Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Ipod mini från Ebay/USA?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-21 11:28

Hej!

Jag har precis reggat mig så ett "hej" är väl på plats.

Jag funderar på en IPod Mini men insåg att apple är långt ifrån billigast. (såg nya på blocket för 1800:- och billigare på Ebay).
Frågan är: hur mycket kostar det att skicka en Ipod mini från USA hit?
Jag har aldrig köpt något på Ebay men jag antar att det inte blir något momspåslag eftersom det är privatpersoner.
Någon som besällt en Ipod, eller något annat, från staterna som kan hjälpa mig?

Ursprungligen av Aelrik:

Hej!

Jag har precis reggat mig så ett "hej" är väl på plats.

Jag funderar på en IPod Mini men insåg att apple är långt ifrån billigast. (såg nya på blocket för 1800:- och billigare på Ebay).
Frågan är: hur mycket kostar det att skicka en Ipod mini från USA hit?
Jag har aldrig köpt något på Ebay men jag antar att det inte blir något momspåslag eftersom det är privatpersoner.
Någon som besällt en Ipod, eller något annat, från staterna som kan hjälpa mig?

Hi there!!

To send an ipod mini from the US to Europe is normally around $30. Unfortunately, you will have to pay moms, whether you're a private person or not. Any goods imported from a non-EU country to an EU country are subject to moms. Moms is calculated on the total price including shipping. Hope this helps and sorry about the English. My Swedish is fine until I have to write it...:cool:

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-21 13:20
Ursprungligen av didier:

Hi there!!

To send an ipod mini from the US to Europe is normally around $30. Unfortunately, you will have to pay moms, whether you're a private person or not. Any goods imported from a non-EU country to an EU country are subject to moms. Moms is calculated on the total price including shipping. Hope this helps and sorry about the English. My Swedish is fine until I have to write it...:cool:

Tack för det snabba svaret! Men om man ber dem märka paketet "gift" så kan man kringgå detta? Hur mycket skulle momsen annars gå på?

Ursprungligen av Aelrik:

Tack för det snabba svaret! Men om man ber dem märka paketet "gift" så kan man kringgå detta? Hur mycket skulle momsen annars gå på?

Well, you might get lucky and the customs "miss" it, but if not it's a straight 25% (moms, at least). Marking the packet as gift only works sometimes...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-21 22:58
Ursprungligen av didier:

Well, you might get lucky and the customs "miss" it, but if not it's a straight 25% (moms, at least). Marking the packet as gift only works sometimes...

Så det ser ut att bli "(ipod + 30$) x 1,25" då...
Ingen som har beställt från USA som man kan jämföra med?

Ursprungligen av Aelrik:

Så det ser ut att bli "(ipod + 30$) x 1,25" då...
Ingen som har beställt från USA som man kan jämföra med?

Yes, plus in Sweden they normally charge something for processing of paperwork, too, so be prepared for another 100 SEK or so for that......:eek:

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-22 17:33
Ursprungligen av didier:

Yes, plus in Sweden they normally charge something for processing of paperwork, too, so be prepared for another 100 SEK or so for that......:eek:

Okay... Verkar ändå bli billigare än 2600:-
Hur är det med världsgarantin om man köper via Ebay?

Om du läser igenom anonserna på ebay kan du nog finna Ships to Vilket är endast inom USA!

jag köpte en 4g 40gb i höstas för 3200kr inkl frakt från ebay. då kostade den 4200kr i sverige. iaf så slapp jag alltså undan tull o allt sånt. jag tror det är ganska vanligt att man slipper det, iaf 50/50.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-26 00:27

oftast blir det såhär

(Grundpris + Frakt + Tull)*1.25

Frakt = Frakt från arlanda (eller var det nu kommer in i sverige för dig) till dig
Tull = Prispåslag som tullen gör, administrationsavgift i stort.

1.25 = momsen, såklart

Dator och elektronikprylar brukar ha 0% i tullavgift.

Så du får räkna med nått liknande detta om vi säger att du köper minin för 1500kr

(1500+140+0)*1.25 = 1640*1.25 = 2050kr

du tjänar inte mycket på att beställa från usa.. dessutom klyddigt, dom tar ca 28% av vad ipoden kostar i frakt

1
Bevaka tråden