Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AAC på annat än Ipod?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjena
jag har ett stort bibliotek av musik i min Mac, kör iTunes och allt är rippat i AAC-format. Men hur är det - är det i princip bara Ipod som kan läsa AAC-formatet? Om jag vill skicka smakprovsmusik till nån polare som inte kör Ipod, utan typ en mp3-spelare från Iriver, Sony etc - kommer AAC att lira då?

/s

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-22 16:38
Ursprungligen av flygbussen:

tjena
jag har ett stort bibliotek av musik i min Mac, kör iTunes och allt är rippat i AAC-format. Men hur är det - är det i princip bara Ipod som kan läsa AAC-formatet? Om jag vill skicka smakprovsmusik till nån polare som inte kör Ipod, utan typ en mp3-spelare från Iriver, Sony etc - kommer AAC att lira då?

/s

betvivlar... är ju apples eget format.

Jag tror att Jens Of Sweden har frågat apple om rättigheter att kunna spela aac.
Svaret på frågan blir att det kanske finns på JOS senare

  • Medlem
  • 2005-01-22 19:12
Ursprungligen av erik:

betvivlar... är ju apples eget format.

AAC är inte Apples egna format utan det utveckladas av MPEG Group (med bl.a Dolby, Fraunhofer, Sony etc.). Men AAC filer som man laddar ner från iTunes Music Store är skyddad med DRM (Digital Rights Management) och det är Apples eget skydd (kallas FairPlay). Det som JOS har ansökt om är att kunna spela upp DRM skyddade AAC filer.

http://www.apple.com/mpeg4/aac/

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-22 21:36
Ursprungligen av Miek:

AAC är inte Apples egna format utan det utveckladas av MPEG Group (med bl.a Dolby, Fraunhofer, Sony etc.). Men AAC filer som man laddar ner från iTunes Music Store är skyddad med DRM (Digital Rights Management) och det är Apples eget skydd (kallas FairPlay). Det som JOS har ansökt om är att kunna spela upp DRM skyddade AAC filer.

http://www.apple.com/mpeg4/aac/

då ber jag om ursäkt.
hade för mig att jag läste att ett av a:en stod för apple. sorry.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-22 18:09

hoppas JOS får ett fett nej och ett svampmoln istället
aldrig fattat vitsen med JOS. fula spelare med dålig kapacitet till monsterpriser. överskattat.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-23 01:10
Ursprungligen av langby:

tackar för infon.
du klippte och klistrade från det som Miek skrev fyra timmar innan dig?
skulle inte skada om folk läste trådarna först.

Ursprungligen av erik:

tackar för infon.
du klippte och klistrade från det som Miek skrev fyra timmar innan dig?
skulle inte skada om folk läste trådarna först.

Ops, missade det

Men apple lossless är väl Apples egna format?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-28 22:17
Ursprungligen av Hermie:

Men apple lossless är väl Apples egna format?

att döma av namnet skulle det ju kunna vara så.
eller så är det microsoft.

  • Medlem
  • 2005-01-23 11:41

Sony Ericsson K700i med senaste firmwaren klarar att spela m4a-filer...

Tvivlar att iFloden och Jöns från Sverige skulle kunna spela upp AAC då det längsta de kommit fråm mp3 är wave och ogg.

1
Bevaka tråden