Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Ipod - uppgradera?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 00:35
Ursprungligen av Homerjs:

Sålde min mini idag... ska beställa en ny 6gb snart

Jag är ganska n00b på det där med betalninssätt och sånt, så jag undrar vad bankgiro är för något? är det samma sak som postförskott? tänkte beställa med bankgiro från applestore för jag har inget kreditkort. BTW hur aktiverar men den där 10% rabatten som man får av CSN? står ju ingenting om det på applestore.

Till Bankgiro betalar du in på banken, antingen på kontor eller via internet.

CSN-rabatten får du om du går till Apple Store via www.csn-kortet.se

Jovisst är denna också bra. Dock så är batteritiden i det minsta laget i.m.o. knappt så att det räcker en hel dag, omman pillar lite mellan låtarna o så. Surar lite för att man kunde få en 6gb med 18h för samma peng, eller en 4gb med 18h för 300kr mindre :\

Ok! har hört mig för lite.

Det skall vara mer kräm i batteriet + nya mindre energisnåla hårddiskar och display som tar mindre ström. Samma displaytyp dock. Det räcker med andra ord antagligen inte att bara byta batteri.

Det som skiljer utseendemässigt är att nyanserna på färgerna skall vara något skarpare och att den nya minin har "6GB" resp. "4GB" kaxigt ingraverat på baksidan. scrollhjulets ikoner skall även matcha spelarens färg nu.
Även kartongen ser helt olik ut. Den är gråsvart.

  • Medlem
  • 2005-02-24 16:46
Ursprungligen av governor:

Ok! har hört mig för lite.

Det skall vara mer kräm i batteriet + nya mindre energisnåla hårddiskar och display som tar mindre ström. Samma displaytyp dock. Det räcker med andra ord antagligen inte att bara byta batteri.

Verkar ju troligt.. skulle vara konstigtm om det BARA va batteriet do uppdaterat...

äh var nöjd med det ni har istället! Fan inget fel på vanliga mini. Ni blir nog inte lyckliga som människor för att ni har den senaste ipod minin ändå.

????

Jag har ingen ipod än, me njag beställde min ipod photo 40gb i torsdags och idag upptäckte jag att man kunde köpa 60gb modellen för ett lägre pris än vad jag beställde min 40bg för, vad ska jag ta mig till? och ingår de vanliga tillbehören (av- sladdar, photodocka etc.) i det nya paketet som i det gamla? finns det något sätt att avbryta sin beställning och köap den nya photon? tack

  • Medlem
  • Katrineholm
  • 2005-02-24 18:20

hur är det med batteritiden?
jag har ännu inte skaffat nån ipod än, hade tänkt mig en iPod shuffle först. fast då släppte apple nya och billigare iPod minis, som både är billigare kr/MB och har längre batteritid.

fast, jag bryr mig enkligen mest om batteritiden, för jag vill kunna spela upp musik utan behöva ladda om varje dag.

Ursprungligen av alact:

hur är det med batteritiden?
jag har ännu inte skaffat nån ipod än, hade tänkt mig en iPod shuffle först. fast då släppte apple nya och billigare iPod minis, som både är billigare kr/MB och har längre batteritid.

fast, jag bryr mig enkligen mest om batteritiden, för jag vill kunna spela upp musik utan behöva ladda om varje dag.

Batteritiden på nya iPod Mini skall verkligen vara kanon av vad jag hört hitills.
ca 18 timmar. En kille på lounge hade kört sin i 17h uppmätt! (precis vad jag mätte på min gamla creative zen micro)
Detta gör ju även att livslängden på podden mer än fördubblas, då 300 laddcykler nu mera innebär mer än dubbelt så lång lyssningstid.

Shuffle är förvisso häftig. Men det är enligt mig ändå ett USBminne med lyssningsfunktion. Det är ju ingen riktig ipod.

Varför ge 1300kr för 1 gb utan display, när man kan få snikvarianten av en mini för 1800kr med 4gb?

Hade lite tur och fickmin såld.

Så nu ska jag fundera på antigen nya mini 4gb, 6gb eller iriver h10.

(Fick 1900kr för den)

Köpte min ipod 4gb den 19 fick den i måndags så jupp detta känns fan mer än surt. Det är inte själva hd historien från 4-6gb som känns ruttet utan mest uppgraderingen på batteritiden.Jag betalade 2400 för den för drygt en vecka sen i butik dvs lite över vad man kan få 6gb veriasionen för över internet, så visst fan känns det ruttet. För oss "nya" köpare.
gg fu mac

Ursprungligen av kiriakos:

Köpte min ipod 4gb den 19 fick den i måndags så jupp detta känns fan mer än surt. Det är inte själva hd historien från 4-6gb som känns ruttet utan mest uppgraderingen på batteritiden.Jag betalade 2400 för den för drygt en vecka sen i butik dvs lite över vad man kan få 6gb veriasionen för över internet, så visst fan känns det ruttet. För oss "nya" köpare.
gg fu mac

Har du inte öppet köp eller nåt då? lämna tillbaka och köp en ny...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 11:29

jag förstår inte hur man kan vara sur på Apple för att de släpper nya versioner av iPodarna. borde bilägare klaga när det kommer en ny årsmodell också? eller tycker ni att Apple ska ta och varna folk? "Köp inte dessa spelare, då vi inom en månad kommer att släppa nya. Att vi på detta sätt förlorar vinsten på hundratusentals sålda iPods som vi istället får rea ut gör inget, för vi vill så gärna att Du ska få det senaste". tror inte Apple kommer att göra det, men jag kan bjuda på en varning: köp inga iPods öht, det kommer uppgraderingar!!

och så ett mindre sarkastiskt tips:

http://buyersguide.macrumors.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-26 12:40
Ursprungligen av dogday:

jag förstår inte hur man kan vara sur på Apple för att de släpper nya versioner av iPodarna. borde bilägare klaga när det kommer en ny årsmodell också? eller tycker ni att Apple ska ta och varna folk? "Köp inte dessa spelare, då vi inom en månad kommer att släppa nya. Att vi på detta sätt förlorar vinsten på hundratusentals sålda iPods som vi istället får rea ut gör inget, för vi vill så gärna att Du ska få det senaste". tror inte Apple kommer att göra det, men jag kan bjuda på en varning: köp inga iPods öht, det kommer uppgraderingar!!

Vet inte om någon är sur på Apple, det är klart att de uppdaterar sina produkter.
Samtidigt så är det väl inte så konstigt att det känns lite surt om man ett par veckor
tidigare köpt en pryl som nu finns att få updaterad och till ett lägre pris?

Vi säger så här jag köpte mitt xbox när det var alldeles nytt och färskt men försäljningen av xbox gick trögt och de bestämmde sig för att vara med i priskriget på ps2 och gamecube och en rejäl prissänkning kom. De som mig hade köpt xbox för det dyrare priset fick kompensation om de hade köpte den strax innan prissänkningen, där har vi bra service.

Att inte sänka priset eller på något sätt kunna luska att en ny version är på väg så köper man en produkt som man förväntar sig vara topp fräsh, även om den funnits ett tag på marknaden. Sen släpper de en kalkon till samma pris som jag lagt för min fast bättre på alla sätt.

Min ipod är använd, jag har lagt in låtar i den osv osv, vad krävs att man har kvar för att lämna tillbax den om det går? tror inte jag har alla manualer och papper kvar, bara det på svenska förmodar jag..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 17:39
Ursprungligen av kiriakos:

Vi säger så här jag köpte mitt xbox när det var alldeles nytt och färskt men försäljningen av xbox gick trögt och de bestämmde sig för att vara med i priskriget på ps2 och gamecube och en rejäl prissänkning kom. De som mig hade köpt xbox för det dyrare priset fick kompensation om de hade köpte den strax innan prissänkningen, där har vi bra service.

ja, verkligen!

Citat:

Att inte sänka priset eller på något sätt kunna luska att en ny version är på väg så köper man en produkt som man förväntar sig vara topp fräsh, även om den funnits ett tag på marknaden. Sen släpper de en kalkon till samma pris som jag lagt för min fast bättre på alla sätt.

den här meningen är lite knepig att hänga med i, men jag ska försöka svara på den ändå. det finns visst sätt att luska ut att det skulle komma en ny: iPodarna har en förnyelsecykel på ett år ungefär, och det finns en väldigt hemsida som heter macrumors.com.

du vet när farsor åker till OnOff och köper dyra plasmaTVs som kommer vara värdelösa om två år för att de inte vet bättre? du har gjort samma sak. hade du gjort lite research innan du la pengarna hade du inte blivit överraskad. skyll inte på Apple för det.

däremot kan du utnyttja folk som har sämre koll än dig. sälj din mini på blocket, tror du kan få schysst betalt än...

Citat:

Min ipod är använd, jag har lagt in låtar i den osv osv, vad krävs att man har kvar för att lämna tillbax den om det går? tror inte jag har alla manualer och papper kvar, bara det på svenska förmodar jag..

har läst på amerikanska sidor om folk som fått byta in sin under-två-veckor-gamla mini, vet inte om det var återförsäljar- eller landsspecifikt.

jag förstår att du är besviken, men tyvärr, Apple är ett företag som drivs för att tjäna pengar, inte för att hålla folk glada (och om du nu blivit en "missnöjd kund som aldrig mer vill köpa något av apple" så kan jag informera dig om att jag just blivit en nöjd kund med min nya mini. 1-1!).

  • Oregistrerad
  • 2005-02-27 01:41

Hur som helst lär det komma nya shyssta 3:e-parts batterier till de gamla iPoddarna när det är dags för byte. Och även om man inte får 18h så lär de ha mer mA än standardbatteriet...

Nån som slaktat sin mini och vet specs på det förresten?

Har haft min mini sen juni och för fortfarande kanon-nöjd

  • Oregistrerad
  • 2005-02-26 20:26

Hm, om minin går sönder "utan anledning" och man är tvungen att skicka in den, får man den nya versionen då? (Spelar egentligen ingen roll för mig då jag har en vanlig ipod )

  • Medlem
  • 2005-08-11 21:05

Uppgradera

Tjenare, nån som vet hur man uppgraderar sin iPod Mini?

ja vill veta d, vill inte va efter

Ursprungligen av Noiz:

Tjenare, nån som vet hur man uppgraderar sin iPod Mini?

ja vill veta d, vill inte va efter

http://www.apple.com/ipod/download/

Ladda ner det och följ instruktionen.

Ursprungligen av noShame:

Lite surt att man för 3 dagar sedan köpte en ipod mini, som kostade ca 2000kr alltså nästan lika mycket som den nya 6GB versionen kostar som dessutom har 10h längre batteritid. Kan inte undvika att känna mig lite lurad. Har apple tänkt ut något sätt att handskas med sådana kunder? Uppgradering av något slag? (batteritiden är viktigast, dock vore 2gb extra inte helt fel)

Hatar att vara en olycklig själ och råka ut för sånt här.
När man väntar pånågot händer det aldrig, men går man tillslut
och köper det så släpps det något dubbelt så bra till samma pris
tre dagar senare

vet inte om det är någon tröst, men du ska veta att du är inte ensam om att råka ut för sådant

Bevaka tråden