Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod mini till halva priset ?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har bett en Iransk kompis att kolla vad man betalar för en iPod mini i Iran - han kollade priset för en SONY PD150 DV-kamera när han nyligen besökte sina släktingar i Iran. Här hemma i Sverige kostar den strax över 50.000 och i Iran så ligger priset på mellan 25.000 - 27.000. För hans del blev det en 1 år begagnad SONY PD150 för endast 15.000. Funderar starkt på att ta hem en iPod mini den vägen, lovar återkomma med priset om några dagar.

Vore intresant att höra om du har vänner i andra länder där Apple normalt inte har auktoriserade återförsäljare och vad vanliga affärer vill ha betalt för en iPod mini... berätta gärna.

Vad spelar det för roll om den är billigare i Iran när minin ändå inte lär komma dit förrän i augusti där heller. Skulle nog tro att den ändå är billigast(1900 kr) i USA.

Ursprungligen av sebobastian:

Vad spelar det för roll om den är billigare i Iran när minin ändå inte lär komma dit förrän i augusti där heller. Skulle nog tro att den ändå är billigast(1900 kr) i USA.

Jo av den anledningen att nära nog all elektronik är 40-50% billigare än i USA. må så vara att den förmodligen inte finns där ännu men jag har ingen brådska... men men... jag återkommer som sagt vad när jag vet mer. Har bett om priserna på samtliga modeller.

Ursprungligen av [email protected]:

Jo av den anledningen att nära nog all elektronik är 40-50% billigare än i USA. må så vara att den förmodligen inte finns där ännu men jag har ingen brådska... men men... jag återkommer som sagt vad när jag vet mer. Har bett om priserna på samtliga modeller.

Det är självklart att den inte finns i Iran. Den kommer ju dit tidigast vid lanseringsdatumet precis som i Sverige. Om nu ens Apple säljer sina produkter i Iran...

Säger grattis, om han lyckas hitta en apple återförsäljare i Iran.
Om han nu hittar en så har inte dom några priser för än den släpps i resten av världen, som sebobastian skrev ovan.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Säger grattis, om han lyckas hitta en apple återförsäljare i Iran.
Om han nu hittar en så har inte dom några priser för än den släpps i resten av världen, som sebobastian skrev ovan.

Du får det att låta som att Iran bestod av en platt öken befolkats av åsneryttare och där noll kunskap om västs tekniska framsteg skulle existera, om det är uppfattningen så skulle jag rekomendera ett studiebesök ganska omgående. Återförsäljare finns det ganska säkert, att dom sedan inte är auktoriserade av Apple är i det här fallet ett helt annat kapitel. Med återförsäljare avser jag vanliga butiker.

Ni får det att låta som att det skulle råda ett förbud för andra än auktoriserade säljställen att sälja iPodar, om ni tror det så är ni verkligen ute och cyklar. Varför skulle inte ett land typ Iran kunnna prissätta iPod Mini redan nu när flera svenska säljställen redan har gjort det. ( se. MacWorlds Macbarometer ). Detta med priser är lite lurigt då dom i Iran aldrig annonsera om detta... följen är att om du är en iranier som bor i Iran så gäller ett pris men om du är europe eller även iranier som uppattas som att du bodde i Europa, ja då gäller ett generellt 10% högre pris.

Nog tjötat om detta.... tiden får utvisa när och om ett köp kan bli av samt OM det blir ett lägre pris än normalt.

Olle

Inte är Iran ett i-land iallafall, därför är inte tillgången på teknik lika stor... Därför tvivlar jag på att en mini skulle vara billigare i Iran än i Sverige vid releasen.

Men sluta motarbeta Olle nu! Var tacksam för att han vill dela med sig utav priserna istället!

Om det är någon som tror att Iran därmed är ett U-land så tar man grundligt fel, glöm inte att det fram till att Shaen störtades så var detta land mycket välmående och att det trots mullor som skor sig på folket finns en mycket tyst majoritet av folket som inte alls är utfattiga. Tack till Foxfire som begriper vad tråden gick ut på. Jag ställer en motfråga, hur kan det komma sig att flera produkter från SONY kan ligga på halva priset i Iran och att en amerikansk vara (iPod) inte skulle ligga på halva priset. Nog för att mullorna kontrolerar en hel del men se detta bryr dom sig inte om alls... vad tror ni att det kostar att tillverka en iPod... ställ detta mot att det är viktigt att bli den som dominerar marknaden, något som då aldrik kan lyckas med om dom skulle ha europeiska priser... very basic egentligen. Däremot fick jag hör att en ny Mercedes är snudd på omöjligt att få köpa, kosta 4 gånger mer där än i Europa... beror på att det finns några inhemska biltillverkare och där pengarna går direkt ned i mullornas fickor.

Hämtat från tidningen Contra:

Den iranska revolutionen 1979 var en stor tragedi för landet och regionen. Under 37 år hade Mohamed Reza Pahlavi varit Irans härskare (shah) och han hade satsat stort på en modernisering av landet. Utbildningsnivån höjdes, analfabetismen utrotades och modern västerländsk teknik infördes. Tyvärr var den snabba moderniseringen av landet ojämn. I de stora städerna var kultur, ekonomi och teknik av modernt västerländskt snitt, medan landsbygden i stort var mycket efterbliven.

slut citat - kommentar:

Efter kriget med Irak så är man nu tillbaka på ungefär samma nivå som tidigare, dvs. ganska rikt i stora städer och rejält fattigt på landsbyggden.

Olle

Fick nu lite bättre men negativt besked - pg.a att det tydligen bara finns 1 ställe där så är det ingen vinst alls att försöka handla en iPod i Iran - hade det varit annan vanlig elektronik ( PC, SONY, DV-Cam etc. ) så hade det varit klart bra priser... så det här kan jag lägga ned helt och hållet. Dom hade de stora vanliga iPodarna men självfallet har inte minimodellen kommit dit ännu.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 14:56
Ursprungligen av [email protected]:

Fick nu lite bättre men negativt besked - pg.a att det tydligen bara finns 1 ställe där så är det ingen vinst alls att försöka handla en iPod i Iran - hade det varit annan vanlig elektronik ( PC, SONY, DV-Cam etc. ) så hade det varit klart bra priser... så det här kan jag lägga ned helt och hållet. Dom hade de stora vanliga iPodarna men självfallet har inte minimodellen kommit dit ännu.

.................................................

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 17:31
Ursprungligen av [email protected]:

Fick nu lite bättre men negativt besked - pg.a att det tydligen bara finns 1 ställe där så är det ingen vinst alls att försöka handla en iPod i Iran - hade det varit annan vanlig elektronik ( PC, SONY, DV-Cam etc. ) så hade det varit klart bra priser... så det här kan jag lägga ned helt och hållet. Dom hade de stora vanliga iPodarna men självfallet har inte minimodellen kommit dit ännu.

ok, va synd... men om du hittar nån billig mini i nåt annat "u-land" kan du ju höra av dej för jag är oerhört intresserad av investera en mini...

Var de poddarna de hade hälften så dyra då?

  • Medlem
  • 2005-02-05 16:44

Iran är rikare än Sverige, så det så !

Ursprungligen av Polly:

Iran är rikare än Sverige, så det så !

kul att se att en tråd kan återuppstå sedan tystnad i över 9 månader

Haha, har någon väckt en 9 månader gammal tråd om priser i Iran?
Haha.
Vilket äg.

iPod Mini finns i Iran nu antar jag, someone chech prices?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-06 22:49

Apropå gamla trådar så ska jag kolla vilken den första tråden skrevs här på ipod.se var.
//Jakob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-07 00:24

haha.. gör det.. och återuppväck den

1
Bevaka tråden