilka lurar man använder sig av.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 08:28

Ja, med mina Etymotic 6i och min USA-pod får jag ha typ ~10%

Det borde väl vara bra isåfall eftersom det sparar batterier när man har lägre utvolym på podden

när man har mössa vill iallafall jag ha lite extra volym

Hmm... är det bara jag som kör på 100 % med begränsning?

Att det inte är bra för öronen har inte slagit mig... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 13:57

jag kör på 90% med begränsning och det är alldeles lagom med mina EX71. När jag av misstag har kommit åt volymen under cykelturer etc, och volymen gått upp till max så är det så det gör förbaskat ont i öronen. Därför har jag aldrig ens funderat på att hacka bort begränsningen.

Och då är jag ändå musiker och har lindrig tinnitus

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 23:26

Jag tog bort för iTripen. Blir så lågt annars.

Men ibland kan jag få huvudvärk när den råkar glida upp på 80% utan begränsning, men så sänker man bara.

Dock är ju den "vanliga"volymen jättelåg då :S

//C

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-20 14:16

Oftast räcker det med 60% av volymen... (utan volymbegränsning... dvs runt 90% med)... men vissa låtar har väldigt låg volym och då är det bra att inte ha begränsningen i podden tex äldre låtar som är inspelade på "riktigt sätt"... dagens inspelningar är ofta inspelade på för hög volym o man missar en hel del på det sättet... omfånget blir minimalt.

som sagt, slösar det inte extra mycket batteri då man kör med högre volym?

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-21 07:35
Ursprungligen av VanDahl:

som sagt, slösar det inte extra mycket batteri då man kör med högre volym?

Lär väll vara obetydligt.

Det du nämnde tidigare att många låtar har olika volym... Finns det något program som gör att alla låtar spelas upp i samma utvolym?? Vore klockrent iaf!

Samma problem tycker jag finns då man kollar på DVD.. volymen går upp o ner som en jävla "jojo".. förmodligen för att man ska få så livekänsla som möjligt. Fast hur irriterande är det inte då??
När folk snackar med varandra så hör man knappt vad de säger... sen när det kommer en stor saftig explosion så är det så rutorna skallrar.. värdelöst i min mening! bara jobbigt

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-21 15:37
Ursprungligen av VanDahl:

Det du nämnde tidigare att många låtar har olika volym... Finns det något program som gör att alla låtar spelas upp i samma utvolym?? Vore klockrent iaf!

Samma problem tycker jag finns då man kollar på DVD.. volymen går upp o ner som en jävla "jojo".. förmodligen för att man ska få så livekänsla som möjligt. Fast hur irriterande är det inte då??
När folk snackar med varandra så hör man knappt vad de säger... sen när det kommer en stor saftig explosion så är det så rutorna skallrar.. värdelöst i min mening! bara jobbigt

Det finns program som normalierar låtar har jag för mig men då förloar man information i dom låtar som har låg volym och som den höjjer volymen på... kanske inte spelar nån roll om man har dom som mp3 i en iPod iofs

hmm du måste ha ställt in din hemmabio väldigt konstigt isf? Visst är det ljudskillnad på konversation och en fet smäll... men så mycket är det inte för mig eller de kompisar jag brukar se på film hos...

  • Medlem
  • 2005-01-21 17:53
Citat:

Oftast räcker det med 60% av volymen... (utan volymbegränsning... dvs runt 90% med)... men vissa låtar har väldigt låg volym och då är det bra att inte ha begränsningen i podden tex äldre låtar som är inspelade på "riktigt sätt"... dagens inspelningar är ofta inspelade på för hög volym o man missar en hel del på det sättet... omfånget blir minimalt.

Instämmer helt typ nästan!!! ja kör utan den nobbigt fega volym begränsningen
Ja vill kunna kräma på riktigt ordentligt!... ja njuter inte av musiken om det inte piper lite smått efter ja lyssnat klart

Ursprungligen av azzpa:

ja njuter inte av musiken om det inte piper lite smått efter ja lyssnat klart

IQ minus... Som någon sa tidigare: du har bara en hörsel, var rädd om den! Du är ju bara 21, herregud, du har ju hela livet framför dig!

En 15-åring har talat...

Tog själv bort begränsningen på min mini när jag nyss skaffat den, men i kombination av ett par e2c och klantighet har jag nu råkat förvärra en väldigt lindrig tinnitus av att hela tiden råka sätta den, ja, ganska högt
BTW; tinnitus är inte roligt, undvik det om ni inte har det. man märker om man är i "farozonen" om det piper efter att man lyssnat.

Kör på 60-80% utan volymbegräsning. det är ganska högt att maxa, men ingen större fara det heller. Jag hör förövrigt bra annars.

Hörlurar: Koss Porta Pro.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 01:38

Jag tog bort spärren pga att jag upplevde basen bättre när jag gjort det.
Sedan behövde jag lite mer ljud i några högtalare som ej hade förstärkare.

Jag har en iPod 20 GB och ansluter den till min stereo via line in uttaget. Man måste då ha volymen på max i iPoden för att ljudet ska vara någorlunda. Finns det några andra anslutningsmöjligheter?
Var hämtar man filen som tar bort begränsningen och hur gör man?

/ NOVIS - det är jag det!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-22 00:37

Den där begränsningen är nog bland de dummaste jag hört talas om. Speciellt eftersom gränsvärdet är satt till 100dB. För det första; Hundra db-vad? dB(A)? dB(B) eller dB(C)?

Det som gör att lagen inte hänger med är att olika hörlurar som tidigare skrivit är olika trög- och lättdrivna. En stor tung "studio"-lur kräver kanske dubbelt så hög drivspänning för att ge samma ljudtryck in i örat som ett par lättdrivna in-earlurar.

Lagen skulle funka om iPoden mätte upp impedansen ("känsligheten") i lurarna och sen anpassade sig efter det, men det är ju att begära lite mycket.

Poängen är att alla har olika utrustning och därför kan man inte ha en så generellt utformad lag. Det vore som att säga "glödlampor får inte prestera mer än 50W" om man hade olika drivspänning i landet...

1
Bevaka tråden