Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min utvärdering av iPod mini

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Here goes:

Först och främst så är det hela väldigt stiligt nerpackat, en liten fräck låda i sann Apple-anda. Själva spelaren ser otroligt snygg och välgjord ut, som de flesta Appleprodukter och alla små tillbehör är stiligt inpackade.

Betyg 5/5

Insidan då ?

Igen, väldigt snygga och enkla menyer, läcker scrollfunktion, bra grupperat med artist, album, genré och t.om låtskrivare. 4GB är också ett plus. Helt klart tillräckligt, iaf för mig.

MEN:

Förmodligen det i särklass sämsta ljud jag har hört komma ur en mp3spelare, ljudet distar otroligt mycket och basen krasslar, trots att det knappt hörs någon bas, låter träaktigt på något vis. Sätter man igång något förvalt equalizerläge i förhoppning om att få det hela att låta lite bättre så förstärks tyvärr bara fenomenen beskrivna ovan... Har testat med olika format, bitrate och volym på låtarna och kom fram till att låtar som har en naturligt hög volym låter värre än dom med lägre, även om dom låter perfekt i t.ex Winamp.
Okej, dom medföljande hörlurarna är ett skämt. Har dock testat med massor olika, bl.a dom omtalade "Koss the Plug", vilka gav bäst ljud. Det lät fortfarande dock inte _bra_.

Problem 2 skulle väl vara batteritiden som uppges till 8 timmar. Sure, kanske om man sätter på shuffle och låter den tugga igenom alla låtar automatiskt, kör utan equalizer, bakgrundsljus osv osv. Alltså utan att man knappar det minsta på sin iPod, _då_ kanske det räcker i 8 timmar.

Betyg 0/5

Tyvärr Apple, här betalas inte massor med pengar för lite ögongodis som låter totalt värdelöst, iaf inte från mig.

Tack och hej!

Det har kommit nya uppgraderade ipod minis med 4 eller 6gb hårddisk och 18h batteritid. Jag läste dock att en kille satte sin nya mini på shuffle (tror jag) och den spelade musik i 26h, vilket får anses som VÄLDIGT bra...

Ursprungligen av Homerjs:

Det har kommit nya uppgraderade ipod minis med 4 eller 6gb hårddisk och 18h batteritid. Jag läste dock att en kille satte sin nya mini på shuffle (tror jag) och den spelade musik i 26h, vilket får anses som VÄLDIGT bra...

Javisst har det kommit ut nya minis, men vad hjälper det mig ? Blir snarare mer förbannad att en ny version kommer 2 veckor efter det att man köpt den äldre.

Och batteritid är givetvis en superviktig faktor, men sålänge ljudet låter så pass illa så får iPod gärna ha en batteritid på 100 år, det väger knappast upp.

Äh, jag tycker att ljudet är helt ok på den. Jag har lyssnat på både Creative Muvo2 4gb och Zen Micro och ljudet på minin ligger i ungefär samma klass... inte så stor skillnad mellan de tre. Kanske är du som är jävligt kräsen?

Ursprungligen av Homerjs:

Äh, jag tycker att ljudet är helt ok på den. Jag har lyssnat på både Creative Muvo2 4gb och Zen Micro och ljudet på minin ligger i ungefär samma klass... inte så stor skillnad mellan de tre. Kanske är du som är jävligt kräsen?

Nej jag är inte särskilt kräsen. Men när man skapar och säljer en produkt för runt 2500:- där syftet trots allt är att kunna lyssna på musik och detta är resultatet. Då borde man nog tänka om lite. Apple klarar sig inte undan med sin urläckra design denna gången.

Det bästa portabla ljudet jag har varit med om kommer fortfarande strömmandes ur min gamla Sony MDZ90 (minidisc).

  • Medlem
  • 2005-02-26 10:53

[QUOTE="lewder"]Nej jag är inte särskilt kräsen. Men när man skapar och säljer en produkt för runt 2500:- där syftet trots allt är att kunna lyssna på musik och detta är resultatet. Då borde man nog tänka om lite. Apple klarar sig inte undan med sin urläckra design denna gången.

Det bästa portabla ljudet jag har varit med om kommer fortfarande strömmandes ur min gamla Sony MDZ90 (minidisc).[/QUOTE

Antagligen klarar sig apple undan jävligt bra i och med att ipod är en av världens mest säljande mp3-spelare?

Ursprungligen av fette:

Antagligen klarar sig apple undan jävligt bra i och med att ipod är en av världens mest säljande mp3-spelare?

Okej, En dyrare Apple och en billigare "noname"

Vilken tror du folk köper ?

  • Medlem
  • 2005-02-26 15:12
Ursprungligen av lewder:

Okej, En dyrare Apple och en billigare "noname"

Vilken tror du folk köper ?

i vilket sammanhang?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 17:23
Ursprungligen av lewder:

Okej, En dyrare Apple och en billigare "noname"

Vilken tror du folk köper ?

Apple, tydligen.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-26 10:05

Alla som brytt sig om att läsa lite recensioner innan ett ev. köp av en ipod, vet att ljudkvaliteten inte är tillräckligt bra för audiofiler... Däremot tycker jag att den är fullt tillräckligt bra för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 11:21
Ursprungligen av lewder:

Here goes:
Förmodligen det i särklass sämsta ljud jag har hört komma ur en mp3spelare, ljudet distar otroligt mycket och basen krasslar, trots att det knappt hörs någon bas, låter träaktigt på något vis. Sätter man igång något förvalt equalizerläge i förhoppning om att få det hela att låta lite bättre så förstärks tyvärr bara fenomenen beskrivna ovan... Har testat med olika format, bitrate och volym på låtarna och kom fram till att låtar som har en naturligt hög volym låter värre än dom med lägre, även om dom låter perfekt i t.ex Winamp.
Okej, dom medföljande hörlurarna är ett skämt. Har dock testat med massor olika, bl.a dom omtalade "Koss the Plug", vilka gav bäst ljud. Det lät fortfarande dock inte _bra_.

Tyvärr Apple, här betalas inte massor med pengar för lite ögongodis som låter totalt värdelöst, iaf inte från mig.

Tack och hej!

iPodarna låter INTE dåligt. de medföljande lurarna låter däremot dåligt, men det gäller ALLA spelare där man får med lurar. JO. EQn på iPoden är dålig, eftersom den distar ljuden, det är sant, men använd inte den; köp ett par lurar som låter bra istället (och, om det nu är därför du EQar, sluta basrunka). för att testa om din iPod lät bra ser skriver du att du testat med "massor olika" hörlurar. vad är det för slags lurar? Vill du få något slags hum om hur bra din iPod kan låta får du vara beredd att lägga åtminstone 500 spänn på lurar (Porta Pro). jag har lyssnat på min nya mini G2 genom mina Beyerdynamic DT-880 som kostar runt 3K i Sverige (detta är inte skryt utan ett enkelt mått på deras kvalitet. dock inte sagt att alla dyra lurar är bra, läs på headphone.com om du blir intresserad..) och blev imponerad över hur högt (med volym-cappen borttagen), rent och detaljerat den lät. skulle jag lyssna på poden genom ett par The Plugs så skulle jag antagligen också tycka att det lät skit, då de är skräp för baskåta fjortonåringar.

frågan är om det verkligen är hörlurarna som låter illa.. jag menar, om du referar till The Plug som "omskrivna" i en god mening (jag tolkade det så), så kanske du är van vid dåligt ljud. isåfall är det antagligen något fel på din mini. jämför den med en annan iPod.

ett annat alternativ är att du har volymboostat alla låtar (i iTunes, mp3gain eller liknande). detta ska man INTE göra då det mer eller mindre automatiskt ger dist (ungefär som att ha för hög involym på en mic).

det tredje alternativet är att du är van vid audiofil-ljud. har du en stereo som kostar 30K plus? isåfall är det inte så konstigt om du blir besviken på en mini parad med Clas Ohlson-lurar..

jag måste fråga: använder du "bass boost" på din MD?

Ursprungligen av dogday:

iPodarna låter INTE dåligt. de medföljande lurarna låter däremot dåligt, men det gäller ALLA spelare där man får med lurar. JO. EQn på iPoden är dålig, eftersom den distar ljuden, det är sant, men använd inte den; köp ett par lurar som låter bra istället (och, om det nu är därför du EQar, sluta basrunka). för att testa om din iPod lät bra ser skriver du att du testat med "massor olika" hörlurar. vad är det för slags lurar? Vill du få något slags hum om hur bra din iPod kan låta får du vara beredd att lägga åtminstone 500 spänn på lurar (Porta Pro). jag har lyssnat på min nya mini G2 genom mina Beyerdynamic DT-880 som kostar runt 3K i Sverige (detta är inte skryt utan ett enkelt mått på deras kvalitet. dock inte sagt att alla dyra lurar är bra, läs på headphone.com om du blir intresserad..) och blev imponerad över hur högt (med volym-cappen borttagen), rent och detaljerat den lät. skulle jag lyssna på poden genom ett par The Plugs så skulle jag antagligen också tycka att det lät skit, då de är skräp för baskåta fjortonåringar.

frågan är om det verkligen är hörlurarna som låter illa.. jag menar, om du referar till The Plug som "omskrivna" i en god mening (jag tolkade det så), så kanske du är van vid dåligt ljud. isåfall är det antagligen något fel på din mini. jämför den med en annan iPod.

ett annat alternativ är att du har volymboostat alla låtar (i iTunes, mp3gain eller liknande). detta ska man INTE göra då det mer eller mindre automatiskt ger dist (ungefär som att ha för hög involym på en mic).

det tredje alternativet är att du är van vid audiofil-ljud. har du en stereo som kostar 30K plus? isåfall är det inte så konstigt om du blir besviken på en mini parad med Clas Ohlson-lurar..

jag måste fråga: använder du "bass boost" på din MD?

Jodå, jag testade med Porta pro och Seinheizer hd320, och som jag skrev innan så blev det bättre, men inte bra. Dessutom om du läser igen, det distar ju förfan utan EQ!

Kul att du är nöjd med din iPod, då har du gjort ett bra köp. JAG tycker iaf att denna produkt låter kasst och är _väldigt_ överskattad.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-26 15:58
Ursprungligen av lewder:

Jodå, jag testade med Porta pro och Seinheizer hd320, och som jag skrev innan så blev det bättre, men inte bra. Dessutom om du läser igen, det distar ju förfan utan EQ!

Kul att du är nöjd med din iPod, då har du gjort ett bra köp. JAG tycker iaf att denna produkt låter kasst och är _väldigt_ överskattad.

Det verkar vara fel på din mini, den ska inte dista med EQ av. Ring och säg det till dom.

Raptor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 17:23
Ursprungligen av lewder:

Jodå, jag testade med Porta pro och Seinheizer hd320, och som jag skrev innan så blev det bättre, men inte bra. Dessutom om du läser igen, det distar ju förfan utan EQ!

jag kanske var otydlig, men detta med EQ var en allmän kommentar, inte enbart riktad till dig. trippelkolla så att du inte har någon slags volymbooster på i iTunes eller minin, har du inte det så är det fel på din mini. iPod låter inte illa (man kan debattera över vilken av Iriver, Creative, Rio eller iPod som låter bäst, men ingen av dem låter illa).

Jag måste också säga att det låter som ett typiskt hårdvarufel.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-02-26 16:25

Dom iPod'ar jag hört har haft ett väldigt fint ljud om man knäppar av EQn, kanske lite bristande bas för bastokar och lite andra småfel, men inget man inte får räkna med i den här prisklassen.

iPod säljer inte enbart p.g.a. sin design utan också p.g.a. att dom anses ha väldigt bra ljudkvalitet.

ring och få din utbytt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-26 17:38

lewder, jag tycker att det låter som du har ett hårdvaruproblem som några andra har nämnt, ring till apple och få den utbytt..... för det ska inte låta distat, det gör det varken på min iPod G3 15gb eller min brorsas iPod mini G1....

1
Bevaka tråden